Home Actueel Persberichten Bijsturing beleid moet spoor perspectief bieden
Bijsturing beleid moet spoor perspectief bieden
woensdag, 06 januari 2016 16:23

TreinTramBus dankt werkwilligen op stakingsdag

Het spoorvervoer ondervindt vandaag en morgen hinder van een stakingsactie. Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de actie, maar bedankt tevens de spoormannen en –vrouwen die wel hun verantwoordelijkheid genomen hebben en de treindienst in Vlaanderen en Brussel gaande houden. Tevens roepen we NMBS en de politiek op nu perspectieven op lange termijn te creëren.

Sinds gisterenavond wordt het spoor getroffen door een 48-urenstaking. "Dat er ondanks de staking toch veel treinen rijden in Vlaanderen en in Brussel, is te danken aan de spoormensen die normaal hun werk uitvoeren", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "We danken ook de NMBS en Infrabel, die alles op alles zetten om de reizigers op hun bestemming te brengen."

Nu is het wel essentieel dat de regering en de NMBS-top het beleid omgooien en een perspectief creëren op lange termijn. Vanseveren verduidelijkt: "De files waren in 2015 langer dan ooit. Als we dit land ooit terug vlot willen krijgen, hebben we een sterk spoornet nodig, met een veel beter aanbod. De NMBS kan dat niet alleen oplossen. Terwijl de behoeften inzake mobiliteit toenemen, dreigen de spoorwegen 3 miljard euro - 20% van hun overheidstoelage – te verliezen. Zonder bijsturing van het riante subsidiebeleid voor de salariswagens en een degelijke visie over de rol van het spoor op beleidsniveau zullen we blijven aanmodderen. De hoge vergoeding die Infrabel vraagt om een trein over zijn sporen te laten rijden, maakt elke bijkomende trein onbetaalbaar."

De ideeën die naar aanleiding van de staking gelanceerd werden om de treindiensten te splitsen in Vlaamse en Waalse treinen, kunnen bij de reizigers op weinig bijval rekenen. "Het houdt geen steek om het hele spoorplan op zijn kop te zetten omwille van een paar stakingsdagen per jaar." TreinTramBus klaagde al over het feit aan dat te veel treinen eindigen aan de landsgrens: Essen, Hamont, De Panne. "Nu zouden de reismogelijkheden nog verder worden beknot door treinen niet meer over de taalgrens te laten rijden. Het voorgestelde alternatief – treinen van Antwerpen via Brussel naar Gent – heeft voor de reizigers geen meerwaarde: niemand maakt zo'n omweg."

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment
willen maar niet kunnen, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

jo verwimp said:

...
Als de NMBS splitst, naar wie gaan dan de ‘Brusselse’ spoorlijnen, naar Vlaanderen of Wallonië?
Het is vreemd dat die vraag nooit gesteld wordt. Brussel is het belangrijkste knooppunt én bestemming; Brussel-Noord/Centraal/Zuid hebben samen een kwart van alle reizigers. Daarnaast telt het Brussels Gewest nog 27 andere stopplaatsen.
 
zaterdag 16 januari 2016 om 15:12
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12