Home
Voorstelling resultaten bevraging
donderdag, 01 juli 2010 16:40

Logo Spoorlijncomité Gent-GeraardsbergenMaandagavond 28 juni kwam het Spoorlijncomité Gent-Geraardsbergen bijeen in het kasteel van Egmond in Zottegem om de resultaten van de bevraging, enkele maanden eerder afgenomen bij 393 reizigers van deze spoorlijn, te bespreken. De grote lijnen waren gelijkend met eerdere enquêtes maar er werden ook enkele verschillen opgetekend. Daarnaast heeft elke stopplaats natuurlijk ook een bepaalde eigenheid, met afwijkende positieve en negatieve scores. De enquête leert ons in ieder geval enkele heel interessante zaken over het profiel van de reizigers, hun prioriteiten, voorkeuren en afkeuren.

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 92
donderdag, 01 juli 2010 13:34

momo92-voorpag-kleinMondig Mobiel 92 is verstuurd naar de leden.

Volgende artikels zijn vrij beschikbaar:

Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.

 
Reizigers willen bruikbare trein naar Nederland
woensdag, 19 mei 2010 15:13

Reizigersverenigingen TreinTramBus uit Vlaanderen en ROVER uit Nederland zijn teleurgesteld over het HSL-compromis dat de Belgische en Nederlandse ministers Vervotte en Eurlings hebben bereikt.

Lees het persbericht
 
Besparingen bij De Lijn Limburg onaanvaardbaar
dinsdag, 20 april 2010 16:05

De Lijn Limburg maakte gisteren bekend dat er vanaf 1 mei minder bussen gaan rijden. Onaanvaardbaar voor reizigersvereniging TreinTramBus, die ook aanklaagt dat de informatie laat op gang komt en niet reizigersvriendelijk wordt gecommuniceerd.

Lees het persbericht
 
Mondig Mobiel 91
dinsdag, 30 maart 2010 10:40

momo91-voorpag-kleinMondig Mobiel 91 is verstuurd naar de leden. Hier een deel van de inhoud:

Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.

 
Voorstelling resultaten bevraging
maandag, 07 juni 2010 15:16

logo_gent-ronse-300Op woensdagavond 2 juni kwamen een dertigtal mensen bijeen in de mooie Volkszaal van het stadhuis van Oudenaarde om de resultaten van de bevraging te beluisteren alsook te bediscussiëren.

Eind 2009 werden tussen Gent en Ronse enquêteformulieren verspreid onder de reizigers. Aan de hand van deze bevraging wilden we nagaan hoe de reizigers oordelen over de kwaliteit, het comfort en de dienstverlening in stationsomgeving, station en trein. In de daaropvolgende maanden werden de 363 ingevulde formulieren verwerkt in het statistisch programma SPSS.

De enquête leert ons enkele heel interessante zaken over het profiel van de reizigers, hun prioriteiten, hun voorkeuren en afkeuren.

Lees verder...
 
Bijsturing stadsbus Roeselare kleine stap vooruit
dinsdag, 18 mei 2010 12:58

TreinTramBus reageert gematigd tevreden op de aanpassing die De Lijn bij de invoering van de nieuwe dienstregeling voor Roeselare op de valreep uitvoerde.

Henk Himpe van TreinTramBus: "Maandag was er verwarring over de nieuwe dienstregeling. De elektronische planner op de website van De Lijn hield nog geen rekening met de nieuwe tijden die De Lijn aangekondigd had. Pas maandagavond was de dienstregeling in de planner aangepast. We zijn blij dat De Lijn alsnog ervoor gezorgd heeft dat vanuit alle wijken het station voor 7 uur bereikt kan worden, zoals de reizigersvereniging ook gevraagd had. Voor treinpendelaars is dit belangrijk." Toch blijft TreinTramBus kritisch. Henk Himpe: "De halvering van de bediening van Batavia en het schrappen van de ritten in de avonduren blijven voor ons ingrepen die de kwaliteit van het openbaar vervoer in Roeselare ondermijnen."

 
Afschaffingen treinen in zomermaanden onaanvaardbaar
woensdag, 14 april 2010 09:15

NMBS schrapt extra treinen in de zomer

Reizigersvereniging TreinTramBus verneemt uit goede bron dat de NMBS in juli en augustus extra treinen zal afschaffen. Voor de treinreizigers is dit onaanvaardbaar.

Elk jaar worden in de zomermaanden een aantal Piekuurtreinen geschrapt. Jan Vanseveren van TreinTramBus: "Hier hebben we geen probleem mee. In de zomermaanden zijn er nu eenmaal meer mensen met vakantie, waardoor de treinen minder vol zitten."

Dit jaar zou de NMBS echter ook de hakbijl zetten in het basisaanbod. Tussen Antwerpen en Gent wordt zelfs één van de IC-treinseries buiten de spits helemaal geschrapt. Tussen Gent en Lokeren wordt het treinaanbod gehalveerd van vier naar twee per uur. Van Aalst naar Burst gaat de spoorlijn twee maanden helemaal dicht.

TreinTramBus reageert verontwaardigd. Jan Vanseveren "Dit is voor TreinTramBus vele bruggen te ver. Het gaat vaak om treinen die goed gebruikt worden, met in veel gevallen een bezettingsgraad van 100 tot 200 mensen per trein. De stelling van de NMBS dat het gaat om treinen met slechts 2 tot 3 reizigers, is dus pertinent onjuist. We vrezen dan ook voor capaciteitsproblemen op de overblijvende treinen. Wie van Aalst naar Burst wil, zal de hele zomer met de bus moeten gaan: die is trager, minder stipt en biedt minder comfort.

TreinTramBus zal de NMBS hierover aanspreken en vragen de plannen te herbekijken.

 
Afschaffing reductiekaart NMBS onaanvaardbaar
donderdag, 07 januari 2010 14:11

Voor 110 euro koop je een heel jaar lang alle treinkaartjes aan halve prijs. Maar niet voor lang meer: op 1 februari zou de kaart verdwijnen. De spoorwegen stellen dat de kortingkaart door andere goedkope reisformules overbodig geworden is. TreinTramBus betwist dit. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Een Rail Pass is pas interessant voor afstanden boven de 50 km, in vergelijking met een 50%-kaart zelfs pas vanaf 100km. Wie af en toe een treinrit tussen 20 en 50km maakt, heeft hier geen boodschap aan. Het goedkoopste ticket voor een rit van Gent naar Brugge is met de 50%-kaart 3,30 euro. Dit wordt 5,90 euro, of een prijsverhoging van maar liefst 79%."

Volgens de NMBS kende de kaart weinig succes. TreinTramBus wijt dit aan te weinig promotie. In tegenstelling tot de Pass-formules of de B-Dagtrips zijn er geen campagnes gevoerd voor de reductiekaart. Wie bovendien via de website van de NMBS de prijs van een treinticket opvraagt, krijgt spontaan zowat alle formules voorgeschoteld, met uitzondering van de reductiekaart.

Prijsvoorbeelden (in deze tabel is de tariefverhoging van 1 februari 2010 nog niet verrekend):  

 

Met 50%-kaart

Volle prijs

Rail Pass

Prijsverhoging laagste tarief

Antwerpen-Brussel

3,70€

6,60€

7,30€

+ 78%

Leuven-Brussel

2,80€

4,80€

7,30€

+ 71%

Gent-Brussel

4,50€

8,10€

7,30€

+ 62%

Brugge-Gent  

3,30€

5,90€

7,30€

+ 79%

Hasselt-Leuven

4,10€

7,40€

7,30€

+ 78%

TreinTramBus vraagt in plaats van de afschaffing een 50%-kaart met een ruimere geldigheid: naar het voorbeeld van Zwitserland moet de kaart bruikbaar zijn op alle openbaar vervoer, bijvoorbeeld ook op De Lijn. In Zwitserland koopt jaarlijks één op de drie inwoners zo'n kaart.

Ook de formules "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" verdwijnen. Wie op een weekdag in de schoolvakantie naar zee of naar de Ardennen spoort, moet dieper in de buidel tasten. Gent-Blankenberge wordt dan 66% duurder.

De 50%-kaart van de NMBS wordt op 1 februari afgeschaft. Ook de formules "Een Dag aan Zee / in de Ardennen" verdwijnen. Onaanvaardbaar, zo stelt reizigersvereniging TreinTramBus.

 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12