Home Actueel Persberichten Treinreizigers blij met verbinding Antwerpen – Breda
Treinreizigers blij met verbinding Antwerpen – Breda
donderdag, 15 maart 2018 13:29

Traject BeneluxReizigersorganisaties TreinTramBus en Rover zijn blij met de nieuwe reismogelijkheden tussen Antwerpen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant. De infrastructuur voor deze verbindingen ligt er al sinds 2007, maar door allerlei technische problemen komt er pas 11 jaar later een trein. Ook komt er een overstapvrije verbinding tussen het station Noorderkempen (gemeente Brecht) en Mechelen, Brussels Airport en Brussel, een goede zaak voor die regio.

Wat de organisaties in het nieuwe aanbod echter missen is een vroege trein van Breda naar Brussel en een latere trein van Brussel naar Breda. Kees Smilde, woordvoerder TreinTramBus: “Het eerste vertrek uit Breda naar Brussel is om 7:42, uit Noorderkempen om 8 uur, wat veel te laat is. Het laatste vertrek uit Brussel naar Noorderkempen en Breda is om 20:45, wat veel te vroeg is. Zo hebben de reizigers van Antwerpen naar Noorderkempen en Breda al om 21:45 hun laatste trein naar huis.” Wat aan de dienstregeling verder nog verbeterd kan worden is de aansluiting van Antwerpen naar Den Bosch en Nijmegen. Een reiziger die uit België aankomt, ziet net de trein naar Nijmegen wegrijden.

Grote verliezer in de nieuwe opzet is Roosendaal. Voortaan rijdt er vanuit België enkel nog een stoptrein naar Roosendaal. Van Antwerpen naar Roosendaal ben je daardoor vanaf 9 april 20 minuten langer onderweg. De reizigersorganisaties vragen dat de IC uit Brussel die nu enkele meters voor de grens Essen eindigt zo gauw als dat technisch mogelijk is wordt doorgetrokken naar Roosendaal.

De reizigersorganisaties zijn blij met het feit dat er naast de snelle en dure Thalys een verbinding tussen België en Nederland blijft bestaan, die eenvoudig en zonder reservering bruikbaar is. Wel vragen ze zich af wat de ‘transparante tarieven’ die de spoorwegen aankondigen precies inhouden.

[Aanvulling 16 maart] Meer info over de tarieven bij Treinreiziger.nl.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (13)add comment

Jan Cox said:

Niet tevreden
Ik ga regelmatig van Brussel naar Bergen op Zoom en terug. Heen op vrijdagavond, terug op maandag. Tenminste zolang ik op maandag zo rond 9:00 in Brussel kon zijn. Deze reis is er in de loop van de voorbije 9 jaar alleen maar lastiger en vooral trager op geworden. Nu bijna onmogelijk.
Sinds de NMBS Roosendaal als een ‘Belgisch’ station beschouwt lijkt het erop dat zij het meer en meer verwaarlozen...
 
donderdag 15 maart 2018 om 14:16
Stemmen: +2

van wanrooij leonardus said:

Slechte aansluiting Breda richting Den Bosch
Als het klopt, wat er staat, en de intercity naar Zwolle net wegrijdt bij aankomst van de Benelux, dan is er nog niks gewonnen met deze trein. In Roosendaal had (heb) je 20 minuten. Dat worden er dus in Breda 30! En... ook niet oninteressant, hoe zit dat met mensen die een vrij-reizen in een van de twee landen hebben? Wat wordt het grenspunt? Tot nu toe geeft noch NS, noch NMBS iets op, als enkel Roosendaal Grens.
 
donderdag 15 maart 2018 om 14:53
Stemmen: +5

Kees.Smilde said:

Den Bosch / tariefpunt
Naar Den Bosch zijn er meer treinen dan naar Nijmegen...
Er komt een nieuw tariefpunt Hazeldonk (grens). Vrij reizen in 1 land geldt tot/vanaf hier.
 
donderdag 15 maart 2018 om 16:45
Stemmen: +2

E.Doekes said:

regelmatig reiziger Beneluxtrein
NS heeft nog niets geregeld voor de grenspunt; Noorderkempen (of een plaats dichter bij de grens) zit nog niet in de automaat. Bovendien zijn reizigers met een OVjaarkaartNL en een Belgische Railpas waarschijnlijk veel duurder uit, doordat de afstand van de grens tot Noorderkempen groter is dan van de grens tot Essen. Of gaat NMBS eindelijk weer railpassen met grenspunt verkopen, of - nog beter - dat hele grenspuntkaartjesgedoe afschaffen? En hoe schakelen mensen met een Roosendaal-abonnement over?
 
zaterdag 17 maart 2018 om 21:10
Stemmen: +3

M-g said:

Tarieven beschikbaar via ns international
Via de site van ns international kan je vanaf vandaag boeken voor dit traject. Een kaartje Antwerpen-Breda en Noorderkempen-Breda heeft vreemd genoeg dezelfde prijs...
 
dinsdag 20 maart 2018 om 07:18
Stemmen: +0

Rian van der Borgt said:

Tarieven
Antwerpen-Breda en Noorderkempen-Breda hebben op maandag t/m donderdag dezelfde vanafprijs: 9 euro voor de "early bird". Het vol tarief is wel degelijk verschilend.
 
dinsdag 20 maart 2018 om 12:22
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

Verkoop van knollen voor citroenen
Het is dus besluitvorming van NMBS en NS(I), waar de reiziger weer het nakijken krijgt. Niet alleen de IC-Brussel is onnodig traag (of kent slechte aansluitingen, dan wel de dienstregeling begint te laat/houdt er te vroeg mee op. De achterliggende truc is om een groep reizigers de Thalys in de krijgen, (want dat brengt veel meer op!).

Wat ook belachelijk is, is dat de tickets bijna altijd flink omhoog zijn gegaan. Wat heb je aan EarlyBird-tarieven, als je last-minute besluit een dagje of een Weekend de grens over te gaan. 3-4 reizigers die samen gaan rekenen even uit wat de kosten zijn en ontdekken dat een reis met een autootje of Flixbus goedkoper is en laten de trein links liggen. Deze reizigers zijn NMBS en NS(I) dus wel kwijt. Kortom, over alles is slecht nagedacht, in alle opzichten.
 
dinsdag 03 april 2018 om 10:12
Stemmen: +3

F. said:

Onhandige treintijden
Al jaren wacht ik op een treinverbinding tussen Breda en Antwerpen. Inmiddels is het dan zoversmilies/cheesy.gif Helaas blijk ik (en ik neem aan velen met mij) niets aan deze verbinding te hebben, gezien de laatste trein al om 21:45 uur vanuit Antwerpen vertrekt. Ik kan dus zowel niet naar school (avondopleiding stopt om 22 uur), niet gaan werken (eerste trein vertrekt om 7:42) en ik moet mijn dessert laten staan als ik een dagje weg ben. Bovendien is het reizen met de trein voor mijn werkgever veel te duur en moet ik van te voren al kaartjes gaan bestellen (hoezo ouderwets). Qua brandstof kan ik beter met de auto gaan. Tenslotte heb ik te doen met de mensen die forenzen vanuit Roosendaal. Zij zijn er daarnaast óók nog eens flink op achteruit gegaan. Er is dus voldoende om aan te werken door de NS/ NMBS.
 
dinsdag 17 april 2018 om 22:15
Stemmen: +1

KeesSmilde said:

Idd onhandige tijden
Beste F. je hebt helemaal gelijk. Daarom blijven Rover en wij om meer treinen zeuren! Groetjes Kees
 
woensdag 18 april 2018 om 12:50
Stemmen: +0

Marleen said:

Treinticket naar Nederland gigantisch duurder geworden zonder voormalige klanten op de hoogte te brengen
Ticket gekocht voor een weekend Leuven-Rotterdam. Ik schrok me een hoedje van de prijs! 60% duurder dan het tarief dat ik afgelopen najaar betaalde! Blijkbaar bestaat het weekendtarief niet meer, en is er nu een full flex en een early bird tarief.

Mijn klacht : Waarom brengen NMBS en NS voormalige klanten hiervan niet op de hoogte? Waarom sturen ze wel handenvol mails met reclame voor allerlei treinreisjes, en waarom brengen ze me niet op de hoogte van dit gewijzigde tarief?
Is dit misleiding? vergetelheid? nalatigheid????


Had ik het geweten, dat had ik mijn ticket 7 dagen op voorhand kunnen kopen aan het early bird tarief.
Ik vraag éénmalig het verschil terug tussen het early bird tarief (dat ik had kunnen kopen als ik geinformeerd was) en het full flex tarief. NS zegt gewoon doodleuk: we begrijpen uw vraag, en we kunnen er niet op ingaan.
 
maandag 23 april 2018 om 14:43
Stemmen: +1

Rian van der Borgt said:

Er was een melding in een NSI-nieuwsbrief
Op 20 maart verstuurde NS International een nieuwsbrief met als titel "Snellere route en nieuwe prijzen Intercity Brussel" en wat informatie over de nieuwe tarieven. Die zou je gekregen moeten hebben als je geabonneerd bent op de algemene nieuwsbrief van NS International.
 
dinsdag 24 april 2018 om 12:28
Stemmen: +0

Nissen said:

Nieuwe verbinding
Ik onderschrijf het probleem met de laatste trein. Roosendaal of Breda hebben zeker meerdere verbindingen en de aansluitingen met Antwerpen vormen zeker een belangrijk pluspunt voor dat station. De Nederlandse treinen rijden echter veel later dan de Belgische. Door het ontbreken van latere verbindingen beperkt men de bruikbaarheid over het hele Belgische net.

Een ander probleem zijn de tarieven. De NMBS heeft speciale kortingen naar Roosendaal.(Zoals voor Maastricht, Aachen,...) Nu niet meer via Roosendaal gereden wordt maar via Breda (dat niet veel verder ligt) zou een gelijkaardig systeem voor Breda moeten gelden. Er zou onder meer een seniorenpass moeten komen naar Breda. Nu kost de rit naar Breda vanuit Antwerpen ongeveer 3 maal de prijs als naar Roosendaal. (Minder als een week op voorrand wordt gekocht.)

Hierdoor wordt de reiziger gedwongen toch via Roosendaal te gaan en gebruik te maken van deze erg slecht geworden verbinding.
 
donderdag 23 augustus 2018 om 12:59
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

Internationale tarieven van NMBS niet meer van deze tijd
Het zou NMBS enorm sieren om te stoppen met de vele te dure internationale tarieven en deze gelijk te stellen met de binnenlandse. Het is raar dat je in de ochtendspits om 07:00, wanneer er nog nauwelijks reizigers bij kunnen, al kunt reizen met een goedkoper Early-Bird tarief, terwijl je op een zondagochtend, waar er nog bijna geen kip in de trein zit ineens meer moet betalen. Tegen dat fenomeen hielpen Superdagretour en Weekendretour dus prima: mensen spoorde je zo aan niet in de spits te reizen, als het niet persé hoeft. Met de Early-Bird is deze aansturing zo goed als verdwenen). Het is ook niet meer van deze tijd dat NMBS voor de laatste 16 km tot aan de grens (waarin je feitelijk niet aan een nieuwe reis begint) de tellers op nul zet, het binnenland-tarief als niet toepasbaar verklaart en 5 Euro (1e klas zelfs 8 Euro) extra incasseert. Want waarom wel binnenland-tarieven voor R
 
maandag 27 augustus 2018 om 20:52
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12