Home Actueel Persberichten Nieuwe treindienst stap vooruit maar het werk is nog lang niet af
Nieuwe treindienst stap vooruit maar het werk is nog lang niet af
woensdag, 09 december 2020 14:17

Reizigers kunnen hun ervaringen en suggesties kwijt via meldpunt

Volgende zondag gaat de nieuwe dienstregeling van de NMBS van start, met de opening van een nieuw station in Anderlecht, de uitbreiding van het S-aanbod rond Antwerpen en een nieuwe IC-trein Brussel-Kortrijk. Dat zijn welkome verbeteringen maar het werk is nog niet af om van het spoor de ruggengraat van een sterk openbaar vervoer tetrein spam maken.

Het nieuwe station Anderlecht ligt op een belangrijk knooppunt tussen de metro (COOVI/CERIA) en de drukke buscorridor van De Lijn tussen Brussel en het Pajottenland. Rond het station zijn er op wandel- en fietsafstand bovendien heel wat bewoners en arbeidsplaatsen.

TreinTramBus is dan ook tevreden dat het station na jaren eindelijk opengaat, maar slechts één trein per uur in elke richting is te weinig om dit knooppunt een rol van betekenis te doen spelen.

De S-trein Sint-Niklaas – Antwerpen rijdt voortaan twee keer per uur, een welkome versterking om de hinder van de Oosterweelwerken op te vangen. “Helaas rijdt de nieuwe stoptrein de reeds bestaande treinen te dicht voor de voeten. In Beveren stoppen nu drie treinen/uur maar kan je toch meer dan een half uur wachten op de volgende. Daarmee zijn we nog ver verwijderd van een Zwitsers knooppuntensysteem, waar je in elk knooppunt in alle richtingen kunt overstappen”, stelt Peter Meukens, een van de bezielers van het knooppuntenmodel Integrato. De nieuwe IC-trein Brussel-Kortrijk is goed nieuws voor reizigers tussen de hoofdstad en Zottegem, Oudenaarde of Kortrijk maar ook hier worden de aansluitingen in Kortrijk richting Lille-Flandres, Poperinge of Brugge net gemist of zijn ze te krap om betrouwbaar te zijn.

De reizigers in West-Vlaanderen blijven grotendeels op hun honger zitten. Tussen Brugge en Kortrijk rijden er buiten de spits nog steeds alleen maar stoptreinen, hoewel de NMBS ze IC noemt. “Dat de Vlaamse overheid gaat onderzoeken of er op de E403 Brugge-Kortrijk een spitsstrook kan worden aangelegd om de files weg te werken, bewijst dat de trein hier nog groeipotentieel heeft. De rit van 51 km tussen beide steden duurt vandaag met de trein tussen 45’ en 51’, tien minuten langer dan twintig jaar geleden”, aldus Kees Smilde, voorzitter van de werkgroep spoorwegen van TreinTramBus.

Ook voor Limburg is er nog niet onmiddellijk veel goed nieuws: de snelle IC-trein Antwerpen-Hasselt komt er pas ten vroegste binnen een jaar en steden als Genk of Sint-Truiden moeten het nog altijd stellen met slechts één trein per uur.

Ten slotte blijft het aanbod in het weekend opvallend zwakker dan tijdens de week. Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus: “Tussen Brussel en Antwerpen rijden er op zaterdag en zondag nog steeds geen snelle IC-treinen en de verbinding vanuit Brussel naar Lier en Turnhout bestaat in het weekend zelfs helemaal niet. Wie in Leuven op zaterdag of zondag de trein naar Brussel mist, moet tot drie kwartier wachten op de volgende, terwijl er op die as op weekdagen de hele dag minstens om het kwartier een trein rijdt.” TreinTramBus dringt erop aan deze pijnpunten bij de volgende grote wijziging in 2023 weg te werken.

Om een goed beeld te krijgen van de wensen en verwachtingen van de reizigers heeft TreinTramBus opnieuw een reizigersmeldpunt geopend. Hier kunnen reizigers feedback geven over de nieuwe dienstregeling. Die nemen we vervolgens mee in ons overleg met de NMBS en de overheid over de verbetering van het aanbod.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (8)add comment

Kim Redant said:

Lijn 89
Tijdens het weekend nog steeds geen vroege trein die voor 6u te Brussel aankomt. Al jaren een verzuchting voor velen ...
 
zondag 13 december 2020 om 04:50
Stemmen: +2

José Plesier said:

Aansluiting tussen lijn 66 en lijn 73 blijft een hekel punt in aansluitingsstation Lichtervelde
Denkt de spoorwegmaatschappij nu echt dat de reizigers vergeten zijn hoe het vroeger mogelijk was om binnen de 5 minuten over te stappen van lijn 66 (zeg maar KORTRIJK) en lijn 73 (bijvoorbeeld KOKSIJDE). Tien minuten staan draaien met je vingers gaat nog als de zon er is maar als het regent (en in coronatijd) staan de mensen op elkaar gepakt in die paar schuilhuisjes.
 
maandag 14 december 2020 om 16:30
Stemmen: +2

Roger Verlinden said:

Fouten in NMBS-lijnfolders
In de PDF-lijnfolders 2019-2020 van de NMBS stonden heel wat fouten, niet-vermelde treinseries, e.d. Daarom heb ik de nieuwe lijnfolders 2020-2021 eens van dichterbij bekeken. Het resultaat is beter dan de vorige versie, maar er zijn toch weer heel wat onnauwkeurigheden ingeslopen. Dat zou niet mogen, want de bestanden geven een overzicht van de verbindingen die men via online opzoekwerk niet heeft. De fouten die ik gevonden heb (misschien zijn er nog andere) ...

Tabel 15
Op zon- en feestdagen rijden de IC-treinen 4406 t/m 4420 tussen Mol en Hasselt niet om het uur, maar om de 2 uur.

Tabel 16
Op werkdagen ontbreken bij de P-treinen P7280, P7282 en P7283 de vertrektijden in Aarschot: 4.32, 6.34 en 7.34.

Tabel 25
In het weekend rijden de IC-treinen 2626 t/m 2644 tussen Leuven en Hasselt en de IC-treinen 2604 t/m 2622 tussen Hasselt en Leuven niet om het uur, maar om de 2 uur. Bij 'Bestemming / Herkomst Hasselt' ontbreekt om de 2 uur het teken .

Tabel 28
Op werkdagen ontbreken de S3-treinen 2277 t/m 2294 (Dendermonde - Brussel - Zottegem) en 2254 t/m 2271 (Zottegem - Brussel - Dendermonde).

Tabel 35
In het weekend slaat voetnoot  [, rijdt niet op 1.V] niet op de hele verbinding Antwerpen - Brussels Airport - Leuven - Hasselt, maar enkel op het traject Leuven - Hasselt.
In het weekend worden de L-treinen Leuven - Aarschot - Antwerpen vermeld, maar in de omgekeerde richting ontbreken ze.

Tabel 43
In de hele tabel staat al jaren foutief vermeld: Vielsam i.p.v. Vielsalm.

Tabel 53
In het weekend ontbreekt de opnieuw bediende halte Hever.

Tabel 59
Op werkdagen ontbreekt de tweede S34-reeks Antwerpen - Sint-Niklaas (en omgekeerd).

Tabel 60
Op werkdagen ontbreken bij station Dendermonde de aankomsttijden van de reeksen S3 en S10, alsook van IC3221.

Tabel 89
In het weekend ontbreekt de S3-reeks tussen Brussel en Zottegem (en omgekeerd) die alle tussenliggende haltes opnieuw bedient.

Tabel 108
Op werkdagen is de bestemming van P8781, P8782 (en voetnoot  ontbreekt) en P8783 onduidelijk.
In het weekend ontbreekt 'Herkomst Charleroi-Z.' bij de L-treinen L4376 t/m L4390.

Tabel 118
Op werkdagen ontbreekt af en toe het uur bij 'Herkomst' en 'Bestemming'.

Tabel 162
Op werkdagen staat de richting Luxemburg - Namen eerst, terwijl het gebruikelijk is de verbinding naar het buitenland eerst te zetten.
Spooktrein P7689 op werkdagen: enige vermelding is Libramont aankomst 7.36?
Op werkdagen en tijdens het weekend ontbreken alle L-treinen tussen Rochefort-Jemelle en Libramont (en omgekeerd).

Tabel 163
Geldt het spoorkaartje niet meer op buslijn 163b tussen Libramont en Bastenaken (en omgekeerd)?
 
maandag 14 december 2020 om 16:36
Stemmen: +1

luk hulpiau said:

L 54
Geen enkele verbetering op L 54 Sint-Niklaas Mechelen. Blijft hangen op 1 trein/uur. Is nochtans een spoorlijn door heel dichtbevolkte regio: Sint-Niklaas - Temse - Bornem - Puurs - Willebroek - Mechelen. Ondertussen de N 16 oververzadigd. Blijf maar auto rijden.
 
maandag 14 december 2020 om 17:27
Stemmen: +1

overweg13 said:

Fouten in NMBS-lijnfolders
@Roger: ik ben eigenlijk net hetzelfde aan het doen, maar ben nog niet verder gekomen dan lijn 59. We zouden dringend onze bevindingen eens samen moeten leggen! Overigens zijn ze blijkbaar zo druk bezig met het aanbrengen van verbeteringen dat bepaalde fouten al hersteld zijn. Ik vergelijk vnl. met het spoorboekje van juni 2020 en dat blijkt pas hoeveel fouten daar in stonden. In die zin kun je dus van een verbetering spreken, maar betrouwbaar is het spoorboekje geenszins.
 
dinsdag 15 december 2020 om 16:29
Stemmen: +2

HUS1995 said:

Fouten in de NMBS-lijnfolders
Aan elke achterkant van elke lijnfolder staat er op geschreven dat de NMBS niet verantwoordelijk is voor fouten. Dus als er wijzigingen zijn dat wij als reizigers verantwoordelijkheid moeten nemen om naar de gele affiches in de stations moeten kijken of online moeten raadplegen. Dat is waarom de dienstverlening van de NMBS achteruit gaat.
 
donderdag 17 december 2020 om 10:44
Stemmen: +0

overweg13 said:

Fouten in NMBS-lijnfolders
Dat is nu net niet meer het geval! Vroeger stond die melding er inderdaad expliciet in - toen er nog geen fouten in stonden. Vandaag staat er alleen dat de dienstregelingen kunnen wijzen, wat schering en inslag is. Maar over fouten wordt niet meer gesproken.
 
vrijdag 18 december 2020 om 09:58
Stemmen: +0

Said said:

wat kan beter
lijn 90 Geraardsbergen -Ninove een S-trein tot Aalst en S-trein tot Gent -Sint -Pieters een half uurdienst.
aansluitingen in Denderleeuw tussen lijn 90 en 50 zijn altijd nipt.
waarom geen S-trein naar Aalst of Denderleeuw op lijn 50, zodat de trein naar Landen of omgekeerd minder moet stoppen, alsook de trein naar Tongeren en omgekeerd
 
woensdag 30 december 2020 om 21:23
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12