Home Actueel Persberichten Reizigers in de kou
Reizigers in de kou
donderdag, 16 maart 2017 23:15

Infrabel plant onderhoudswerken overdag

foto infrabel- alf van beem-wikimediaKunt u zich inbeelden dat een autosnelweg elke zondag gesloten zou zijn? Ziet u het gebeuren dat een gewestweg elke dag om 11 uur 's avonds op slot zou gaan en u er tot de volgende morgen niet meer over zou kunnen rijden? Kunt u zich voorstellen dat u jarenlang snelheidsbeperkingen moet respecteren voor werken, waarvan u niets ziet, maar dat uw weg dan toch afgesloten wordt als die werken eindelijk beginnen? Wellicht hebt u, overmand door zoveel surrealisme, heftig neen geknikt, tenzij ... u treinreiziger bent. Dat komt u dat bekend voor, want precies die dingen doet Infrabel, de beheerder van onze nationale spoorinfrastructuur.

foto: Alf Van Beem / Wikimedia

Zo is een van beide spoorlijnen tussen Antwerpen en Brussel, op zondag potdicht. Er kan dan geen trein rijden. Na half elf 's avonds vertrekt er geen trein meer van Brussel naar de Waalse hoofdstad Namen: de spoorlijn gaat dan slapen. Over het algemeen hebben treinen sinds december 2014 meer rijtijd gekregen. Volgens de NMBS en Infrabel waren die extra minuten nodig om hinder door onderhoudswerken te compenseren en ervoor te zorgen dat de stiptheid gewaarborgd blijft. In realiteit is de stiptheid niet verbeterd en sluit Infrabel diezelfde spoorlijnen tegenwoordig vaak, als de werken dan eindelijk plaatsvinden. Zo rijden er in februari, maart en april gedurende 9 zondagen bijna de hele dag geen treinen tussen Hasselt en Tongeren. Op de drukke lijn van Brussel naar Oostende zijn er vorig jaar gedurende 16 weekends – dat is 1 op 3 – werken uitgevoerd die tot treinafschaffingen en grote omleidingen geleid hebben. TreinTramBus en Navetteurs.be weten als geen ander dat onderhoudswerken aan het spoornet noodzakelijk zijn. Of ze zo'n grote impact op de dienstverlening moeten hebben, is een ander paar mouwen.

Maar het kan erger. Infrabel is nu van plan om onderhoudswerken, die tot nog toe 's nachts plaatsvonden, overdag uit te voeren. Die zogenaamde massificatie – het woord is al even lelijk als het idee zelf – zal onvermijdelijk tot afgeschafte treinen leiden, want men wil dan tijdelijk één spoor buiten dienst stellen. Op de vele enkelsporige lijnen, die het Belgisch spoornet telt, is de situatie nog desastreuzer: één spoor buiten dienst stellen betekent gewoon dat daar geen enkele trein meer kan rijden. Dit beleid van Infrabel heeft desastreuze gevolgen voor de NMBS en bijgevolg ook voor de reiziger: die zal veel vaker dan nu een bus moeten nemen in plaats van een trein, de stiptheid gaat er verder op achteruit, aansluitingen komen in het gedrang. Kortom, de massificatie is het ideale recept om reizigers massaal uit de trein en richting auto te jagen.

Als nationaal infrastructuurbeheerder heeft Infrabel van de regering een opdracht van openbare dienst gekregen. Die houdt o.a. in dat het de vervoersmaatschappijen een performant en goed onderhouden spoornet ter beschikking moet stellen. Als daarvoor de dienstregeling tijdelijk moet gewijzigd worden, moet Infrabel volgens artikel 5 van zijn beheerscontract alles in het werk stellen "opdat die wijzigingen in overeenstemming zouden zijn met de strategische doelstellingen van die ondernemingen". De massificatie lijkt ons daarmee niet te sporen. Infrabel doet daarmee exact het tegenovergestelde van zijn Nederlandse evenknie: daar is beslist om werkzaamheden aan het spoor voortaan zoveel mogelijk 's nachts door te voeren in plaats van overdag, en dit in overleg met alle actoren inclusief de reiziger. We hebben sterk de indruk dat Infrabel zijn monopoliepositie als netwerkbeheerder misbruikt om op de kap van de reizigers en ten koste van de NMBS druk uit te oefenen op de regering. Dat is ontoelaatbaar. Dat ontslaat de regering niet van de plicht om zowel Infrabel als de NMBS de nodige middelen te geven, zodat ze het spoorvervoer tot een kwalitatief vervoersalternatief kunnen uitbouwen.
Daarover moet dringend een rondetafel georganiseerd worden, waaraan niet alleen Infrabel en de NMBS deelnemen, maar ook de overheid als regulator én de reizigers.

Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus & Gianni Tabbone, voorzitter Navetteurs.be

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

Martijn V. said:

Actie voor dienstverlening
Zonet moest ik vaststellen dat er geen treinverkeer is tussen Kortrijk en Gent (meer in het bijzonder tussen De Pinte en Deinze, waardoor maar liefst drie lijnen onderbroken zijn, met name Gent-De Panne, Antwerpen-Rijsel en Gent-Ronse). In het staion van Kortrijk een nooit geziene drukte, geen mobiele infodesk te bespeuren. Voor mij ook absoluut onduidelijk of er alternatieven zijn (de IC-treinen leken afgeschaft, de stoptreinen reden tot Deinze) en of dit voor het hele weekend is. In elk geval noodgedwongen mijn hele weekend moeten herplannen, gezien ik niet over een wagen beschik.
Wat kunnen we doen als reiziger? Ik werk graag op een positieve wijze mee aan een verbetering van ons openbaar vervoer en een betere dienstverlening.
 
zaterdag 18 maart 2017 om 10:38
Stemmen: +3

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12