Home Actueel Persberichten Slechte stiptheid spoor is geen natuurwet!
Slechte stiptheid spoor is geen natuurwet!
maandag, 19 november 2018 08:50

Navetteurs.be, TreinTramBus, Inter-Environnement Wallonie en Test Aankoop maken zich zorgen over de dalende stiptheid bij het spoor het voorbije jaar. Er zijn meer middelen en ambitie nodig om de problemen met het rollend materieel en de infrastructuur aan te pakken. Ook de toename van kabeldiefstallen, gevaarlijk gedrag bij overwegen en spoorlopen is zorgwekkend.

De verenigingen hebben stiptheidsstatistieken gemaakt voor de grootste assen in Vlaanderen en Wallonië. De resultaten spreken voor zich: de stiptheid blijft achteruit gaan en ligt nog steeds veel te laag. Vooral in de spits worden veel reizigers hierdoor benadeeld : Antwerpen-Brussel (78,0% - ↘ 3,9%), Essen-Brussel (77,3% - ↘ 0,2%), Turnhout-Brussel (69,7% - ↘ 1,5%), Kortrijk-Brussel (74,2% - ↘ 0,9%), Luik-Brussel (65,9% - 1,1%), Binche-Brussel (70,4% - ↘ 3,3%), Charleroi-Brussel (74,9% - ↘ 6,7%), Namen-Arlen (61,7% - ↘ 5,1%).

Ook gebeurt het te vaak dat treinen bij het minste incident op een traject of de kleinste materieelpanne gedeeltelijk of volledig worden geschrapt. Veiligheid is vanzelfsprekend prioritair, maar buitenproportionele maatregelen bij incidenten werken enkel contraproductief. Om te besparen werden de voorbije jaren wissels en uitwijksporen opgebroken en werd het mes gezet in het personeel dat kleine pannes kan verhelpen, hetgeen de souplesse en robuustheid van het net aangetast heeft.

De grensoverschrijdende treinen tussen Aarlen en Luxemburg ondervinden de jongste maanden enorme problemen. De reizigers betalen de tol voor de slechte voorbereiding en bureaucratische rompslomp van de homologatie van het NMBS-materieel na de spanningswisseling in Luxemburg. In Aarlen leidt dit dagelijks tot geschrapte treinen, extra overstappen en gemiste aansluitingen. "De NMBS is te laat gestart met de voorbereiding van de spanningswisseling op het Luxemburgse net, die nochtans reeds lang was aangekondigd. Hetzelfde geldt voor de homologatie van het materieel dat naar Nederland moet rijden. In plaats van oplossingen te zoeken, wijzen beide buurlanden elkaar met de vinger en blijft de reiziger in de kou staan", betreuren de reizigersverenigingen.

Ondermaatse stiptheid is geen natuurwet

"Er is weliswaar meer transparantie over de stiptheid dankzij de ontwikkeling van Mobipulse voor de spits maar op het terrein blijft de situatie achteruit gaan." TreinTramBus, Navetteurs.be, Inter-Environnement Wallonie en Test Aankoop roepen de verantwoordelijke minister dan ook op om de NMBS en Infrabel extra middelen te geven zodat deze negatieve trend, die dagelijks duizenden reizigers treft, definitief kan omgebogen worden.

NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor de helft van de vertragingen

Zonder voorbij te gaan aan de belangrijke impact van “derden”, blijkt uit de cijfers sinds begin 2017 dat de NMBS en/of Infrabel samen verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van de vertragingen. Opnieuw de reistijden verlengen is geen oplossing, integendeel. Door aan de interne oorzaken te werken, kan het aantal vertragingen met een derde tot de helft verminderen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12