Home Actueel Persberichten Treinnetwerk rond Gent spoort onvoldoende
Treinnetwerk rond Gent spoort onvoldoende
donderdag, 30 januari 2020 11:50

Treinaanbod, voorzieningen in de stations en tariefstructuur rond Gent zijn te mager om te concurreren met auto. Dat blijkt uit een onderzoek van Gents MilieuFront van het S-trein netwerk rond Gent.
GentStP

Vele stations in het S-netwerk scoren slecht op vlak van treinaanbod en voorzieningen. Dat blijkt uit een onderzoek van vrijwilligers van Gents MilieuFront, die alle 28 S-treinstations rond Gent bezochten en evalueerden. Het persbericht en de conclusies worden gesteund door TreinTramBus.

S-netwerk goede zaak, maar weinig nieuws

De realisatie van een S-netwerk en dus een voorstadsnet is een goede zaak. De komst van het S-netwerk (in 2018) heeft ook een aantal kleine verbeteringen met zich meegebracht. Maar het ontbreekt de overheid en de NMBS aan een echt plan om te investeren in een substantiële verbetering van het treinaanbod en de voorzieningen. Bovendien kan je niet met één ticket binnen
het gebied van het S-netwerk vlot overschakelen op verschillende vormen van openbaar vervoer. 

Ontoereikend en onvolledig

Het S-trein netwerk rond Gent is onvoldoende aantrekkelijk om te fungeren als een volwaardig
voorstadsnetwerk en alternatief voor de wagen. Gents MilieuFront bezocht alle 28 stations (tabel hier) en heeft vragen rond frequentie, de voorzieningen en dan vooral de toegankelijkheid, de haltes en het tariefgebied. 

  • frequentie & amplitude: Het merendeel van de stations van het s-treinnetwerk hebben tijdens de daluren maar 1 trein per uur naar Gent. Te weinig om van een hoogwaardig openbaar voorstadsnetwerk te spreken en te weinig om een alternatief te zijn voor de wagen. Om echt van een hoogwaardig voorstadsnet te spreken die de concurrentie kan aangaan met de auto moeten de treinen in alle s-treinstations om het half uur halt houden én later rijden zodat men pakweg uit Aalst, Dendermonde, Eeklo … kan deelnemen aan culturele activiteiten in Gent en omgekeerd.
  • voorzieningen: De meest essentiële voorzieningen (toilet, loket, ticketautomaat,..)  zijn in kleine stations ontoereikend en ontbreken soms helemaal. 
  • toegankelijkheid: rolstoelgebruikers kunnen maar in 8 van de 28 stations de trein nemen. Ze kunnen in geen enkel station zelfstandig de trein nemen.. 
  • tariefgebied: Het S-netwerk kan maar succes hebben als het gebied samenvalt met een tariefzone van de Gentse Citypass en dus als er een integratie komt van de tarieven van alle openbaar vervoer in het S-netwerk.
  • haltes: Er zijn te weinig haltes om van een hoogwaardig en fijnmazig netwerk te kunnen spreken. Het huidige netwerk moet aangevuld worden met minstens volgende stations: Sint-Amandsberg, Muide, The Loop.

Conclusie

Het in het leven roepen van een S-trein netwerk is een goede zaak. Het S-trein netwerk heeft ook al kleine verbeteringen gebracht in het net rond Gent bv de bediening van Gentbrugge is verbeterd. Er wordt ook gewerkt aan een vernieuwd station Gent-Sint-Pieters en er zijn plannen om de spoorlijn 204 (Gent-Terneuzen) te ontwikkelen.

Maar toch zijn het S-netwerk in zijn huidige vorm qua treinfrequentie, voorzieningen en tariefstructuur geen volwaardig stadsnetwerk te noemen. Daarvoor zijn doortastende maatregelen en substantieel meer budget voor nodig. Het S-netwerk van vandaag is eerder een marketing campagne en een ‘rebranded L-treinnetwerk’ en geen grote visie met een grootschalig investeringsprogramma.

Meer info

Het volledige onderzoek lees je hier
(website Gents MilieuFront) en hier.

De datatabel van alle bezochte stations vind je hier (spreadsheet google drive)

Meer over het S-trein-netwerk hier (website NMBS)

Meer over de Citypass hier (website NMBS)

Share/Save/Bookmark
Commentaar (6)add comment

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

...
Ik ben helemaal akkoord wat het Gentse MilieuFront zegt over het Gentse S-treinnetwerk. Het moet beter. Laten we hopen dat vanaf december 2020 beter wordt. Het huidig aanbod van de NMBS in heel België trekt op niets: te lange rittijden, vertragingen, inzet van sterk verouderde treinmodellen, minder frequentie, afschaffingen, perrons die niet overeenstemmen met de instaphoogte van de trein (dus niet rolstoeltoegankelijk), bazenpoeperij, te veel politiek, onbetrouwbaar, extra werkdruk voor het personeel.
 
vrijdag 31 januari 2020 om 09:37
Stemmen: +0

overweg13 said:

h. u. sarma
Mooi zo, je leest blijkbaar alles wat er in de pers over de NMBS verschijnt en neemt dat gretig en volledig over. Ik vind die hele reactie nogal goedkoop. Natuurlijk loopt er af en toe iets mis - waar niet? - maar als de helft van de Vlamingen voor OV-onvriendelijke partijen stemt, krijg je dit resultaat. Wat zou je anders verwachten? Bij De Lijn loopt het net zo slecht en ook daar is de miserie begonnen toen het florissante bedrijf deskundig door onze politici onderuitgehaald werd.
 
vrijdag 31 januari 2020 om 17:26
Stemmen: +1

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

...
OVERWEG13

Ik lees alles volledig over NMBS en De Lijn. In Nederland zijn er ook wat problemen, maar heel minder dan in België. Qua ticketprijzen van het openbaar vervoer ben ik alvast tevreden in België dan in Nederland, respectievelijk: goedkoop en duur. Eerlijk gezegd: Vlamingen moeten beseffen dat De Lijn slecht doet en dat ze voor de volgende keer op een OV-vriendelijke partij moeten stemmen. Maar dat is jammer genoeg nihil. Hopelijk wordt de NMBS beter dan nu.

Toch ben en word ik woedend dat beide bedrijven, respectievelijk: De Lijn en NMBS, slecht presteren. Bij de NMBS lijkt het dat we in een derde wereld zijn.

Sorry voor zulke uitspraken.
 
dinsdag 04 februari 2020 om 08:03
Stemmen: +1

overweg13 said:

...
Je hoeft geen sorry te zeggen voor zulke uitspraken, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Alleen zijn er blijkbaar veel mensen die andere ervaringen hebben dan de in de pers doorsijpelende. Wat De Lijn betreft: dat bedrijf bewees tot 10 jaar geleden dat het perfect kon functioneren. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het Vlaamse stemgedar nu niet bepaald bevorderend is voor het OV. Vergelijk met Wallonië wara men wel doorheeft dat je moet investeren.
 
dinsdag 04 februari 2020 om 11:06
Stemmen: +1

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

...
OVERWEG13

Heel erg bedankt voor uw begrip! Ik spreek dat niet van wat er in de media schijnt, maar uit ervaring dat de dienstverlening van NMBS en De Lijn achteruitgaat. Ik maak vaak afgeschafte ritten mee bij Gentse buslijn 9. Die wordt bediend door standaardbussen van Stelplaats Gentbrugge. Verder maak ik dit ook mee bij de rest van het van bus- en tramlijnen dat door De Lijn zelf - dus niet door onderaannemers - bediend wordt. Bij de NMBS maak ik de vertragingen mee. Zo mag het niet verder gaan. Ik hoop dat federaal stemgedrag beter doet dan het Vlaamse. Ik mis de goed functionerende tijden van De Lijn. Linkse partijen zorgen ervoor dat het openbaar vervoer goed functioneert, terwijl rechtse partijen het afbreken. Dat is vooral: N-VA, CD&V, Open-VLD, MR, CDH en Vlaams Belang. Ze doen dit allemaal in voordeel van VOKA. Daar heb ik hekel aan. Dus overheid, stop met besparen op openbaar vervoer alstublieft!
 
dinsdag 04 februari 2020 om 20:02
Stemmen: +0

Kris said:

S-netwerk vnl. hernoemd L-netwerk
Het S-netwerk rond Gent lijkt mij niet substantieel anders te zijn dan de vroegere L-lijnen rond Gent. Zo kan ik ook lekker goedkoop een voorstadsnet uitbouwen...
 
dinsdag 04 februari 2020 om 20:03
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12