Home Actueel Persberichten Naar Antwerpen ...?
Naar Antwerpen ...?
donderdag, 18 mei 2017 09:30

station antwerpen laylaaertsCombineer auto, fiets en openbaar vervoer

Vanaf 5 juni worden in Antwerpen de Leien ter hoogte van het Operaplein onderbroken. Deze werken zullen tot en met december 2019 duren en gedeeltelijk samenvallen met de start van de werken rond de Oosterweelverbinding. We kunnen ons de komende jaren dus verwachten aan een quasi onbereikbare stad met de auto. De auto combineren met of inruilen voor andere vervoersmiddelen is meer dan ooit aan de orde. 

Zijn er dan wel voldoende alternatieven beschikbaar en zijn deze voldoende gekend bij zowel de (auto)pendelaar als de bewoners van Antwerpen? Hoe verloopt de reis naar Antwerpen in de spits indien we de auto thuis laten staan? Wat is het gemakkelijkst bereikbaar en van waaruit: Metropolis, Den Bell of de Meir? 

TreinTramBus vzw zocht het voor je uit!

Afgelopen dagen stuurden we verschillende reizigers tijdens de ochtend- en avondspits op pad vanuit Herentals, Brecht en Beveren. En wat blijkt? Voor het traject uit Brecht naar Meir doen we een comfortabel tijdsvoordeel door de auto te laten staan en te kiezen voor de combinatie trein en te voet. En woon je bijvoorbeeld in Beveren en werk je in den Bell, dan kan je best de combinatie trein en de deelfiets kiezen. Die brengen je vlot op je bestemming...

Uiteraard verloopt het niet altijd even vlot en kan het wel eens goed verkeerd lopen. Rebecca, projectmedewerker bij TreinTramBus: "We vragen aan het stadsbestuur om werk te maken van prioritaire doorstroming van het openbaar vervoer, via aparte beddings en slimme verkeerslichten ten voordele van de tram. Enkel met deze flankerende maatregelen, naast voldoende en frequente infrastructuur, kan combimodaliteit echt werken!"

Indien we met zijn allen, elk apart in de auto naar de stad blijven komen, kan het vanaf 5 juni wel heel erg fout gaan. En dan kan je maar beter je alternatieven kennen.

Getuigenissen

Zo trok Erik D.B. op 9 mei om 7:11 uit Brecht, Gemeenteplaats en nam zijn tijd op tot Antwerpen, Meir ter hoogte van de Jezusstraat. Hij deed hierover 39 minuten in totaal en gebruikte hiervoor zijn auto tot station Noorderkempen, waar hij overstapte op de trein die hem rechtstreeks naar Antwerpen Centraal bracht vanwaar hij te voet naar de Meir stapte. Erik D.B.: "Ik vind dit een comfortabel traject, had telkens plaats om te zitten en had ook tijd om een boekje te lezen, iets wat in de auto niet mogelijk is."

Max V. had de dag voordien vanuit Beveren minder geluk. Door een geblokkeerde tram deed hij er onverwachts langer over dan voorzien: "Ik vertrok van de grote markt in Beveren, nam de bus naar de Park & Ride in Melsele, waar ik de tram nam tot Antwerpen Meir, vanwaar ik te voet verder trok naar het kruispunt met de Jezusstraat. Door een geblokkeerde tram miste ik mijn aansluiting en deed ik over dit ganse traject 1u13 minuten, waar dit in normale omstandigheden slechts 38 minuten zou mogen duren."

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

Marc Kuypers said:

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer
Uit de twee getuigenissen blijkt één van de belangrijkste problemen van het openbaar vervoer: de betrouwbaarheid. Vroeger werkte ik in ploegen op Brussels Airport en en kon ik niet anders dan met de wagen dagelijks vanuit Ekeren pendelen. Vier jaar geleden kreeg ik kantooruren en ben ik uiteraard onmiddellijk overgestapt op het openbaar vervoer: de trein Ekeren, Antwerpen-Centraal, Brussels Airport. Het aantal keren dat ik mijn aansluiting van slechts 7 minuten gemist heb is niet meer te tellen. En als alles wel vlot verloopt is het een perfect haalbaar traject. Dus om nog meer mensen het openbaar vervoer op te krijgen moet de betrouwbaarheid omhoog, evenals de frequentie en het comfort. En de prijs omlaag... of nog hogere verplichte bijdragen door de werkgevers.
 
dinsdag 30 mei 2017 om 19:48
Stemmen: +1

leo-antonio dc said:

de prijs omlaag?
We hebben het allemaal over kwaliteit en prijs. De prijs omlaag lees ik bij Marc Kuypers Ekeren. Wel, dit kan niet (meer). Ik moet geregeld naar Engeland en als ik daar vertel dat een bus- of tramrit €1.50 kost dan kijken ze mij met grote ogen aan. Als ik naar Brussel moet en ik neem 1x tram in Antwerpen + 1x de train + 1x de metro dan betaal ik iets meer dan €10. Voor een gelijkaardig traject in Engeland betaal je het dubbele. Als ik vertel dat je voor €7.70 van gelijk welk station in België naar gelijk welk station in België kan reizen, de afstand speelt geen rol, dan vallen ze in Engeland achterover. Een enkele rit voor €7.70 in Engeland, daar geraak je echt niet ver mee. Dus, vooraleer we praten over "nog goedkoper" moeten we eens eerst even over de grenzen kijken. Wat mij betreft scoort de prijs/kwaliteitverhouding bij zowel de NMBS als Delijn hoog. Willen we een betere service, dan zullen we meer, veel meer, moeten betalen. Tot het dubbele toe. En niets garandeert dat de dienstverlening dan beter wordt.
 
dinsdag 30 mei 2017 om 21:26
Stemmen: +1

Marc Kuypers said:

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer
LEO-ANTONIO DC, ik ben het er mee eens dat opwaardering van het openbaar vervoer een prijs heeft, maar ik vind dat niet alleen de reizigers dit moeten betalen, maar ook zij die weigeren het openbaar vervoer te gebruiken ook al is dat een valabel alternatief.
 
woensdag 31 mei 2017 om 13:06
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12