Home Actueel Persberichten Reizigers tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Reizigers tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
vrijdag, 09 november 2018 14:04

HasseltDe Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Luik en Maastricht te starten.

Spooronderneming Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

De reizigersverenigingen zien geen redenen voor de vertraging. België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel.

De Drielandentrein is zeer welkom bij de reiziger en zal naar verwachting aan een grote behoefte voldoen. De reizigersorganisaties vragen de betrokken partijen om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment
Drielandentrein, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

abc said:

Drielandentrein
ERTMS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds december 2017. ERTMS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.

In Belgïe is ERTMS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.

Verplichting om ERTMS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. SInds de eerste projectvergadering in 2015 heeft DVIS (Belgische veilgheidsinstantie voor spoorwegen) deze verplichting herinnerd.

Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ERTMS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.
 
zaterdag 10 november 2018 om 13:40
Stemmen: +3

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12