Home Actueel Persberichten TreinTramBus positief over soepele tarieven NMBS
TreinTramBus positief over soepele tarieven NMBS
maandag, 30 januari 2017 12:51

NMBS maakt treinreizen flexibeler

Treinreizen wordt vanaf 1 februari een stuk eenvoudiger, tenminste op tarifair vlak. Dat zegt de NMBS in een persbericht. Zo kan je voortaan zonder probleem je reis onderweg onderbreken. Dat maakte de NMBS zopas bekend. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert positief: "hierop hebben we jarenlang aangedrongen."

foto tickets

"De treintarieven worden voortaan een stuk klantvriendelijker", zegt TreinTramBus. Wie zijn abonnement vergeten heeft, moet voortaan geen boete meer betalen. En ook wie onderweg uitstapt, zal niet meer benadeeld worden. "Logisch toch", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Wie per auto reist kan toch ook onderweg stoppen zonder extra kosten?"

Wie op het laatste moment afziet van een reis, kan zonder administratiekosten zijn ticket laten terugbetalen. Helaas is dit enkel mogelijk aan een station met een loket: wie in een station zonder loket opstapt of zijn ticket online koopt, wordt dus benadeeld.

We betreuren verder dat de terugreis van een weekendticket niet meer vanuit een andere station mogelijk is. "Heen naar station A en terug vanuit station B wordt vaak gebruikt door wandelaars die Groene Haltewandelingen of Groteroutepaden volgen. Dat zou voortaan alleen nog aan de kust kunnen, elders niet"

Share/Save/Bookmark
Commentaar (14)add comment

David Nijenhuis said:

En bij dit soort situaties?
Advocaat van de Duivel: mijn cliënt heeft een 2e klas Rail-Pass en wil graag op zondagavond 1e klas, maar stapt in Luxemburg in (met een kaartje tot Arlon). De tijd om in Arlon een klasverhoging bij te kopen is te krap, is NMBS bereid om mij de zog. Boord-toeslag terug te betalen, of rest alleen een peperdure klasverhoging met RailPlus-korting (nu 25%, over 10,5 maand nog maar 15%). Of biedt NMBS een mogleijkheid online een klasverhoging bij te kopen? Zijn daarin ook bepaalde aanpassingen voorzien? Het liefst zie ik bij grensoverschrijdende reizen, waarbij het niet altijd mogelijk is om een
 
dinsdag 31 januari 2017 om 03:02
Stemmen: +1

David Nijenhuis said:

Vervolg
.... het juiste ticket, of juiste bijproduct te kopen de boordtoeslag in z'n geheel afgeschaft, onder de voorwaarde dat de reiziger uit zichzelf een conducteur is gaan zoeken. Nu is dat tussen Luxemburg en Arlon wat makkelijker, omdat de NMBS-conducteur daar al voor vertrek van de trein te waarschuwen is. Maar als NMBS bijv. de klasverhogingen online aan gaat bieden is voor die groep reizigers een groot probleem al opgelost!
 
dinsdag 31 januari 2017 om 03:05
Stemmen: +1

Arnold said:

abonnement vergeten
Niemand heeft ooit een "boete" moeten betalen bij vergeten abonnement. Wie zonder vervoersbewijs op de trein zit (ook al is het niet met opzet) koopt een ticket of laat een vaststelling opmaken. Wie binnen de 2 weken zijn abonnement toont aan het loket, krijgt zijn ticket terugbetaald, of krijt zijn vaststelling gereduceerd tot een administratiekost. Net die laatste wordt op 1 februari nu zelfs kwijtgescholden voor abonnees. Maar wel blijft terecht het principe: wie de trein neemt moet een vervoersbewijs hebben, want de treinbegeleiders hebben echt geen lijstje op zak met een foto van elke pendelaar die een geldig abonnement heeft voor dit of dat traject.
 
dinsdag 31 januari 2017 om 09:09
Stemmen: +1

Roger Verlinden said:

Alternatieve terugreis
De NMBS gaat zich toespitsen op de vrijetijdsgebruiker, valt er te lezen. Hoe is dit te rijmen met de afschaffing van de formule met alternatieve terugreis (met korting in het weekend) zoals vaak gebruikt door wandelaars? Welk genie bij de NMBS heeft daartoe beslist? Hoopt men daarmee vrijetijdsgebruikers aan te trekken? Ik dacht het niet.
 
dinsdag 31 januari 2017 om 14:10
Stemmen: +4

overweg13 said:

gebruik RailPass en GoPass
Voor GoPass en RailPass staat er nu: U mag, om een snellere aansluiting te bekomen, dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden, indien u hiervoor een bijkomend biljet aanschaft. Dat betekent dus alvast de volgende verplaatsingen niet meer mogen met deze passen:
- Brussel - Spa met overstap in Verviers-Central (i.p.v. Pepinster);
- Halle - Jemelle met overstap in Brussel-Luxemburg (i.p.v. Etterbeek).
Het was net de bedoeling, dacht ik, om dergelijke redelijk onzinnige beperkingen (van de categorie "reisonderbreking") uit de voorwaarden te halen, maar op deze manier sluipen er natuurlijk nieuwe opnieuw in.
 
vrijdag 03 februari 2017 om 17:36
Stemmen: -1

overweg13 said:

reactie treintrambus
Ik begrijp eerlijk gezegd het enthousiasme niet. Ik lees: Wie zijn abonnement vergeten heeft, moet voortaan geen boete meer betalen. En ook wie onderweg uitstapt, zal niet meer benadeeld worden. "Logisch toch", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Wie per auto reist kan toch ook onderweg stoppen zonder extra kosten?"

Wie op het laatste moment afziet van een reis, kan zonder administratiekosten zijn ticket laten terugbetalen. Helaas is dit enkel mogelijk aan een station met een loket: wie in een station zonder loket opstapt of zijn ticket online koopt, wordt dus benadeeld.

Onderweg uitstappen was altijd al mogelijk. En die terugbetaling kon met wat goede wil van de loketbediende ook binnen een redelijke termijn gratis. Er zijn dus vooral schijnvoordelen bijgekomen.
 
vrijdag 03 februari 2017 om 17:40
Stemmen: +0

Peter said:

Onderweg uitstappen was altijd al mogelijk.
quote "Onderweg uitstappen was altijd al mogelijk. "

Inderdaad uitstappen was altijd al mogelijk, maar hier word er gezegd dat je je reis mag onderbreken, dat betekend dus uit stappen en terug opstappen (dat laatste mocht niet (hoe vreemd het ook klinkt))
 
dinsdag 07 februari 2017 om 16:31
Stemmen: +0

Peter said:

Vreemd de onderbrekingen geld niet voor alle voerbewijzen
Vreemd de onderbrekingen geld niet voor alle voerbewijzen

Als ik de voorwaarden lees van een keycard:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/passes-kaarten/~/media/2A3A26A944F44340AE7167BA6346561B.pdf

Dan zie ik daarin:
Als u reist in opeenvolgende geldigheidsgebieden, is het niet toegelaten om voor één reis meerdere lijnen op uw
Key Card in te vullen. U kan wel een ander vervoerbewijs (eventueel een andere Key Card) gebruiken voor een
reis in opeenvolgende geldigheidsgebieden.

Dus met een keycard kan je van Brussel naar Denderleeuw (met 1 lijn)
En van Denderleeuw naar Aalst kan je ook met 1 lijn
maar die bepaling zegt dus dat je niet die twee lijnen op 1 key card mag schrijven?

Waarom? Waarom houden ze dat nog altijd even ingewikkeld?

Vooral daarachter schrijven ze wel dat het is toegelaten om een andere keycard te kopen en de tweede lijn op die tweede keycard te schrijven... wat een onozele redenering is dat weeral?
 
dinsdag 07 februari 2017 om 16:40
Stemmen: +0

jo verwimp said:

Alternatieve terugreis
Niet alleen wandelaars worden gestraft, ook fietsers. Wij doen dat regelmatig en hoeven geen rondjes te draaien; kunnen bovendien met de wind meefietsen.
 
woensdag 08 februari 2017 om 10:35
Stemmen: +1

overweg13 said:

...
Je vindt dus net als ik dat treintrambus moet aandringen op het opnieuw invoeren van de alternatieve terugreis?
 
woensdag 08 februari 2017 om 17:49
Stemmen: +3

jo verwimp said:

alternatieve terugreis
Vreemd genoeg werd bij de ‘vereenvoudiging’ een uitzondering toegestaan, namelijk alle kuststations. Je mag bv met één h/t biljet de trein nemen naar De Panne, de kustfietsroute volgen tot Oostende en vandaar terug naar huis sporen. In dat verband liet ik volgende parlementaire vraag stellen aan minister Bellot:

1.Is het woord ‘vereenvoudiging’ hier wel van toepassing ?
2.Waarom is deze ‘vereenvoudiging’ niet van toepassing op de kuststations + Veurne ?
3.In een verder verleden bestond de formule ‘een mooie dag aan zee’ NAAST de formule ‘een mooie dag in de Ardennen’. Waarom werd het communautair evenwicht verbroken?
4.Mogen we hopen dat de NMBS terug komt op deze 'vereenvoudiging van de vervoersvoorwaarden' én er de nodige ruchtbaarheid aan geeft?

 
zondag 26 februari 2017 om 11:46
Stemmen: +1

jo verwimp said:

overweg 13: gebruik RailPass en GoPass
"Voor GoPass en RailPass staat er nu: U mag, om een snellere aansluiting te bekomen, dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden, indien u hiervoor een bijkomend biljet aanschaft. Dat betekent dus alvast de volgende verplaatsingen niet meer mogen met deze passen:
- Brussel - Spa met overstap in Verviers-Central (i.p.v. Pepinster);
- Halle - Jemelle met overstap in Brussel-Luxemburg (i.p.v. Etterbeek).
Het was net de bedoeling, dacht ik, om dergelijke redelijk onzinnige beperkingen (van de categorie "reisonderbreking") uit de voorwaarden te halen, maar op deze manier sluipen er natuurlijk nieuwe opnieuw in

Volgens mij was dit ook zo in het verleden. Mdniets veranderd.
Van: 7806.crmcontactcenter@b-rail.be [mailto:7806.crmcontactcenter@b-rail.be]
Verzonden: zaterdag 23 november 2013 11:14
Aan: joverwimp@scarlet.be
Onderwerp: INFO REISWEG

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw e-mail goed ontvangen.
Hierbij de gevraagde inlichtingen.

U mag wel degelijk van Gent-Sint-Pieters naar Spa reizen met overstap in Verviers-Centraal zonder hiervoor bij te betalen.


 
zondag 26 februari 2017 om 15:55
Stemmen: +0

vanoverberghe patrick said:

alternatieve terugreis
Vrees dat dgl parlementaire vraag i.v.m. de uitzondering voor de kuststations tot gevolg zal hebben dat bij een volgende tariefherziening ook deze uitzondering zal worden geschrapt.

Feit is dat voor de alternatieve terugreis nooit enige publiciteit werd gemaakt. Integendeel : aan de loketten was men dikwijls niet op de hoogte . Aan automaat / online was ticket met alternatieve terugreis niet beschikbaar . Dus was logisch dat het nooit een succesformule zou worden en dus vroeg of laat moest sneuvelen ...
 
zondag 26 februari 2017 om 22:04
Stemmen: +0

overweg13 said:

alternatieve terugreis
Er is inderdaad nooit enige publiciteit rond geweest. Het blijft trouwens een raadsel waarom de mogelijkheid moest verdwijnen. Omdat een HT toch het dubbele kost van een enkeltje, kost het de NMBS niets. En technisch kan het toch ook niet zo moeilijk zijn om alle apparatuur de mogelijkheid te geven een alternatieve terugreis te laten aanmaken. Let wel: dat was enkele jaren geleden het argument om het niet te doen bij internetbiljetten. Hoe een computersysteem last kan hebben met het optellen van 2 getallen is me nooit duidelijk geweest.
 
dinsdag 28 februari 2017 om 10:50
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12