Home Actueel Persberichten TreinTramBus bezorgd over Leuvens circulatieplan
TreinTramBus bezorgd over Leuvens circulatieplan
woensdag, 18 mei 2016 14:03

Bus is nodig voor een leefbare binnenstad

Het Leuvense stadsbestuur wil minder bussen in de binnenstad. Deze boodschap brachten deredactie.be en de regionale zender ROB-TV. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert bezorgd op de plannen: net in de binnenstad staat het openbaar vervoer sterk, net in de binnenstad is de bus nodig om het winkelcentrum bereikbaar te houden.

"De bussen rijden niet zomaar dwars door de binnenstad", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Alle bussen zijn goed bezet, en wat meer is: de binnenstad is de belangrijkste bestemming voor veel reizigers. Het feit dat de bus je brengt waar je moeilijk of niet kan parkeren, heeft het openbaar vervoer een enorme boost gegeven en dat dreigt teniet te worden gedaan. De bussen zijn net nodig om de binnenstad bereikbaar te houden, en net de winkels hebben daar de grootste baten bij." Op vlak van tevredenheid halen de Leuvense bussen de hoogste score van heel Vlaanderen 88,2 % (stadsmonitor 2014). Ook op vlak van uitstoot hebben de bussen in Leuven een voetje voor, met een hoog aandeel hybride bussen.

Met het weghalen van de bussen uit de binnenstad dreigen bovendien meer mensen opnieuw voor de auto te kiezen, en daarmee zou het circulatieplan net het omgekeerde effect hebben van wat het beoogt. En wie voor de auto kiest, rijdt dan misschien meteen naar Uplace of een ander shoppingcenter. De bus is dus echt vitaal voor een leefbare binnenstad!

"Het idee om iedereen te laten overstappen aan het Leuvense busstation is bovendien onhoudbaar", vult Vanseveren aan. "Het busstation puilt nu al uit in de spitsuren, nog meer bewegingen van bussen en vooral van (overstappende) mensen, kan het gewoon niet aan. Met deze extra overstap en een zinloze snelheidsbeperking tot 20km/u, alleen voor de bussen, zullen busreizigers bovendien een heel stuk langer onderweg zijn op hun verplaatsing naar de binnenstad."

TreinTramBus vraagt dan ook om de rechtstreekse busverbindingen vanuit de deelgemeenten én randgemeenten naar de binnenstad van Leuven te behouden.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (9)add comment

Sven Buccauw said:

behalve voor wie zelf in de binnenstad woont?
Gemakkelijk gezegd als je niet zelf in de binnenstad woont en je kinderen niet met de fiets naar school hoeven te rijden langsheen smalle straten waar harmonicabussen elkaar moeten kruisen en uitwijken tot over de stoeprand. Hoe zinloos noem je de snelheidsbeperking van 20 km/u als het om je eigen kind gaat dat door de bus van zijn sokken wordt geblazen?
De bewoners van de binnenstad hebben hoegenaamd geen problemen met pendelbussen die vanuit de deel- en randgemeenten naar de winkelstraten zouden rijden, zeker niet als deze bussen hybride of elektrisch zijn. Waar wel duidelijk iets mis mee is, zijn bussen die van Tienen, Diest en Aarschot dwars door de woonwijken van de binnenstad naar Gasthuisberg rijden. En waarom zouden lijnen zoals Leuven-Tervuren en Leuven-Brussel niet langs de ring kunnen rijden? Maar liefst 17 buslijnen stoppen er op het Sint-Jacobsplein, dat je toch niet meteen hét winkelcentrum van Leuven kan noemen. Iemand die de tijd neemt om met de bus van Tienen te komen om een pintje te pakken in café Nieuw Boerenhol of een frietje te steken bij de Frittoerist, zal het vermoedelijk niet zo erg vinden om 1 keertje over te stappen aan het station of aan Gasthuisberg.
 
maandag 23 mei 2016 om 10:15
Stemmen: -1
Splits regionale en stadslijnen, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Jeroen Hollander said:

Bus in Leuven
Ik vind het wel handig, dat bus 358 in het centrum stopt. Als er minder bussen in het centrum moeten komen, zou ik denken aan het koppelen van stads-en streeklijnen, zodat er ook minder bussen hun eindpunt hebben aan het station.
 
zaterdag 28 mei 2016 om 08:42
Stemmen: +1

Dirk Foubert said:

Trambus
De huidige NIET hybride bussen zijn zo milieuvriendelijk dat deze geen milieuprobleem kunnen zijn, geen geur, zeer doeltreffende roetfilter en enorm laag verbruik.
Het moet enkel een verplichting worden geen oudere bussen meer toe te laten in het centrum.
 
zondag 29 mei 2016 om 10:46
Stemmen: +0

Dirk Foubert said:

Durven
En als men echt bekommert is om de veiligheid en het milieu....nog enkel bussen in het centrum en geen auto's zoals te Bern (Zwitserland). Omzet middenstanders op 3 jaar tijd + 60% (En reeds vééééél jaren geleden.)
Ideaal voor een studentenstad!
Enkel lossen en laden voor 8 uur en na 18 uur, of via een overslagbedrijf, die de stad in rijden met bestelwagens= tijdswinst voor het grote transport, extra werkgelegenheid.....
 
zondag 29 mei 2016 om 11:00
Stemmen: +9

van de walle bart said:

...
Ik houd die regionale lijnen toch ook liever in de binnenstad. Het is al even terug, dat ik in Leuven woonde, maar ik was toch blij dat de bus 358 waarmee ik naar Zaventem reed voor een studentenjob, aan de Foch stopte. En ik was duidelijk niet de enige, veel mensen stapten niet alleen af, maar ook op in het centrum.
Verplicht overstappen is enorm penaliserend voor reizigers, het betekent een langere reistijd, vaak een verlies van zitplaats, verlies aan comfort... En daardoor een verlies aan aantrekkelijkheid voor het alternatief dat openbaar vervoer heet, met de auto kan je immers zonder overstappen op je bestemming geraken. Slechts wanneer er een duidelijke kwaliteitsverbetering tegenover staat, zoals van in een bus op een trein of (snel)tram, weegt het op tegen de nadelen. Hoe graag ik ook een tram door Leuven zou zien rijden, dat zit er echter niet onmiddellijk in, we zullen het dus met bussen moeten doen. En bij voorkeur echte bussen, niet de sardienenblikjes zoals je ze zag op lijn 2...
 
dinsdag 31 mei 2016 om 17:25
Stemmen: +0
gemakkelijk maar hinderlijk, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Rian van der Borgt said:

...
Als je alle reizigers naar de binnenstad verplicht laat overstappen, dan kies je ook voor (ruwweg) een halvering van het aantal busreizigers en een toename van het autoverkeer naar en in Leuven. Als slecht wegdek een probleem is, dan moet je dat oplossen.
 
donderdag 28 juli 2016 om 11:34
Stemmen: +3

William Gisgand said:

Dhr.
Een pintje pakken in nieuw boerenhol, zal eerder een pintje pakken in Belgaleiro zijn. Vermits dat nu al 2 en een half jaar de nieuwe horecazaak is met Braziliaanse en Belgische producten inclusief een perfect getapte Stella.
 
zondag 06 augustus 2017 om 02:31
Stemmen: -1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12