Home Actueel Persberichten TreinTramBus reageert op nieuwe dienstregeling
TreinTramBus reageert op nieuwe dienstregeling
zaterdag, 24 december 2016 08:09

Balans gematigd positief, knelpunten Limburg en West-Vlaanderen blijven

klokDe NMBS maakte zopas bekend dat het nieuwe vervoersplan (december 2017) werd goedgekeurd. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert gematigd positief: het aantal treinkilometers verhoogt lichtjes, veel reizigers gaan er op vooruit, maar enkele notoire knelpunten blijven bestaan.

Het aanbod rond de grote steden gaat er sterk op vooruit. Vooral rond Antwerpen valt het op dat de frequenties verbeteren: de stoptreinen naar Roosendaal en Puurs gaan bijvoorbeeld dubbel zo vaak rijden. “Uitstekend initiatief”, zeg Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Dit is een belangrijke stap vooruit om het voorstadsverkeer per trein aantrekkelijker te maken. Maar vooraleer het spoor écht de ruggengraat van het openbaar vervoer kan worden, moet er wel een eenheidstarief tussen NMBS en De Lijn komen.”

Ook de systematische verbetering van de dienstregeling op zaterdag kan op veel bijval rekenen. “Een trein om de twee uur op zaterdag, dat is toch niet meer van deze tijd. TreinTramBus was al lang vragende partij om hier iets aan te doen, en nu gebeurt het ook: vanaf december 2017 rijdt bijna elke trein ook op zaterdag ieder uur. Tal van stations en stopplaatsen krijgen daarnaast vroegere en latere treinen, één van de scherpe kantjes van het vorige vervoerplan wordt zo weggewerkt.”

Helaas blijven enkele knelpunten voorlopig bestaan, vooral in Limburg en West-Vlaanderen. “Zo rijden er nog steeds bijna geen rechtstreekse snelle treinen van Hasselt naar Antwerpen, en dit terwijl de files op de E313 schreeuwen om een snel alternatief via het spoor. In West-Vlaanderen blijven treinen op de Noord-Zuidas te traag: tussen Brugge en Kortrijk rijden er nog steeds alleen stoptreinen, en ook wie vanuit de Westhoek ergens naartoe wil heeft daar veel tijd voor nodig. Ook de lang gevraagde IC-treinen naar Aachen komen er voorlopig niet”.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (8)add comment

dirk baeke said:

...
Hopelijk word er dan iets gedaan aan de reistijden en wachttijden in de stations. Men maakt veel reclame voor het oorlogslmuseum inn Bastogne, maar je kunt er (per trein) niet meer geraken. Veel toeristen vragen in Libramont hoe ze in Bastogne geraken. Verder zouden de treinen naar de westhoek al lang tot Dunkerque moeten rijden; daar is zeker potentieel voor. En tot slot reaktivering van de mooiste lijn van België; Dinant-Givet. In combinatie met fiets of boot zou dat super zijn. Waarom geen privemaatschappijen zoals in Duitsland? Daar zijn al lijnen heropend die ook al 20 jaar bijten dienst waren
 
zondag 01 januari 2017 om 17:13
Stemmen: +0

ICKknokke said:

Nieuwe dienstregeling
Waar kunnen we die nieuwe dienstregeling vinden? Overal zie je reacties op die nieuwe dienstregeling maar nergens de dienstregeling zelf. Ik
 
dinsdag 03 januari 2017 om 15:13
Stemmen: +0

Harshan said:

...
Waren er ic's gevraagd naar Aaken? Zo ja, zou dat dan gereden worden door I11's en HLE 18/19?
 
woensdag 04 januari 2017 om 14:01
Stemmen: -1

David said:

Hallo effe wakker worden! Daar rijden geen stoptreinen!
De schrijver heeft zeker zitten te slapen toen hij het artikel schreef. Tussen Brugge en Kortrijk rijden alleen intercity's, bovendien rijden deze elk half uur op alle dagen van de week, (genoeg reizigers op andere lijnen die daar stikjaloers om zouden zijn!).
 
maandag 09 januari 2017 om 01:21
Stemmen: +0

KB said:

@David
Ja intercitytreinen ... die overal stoppen. Ze mogen dan wel officieel het IC-label hebben, in feite zijn het gewoon stoptreinen. Het zou trouwens pas echt een fout geweest zijn als de schrijver het over "L-treinen" gehad had.
 
maandag 09 januari 2017 om 16:25
Stemmen: +1

Floris Cappelle said:

IC trein naar Aken
Ik vernam dat de "lang gevraagde IC naar Aken" er niet komt.
Hoe ziet TTB een dergelijke verbinding? Waar zou hij starten, hoe frequent en welk materieel?
Vriendelijke groet.
 
dinsdag 10 januari 2017 om 18:38
Stemmen: +0

Rian van der Borgt said:

@Floris Cappelle
B.v. een van de twee IC's die nu ten oosten van Luik rijden naar Aken doortrekken. En als dat de IC naar Kortrijk is, dan die natuurlijk ook in het weekend laten rijden.
 
donderdag 19 januari 2017 om 13:06
Stemmen: +0

Avsjo said:

S treinen
Er zou werk gemaakt worden van een begin van S treinen in Gent, Antwerpen, Charleroi en Luik...Intussen zijn er stations in Antwerpen gesloten en bestaat er ook geen gecoördineerde samenwerking tussen de diverse ondernemingen in Brussel enz... We kennen het systeem van de seniorenabonnementen TEC, STIB en De Lijn : maar zijn die ook geldig op de S treinen in =Brussel ? Zullen ze geldig zijn op de S treinen in de andere steden ? Kan er ieens iemand van de bevoegden voor openbaar vervoer een kiijkje nemen in steden zoals Dresden, Hamburg - het syteem van het dichtbevolkte Ruhrgebiet ten einde ons stedelijk OV netwerk te rationalizeren ?
 
dinsdag 07 februari 2017 om 18:49
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2016 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12