Home Actueel Persberichten Openbaar vervoer in regio Antwerpen moet beter!
Openbaar vervoer in regio Antwerpen moet beter!
donderdag, 12 maart 2020 17:48

Nieuw tramnet ApenVandaag maakten de Vervoersregioraad Antwerpen en De Lijn hun plannen bekend voor het tram- en busnet in en rond de stad vanaf december 2021. Volgens hen gaat het om een echte verbetering van het openbaar vervoer in en naar Antwerpen. Reizigersvereniging TreinTramBus ziet dat helemaal anders. “Voor ons is de maat nu echt vol. De goednieuwsshow van De Lijn overtuigt ons niet. De realiteit is dat de dienstverlening aan de reizigers er vanaf 2021 nog maar eens op achteruit gaat”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. Op vele plaatsen worden twee tramlijnen vervangen door één, worden bussen ingekort tot de rand van de stad en moet de reiziger extra overstappen. Dit plan schiet tekort om de doelstellingen op het gebied van modal shift en klimaat te halen en als antwoord op de Antwerpse mobiliteitsknoop te dienen.

Openbaarvervoerplatform

TreinTramBus staat niet alleen met deze eisen. Het draagvlak voor een ambitieus openbaar vervoerbeleid is er. Eergisteren, op 10 maart 2020, ging in de gebouwen van de UA een eerste meeting door rond het breed platform dat TreinTramBus wil organiseren. Dat platform wil binnenkort de boer optrekken. “De plannen die De Lijn vanochtend voorstelde moeten bijgestuurd worden”, zegt Stynen. “De neerwaartse spiraal van geschrapte ritten, verkorte lijnen, propvolle trams, vertragingen, gebrekkige informatie… moet worden doorbroken. Dat is in de eerste plaats een beleidskeuze: zonder budgettaire shift zal de modal shift niet lukken.”

Meer en beter openbaar vervoer

Vele mensen willen méér en comfortabeler openbaar vervoer, niet minder. Bovendien zijn er de klimaatuitdagingen en zitten we hier in Antwerpen met de ambitie om tegen 2030 dubbel zoveel verplaatsingen als nu via openbaar vervoer te realiseren. Met de huidige plannen lukt dat nooit. Vanuit Hoboken of Mortsel zal er zelfs minder capaciteit zijn dan vandaag, terwijl de trams op die assen nu al vol zitten. Willen we mensen echt terug in de auto duwen?

De reiziger centraal, ook in participatie

TreinTramBus richt zijn pijlen niet alleen op De Lijn, maar vooral ook op de politieke overheden. Die moeten eindelijk een ondubbelzinnige keuze maken voor meer en beter openbaar vervoer, meer investeringen in zowel het netwerk, het materieel als de exploitatie. “Het tij moet nu gekeerd worden”, aldus Stynen. Dit plan is zonder overleg met de reiziger tot stand gekomen. Tram- en busreizigers en uiteraard ook de chauffeurs zijn ervaringsdeskundigen en moeten bij dergelijke beleidskeuzes worden betrokken.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

dirk baeke said:

waaslandbussen
Indien de lijn echt zou willen bezuinigen zouden ze de bussen uit Sint-Niklaas en omstreken moeten beperken tot de tramhalte in Melsele;de laatstepakweg drie kmrijden de bussen evenwijdig met de tram. Indien die allemaal hun eindhalte daar zouden hebbenzou veel op brandstof bespaaard worden; de bovenleiding van de trams staat sowiieso onder stroom.Nogbeterzouzijn de tram totBeveren markt, bespaart men nog meer op termijn
 
donderdag 12 maart 2020 om 19:04
Stemmen: -2

Dries V said:

lijn 5?
Beste,
Waarom komt lijn 5 niet voor in het schema?
Vreemd dat men in een volledig nieuwe nummering al een gat laat, betekent dit dat er later nog toevoegingen komen?
 
zaterdag 14 maart 2020 om 22:18
Stemmen: +0

van cutsem vic said:

Waaslandbussen
Dat komt nog wel: die bussen zullen beheerd worden door een andere vervoersregio, en ook daar zal basisbereikbaarheid een andere naam blijken te zijn voor een besparingsoperatie zonder weerga.
 
zondag 15 maart 2020 om 11:14
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12