Home Actueel Persberichten Koppel tariefverhoging De Lijn aan engagement voor meer kwaliteit
Koppel tariefverhoging De Lijn aan engagement voor meer kwaliteit
donderdag, 22 oktober 2015 12:13

Vandaag maakte De Lijn bekend dat de tarieven vanaf 1 februari 2016 opnieuw zullen stijgen. Voor reizigersvereniging TreinTramBus is een tariefverhoging enkel aanvaardbaar indien hier een duidelijke kwaliteitsverbetering tegenover staat.

Vanaf 1 februari worden abonnementen en dagpassen bij De Lijn duurder. De prijzen van sms-tickets, biljetten en rittenkaarten blijven gelijk. Tegelijk werd het voorbije jaar flink gesnoeid in het aanbod. Een aantal belbussen werden afgeschaft en de zondagsdienst werd op veel plaatsen drastisch ingeperkt. Reizigers moeten méér betalen voor een slechter aanbod en dat kan niet door de beugel, vindt TreinTramBus.

Het DINA-systeem, waarbij automobilisten die hun auto van de hand doen in ruil 50% korting kregen (oorspronkelijk 100%) op een jaarabonnement, wordt bovendien stopgezet. Bedrijfswagens daarentegen blijven buiten schot en genieten verder een fiscaal voordeelstatuut. Dergelijke beleidskeuzes jagen opnieuw meer mensen de auto in, wat toch niet de bedoeling kan zijn.

Om de mobiliteitsproblemen op te lossen is een modal shift nodig. Inzetten op een kwaliteitsvol openbaar vervoer is hierbij cruciaal. TreinTramBus roept de Vlaamse regering op om de tariefverhoging bij De Lijn enkel te aanvaarden indien dit gepaard gaat met een duidelijk engagement om de kwaliteit te verbeteren, wat zich moet vertalen in concrete maatregelen en een strakke planning.

Zeker wat betreft informatievoorziening moet De Lijn dringend een tandje bijsteken. Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus: "Dat betekent in eerste instantie werkende dynamische informatie (visueel en auditief) in alle voertuigen, maar ook een betrouwbare website en betere informatie bij omleidingen, werkzaamheden enz. Op deze vlakken is er bij De Lijn heel wat ruimte voor verbetering. In Brussel – en in veel andere Europese regio's – is halteaankondiging op het voertuig bijvoorbeeld al jaren vanzelfsprekend. Vlaanderen hinkt hier duidelijk achterop". Ook qua doorstroming is er nog heel wat werk aan de winkel. Trams en bussen verliezen kostbare tijd aan verkeerslichten en staan samen met de auto's mee in de file. Een hogere commerciële snelheid en een betere stiptheid van tram en bus resulteert nochtans in meer (tevreden) reizigers én in lagere exploitatiekosten.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (5)add comment

Peter Braet said:

Uitbreiding aanbod
Nogmaals een drastische prijsverhoging na de prijsverhoging vorig jaar is voor mij enkel aanvaardbaar als ik de diensten van De Lijn ook voor het woon-werkverkeer kan gebruiken wat een al even drastische uitbreiding van het aanbod vereist, namelijk op alle bestaande lijnen rijden tijdens de werkuren in onze 24-ureneconomie met algemene ploegenarbeid, en eindelijk ook eens alle bedrijfszones bedienen wat een uitbreiding van de bestaande routes en zelfs nieuwe lijnen betekent. Als dat niet gebeurt zal ik mijn "omnipas" of jaarabonnement niet meer verlengen wegens te duur bij nog eens een prijsverhoging. Gaan werken moet ik nu ook al met de fiets. Het openbaar vervoer van De Lijn lijkt hier uitsluitend bedoeld voor bejaarden en schoolkinderen.
 
donderdag 22 oktober 2015 om 22:12
Stemmen: +1

Niek said:

uitbreiding aanbod (2)
Nogmaals.... het beleid zit er m.i. volledig naast, en maakt steeds meer verkeerde keuzes!
ik moet niet persé meer comfort, ik moet niet persé kunnen wifi'n of whatever.... ik wil gewoon GERAKEN waar ik naartoe moet, en dat lukt hoe langer hoe minder.... Veel te weinig avondvervoer... Ik betaal steeds meer, om steeds minder gebruik te maken van het openbaar vervoer. Want: voor een vergadering, een film, een optreden.... telkens weer hetzelfde liedje: geen vervoer meer terug naar huis! Het is hemeltergend om dan de discussies te moeten volgen die er niets toe doen. Zorg aub eerst voor degelijk BASISVERVOER en denk dan eventueel aan verfijning...
 
vrijdag 30 oktober 2015 om 12:11
Stemmen: +3

Luc Blieck said:

mobiliteitsvergoeding voor iedereen
Dat de regering het voordeel van bedrijfswagens afschaft en aan IEDEREEN een mobiliteitsvergoeding toekent te gebruiken zoals men zelf wil, dus bijvoorbeeld om het openbaar vervoer van De Lijn te betalen !!!
Voorts is het duidelijk dat door deze nieuwe prijsstijging weeral meer mensen hun abonnement niet zullen verlengen wegens te kostelijk, de mensen die het nu al financieel moeilijk hebben zijn de dupe en geraken zo weer een beetje meer in een sociaal isolement...
 
vrijdag 30 oktober 2015 om 12:39
Stemmen: +1
Sommigen snappen niet hoe de vork in de steel zit, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

jo verwimp said:

te goedkoop ?
Onlangs namen we de bus van Monschau naar Roetgen, een rit van bijna een uur. Prijs: 3,55 euro. Dat is duurder dan bij De Lijn, maar niet overdreven duur.
Waarom niet vergelijken met Luxemburg ? Daar kost een biljet 2 euro en is 2 uur geldig op alle vervoersmodi, bus en/of trein.
De prijsverhogingen van dit jaar hebben het clienteel van De Lijn al uitgedund. Ik ben benieuwd naar hun jaarrekening over 2015: zal de verhoging de mindere ontvangsten compenseren ? Het valt te vrezen dat verdere prijsverhogingen de gebruikers naar de auto stuurt, of misschien zelfs naar de fiets.
 
zaterdag 31 oktober 2015 om 18:34
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12