woensdag, 03 juni 2020 14:50 |

Hou je van wandelen en ben je een fervent openbaar vervoergebruiker? Met onze Groene Halte wandelingen kan je beide passies combineren: een Groene Halte wandeling is een wandeling waarbij start en aankomstpunt twee verschillende OV-knooppunten zijn. Tussen de twee punten volg je een route die je nieuwe stukjes belgië laat ontdekken.
Tijdens de Week van de Mobiliteit vinden op zaterdag 19 en zondag 20 september 2020 tevens de TreinTramBus wandeldagen plaats. We willen mensen kennis laten maken met het concept van onze Groene Halte wandelingen door samen in groep en onder begeleiding van één van onze vrijwilligers een wandeling af te leggen.
|
Lees meer...
|
dinsdag, 12 mei 2020 11:16 |
Momenteel evalueert De Lijn haar dienstverlening in de regio Hasselt. Dit met als doel om tegen eind 2021 een vernieuwd vervoersnet uit te rollen. Het stadsbestuur van Hasselt en TreinTramBus willen samen met jou hier mee over nadenken.

|
Lees meer...
|
vrijdag, 08 mei 2020 12:17 |
Het openbaar vervoer speelt een essentiële rol, voor iedereen, nu en in de toekomst. Ondersteun daarom eerst de trein, tram, bus en metro, en niet de luchtvaartmaatschappijen, die slechts door een minderheid gebruikt worden en vervuiling met zich meebrengen. Dat vragen TreinTramBus, Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en Inter-Environnement Wallonie. Trein, tram en bus worden dubbel getroffen door de coronacrisis. Ook voor hen blijven de vaste kosten doorlopen, terwijl de inkomsten bijna volledig wegvallen. De NMBS bijvoorbeeld heeft op dit moment een verlies te verwerken van 70 miljoen euro per maand en een extra kost van 3,5 miljoen euro voor de aankoop van ontsmettingsmateriaal.
"Openbaarvervoersmaatschappijen bieden een essentiële dienst aan, zowel op sociaal als milieu- en economisch vlak. De hele samenleving heeft er baat bij dat ze financieel gezond blijven. “Het openbaar vervoer is een oplossing voor de klimaatcrisis die we nu al hebben. Het kan die rol enkel opnemen als we ervoor zorgen dat het daarvoor de nodige middelen heeft. Dat gaat niet gebeuren als we vervuilende alternatieven voor internationale treinen, zoals de luchtvaart, nu bevoordelen. De crisis verplicht ons slimme en strategische financiële keuzes te maken. Dat geldt des te meer voor de overheden, die beslissen over de toekomst van onze samenleving”, verklaart Peter Thoelen van TreinTramBus.
|
Lees meer...
|
donderdag, 30 april 2020 08:00 |
Onze maatschappij zet eerste, voorzichtige stappen om uit de lockdown te geraken. Eén ding is alvast duidelijk: vanaf 4 mei moeten alle reizigers een mondmasker dragen zodra ze aan de halte of in het station zijn. De concrete uitwerking van die maatregel en de toekomst van ons openbaar vervoer zullen echter nog flink wat creativiteit en denkwerk vergen. Wie mag nog op trein, tram en bus, en wie krijgt voorrang als het te druk wordt?
Openbaar vervoer is per definitie collectief vervoer, en doorgaans geldt de regel: hoe meer reizigers er meerijden, hoe efficiënter. Voor de coronacrisis lukte het in de spits niet om alle reizigers een zitplaats te geven, laat staan hen 1,5 meter afstand van elkaar te doen bewaren.
Als we meer afstand willen, zullen we anders en minder moeten gaan reizen. Allemaal de auto nemen, zoals de overheid vrijdag suggereerde en zoals ze eigenlijk al een decennium in Vlaanderen impliciet aanmoedigt, zal ons echter niet vooruithelpen. Als iedereen dat doet, zitten we binnen de kortste keren weer in lockdown, maar dan in ons stalen cocon op de weg in plaats van thuis.
De stilstand zal even erg zijn, met dat verschil dat ook wie voor essentiële verplaatsingen onderweg is zich zal vastrijden. Nog meer autoverkeer dan voor de coronacrisis is zonder meer nefast voor onze gezondheid en welvaart.
|
Lees meer...
|
|
dinsdag, 26 mei 2020 09:12 |
In een brief van 8 april aan minister François Bellot en de NMBS vroegen de reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop om de terugbetaling en/of de verlenging van de trein- en parkeerabonnementen. Talrijke reizigers mochten die immers niet gebruiken vanwege de beperkende maatregelen die door de Nationale Veiligheidsraad werden opgelegd. Tot op heden zijn alleen de algemene verkoopvoorwaarden van toepassing. De verenigingen vragen nu om uitzonderlijke terugbetalingsmaatregelen en om de terugkeer van de P-treinen die sinds 23 maart zijn geschrapt.
|
Lees meer...
|
maandag, 11 mei 2020 09:52 |
Vorige week zorgde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor een nieuwe wending in het Spartacusdossier. Omdat het sneltramproject is vastgelopen op een dispuut over het tracé in Hasselt, laat ze nu onderzoeken welke infrastructurele ingrepen nodig zijn om een vrije bedding voor de inzet van zogenaamde “trambussen” te creëren op lijn 2 tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.
|
Lees meer...
|
vrijdag, 01 mei 2020 11:47 |

Geef Antwerpen openbaar vervoer op maat van een metropool
Maandag bespreekt de vervoersregio Antwerpen het op 12 maart door De Lijn voorgestelde tram- en busplan voor december 2021, niet te verwarren met het ambitieuzere Routeplan 2030 waar de vervoersregio graag mee uitpakt. De bereidheid om een ernstige dialoog aan te gaan over het plan 2021 lijkt er nog steeds niet te zijn. TreinTramBus roept op de lat nu al hoger te leggen en op korte termijn werk te maken van een betere doorstroming, betere informatie en tariefintegratie.
|
Lees meer...
|
maandag, 13 april 2020 11:08 |
De Antwerpse reizer heeft een moeilijke periode achter de rug: geschrapte ritten, verkorte lijnen, propvolle trams, vertragingen, gebrekkige informatie, … met als klap op de vuurpijl de begin maart voorgestelde plannen van De Lijn om verschillende tram- en buslijnen af te schaffen. Scholieren, ouders met kleine kinderen, senioren, minder mobiele en minder begoede mensen, maar ook mensen die bewust voor het openbaar vervoer kiezen… blijven in de kou staan.
Niet alleen tijdens deze pandemie is openbaar vervoer een cruciale dienstverlening. Ook na deze coranacrisis moeten onze overheden ondubbelzinnig kiezen voor de reiziger, voor het klimaat, voor een duurzame oplossing voor de Antwerpse mobiliteitsknoop, voor levenskwaliteit en voor economische welvaart. Het openbaar vervoer nemen moet voor alle lagen van de bevolking een vanzelfsprekende keuze worden. Met de geplande afbouw van trams en bussen halen we de modal shift van 50/50 en de vereiste verdubbeling van het marktaandeel van het openbaar vervoer in 2030 nooit. Er is nochtans een breed draagvlak voor goed openbaar vervoer.
De ondertekenaars van deze platformtekst eisen dat de gebruikers als ervaringsdeskundigen bij de nieuwe plannen worden betrokken. Zij willen het tij keren en van Antwerpen een heuse trein-, tram- en busregio maken met het volgende 10-puntenplan:
|
Lees meer...
|
|