Home Actueel Persberichten TreinTramBus rekent op duidelijkheid nieuw NMBS-plan
TreinTramBus rekent op duidelijkheid nieuw NMBS-plan
donderdag, 12 juni 2014 17:09

Spoorwegen beloven aanpassingen dienstregeling

De NMBS liet via een persbericht weten dat ze rekening zal houden met de opmerkingen die de gemeenten en de reizigers formuleerden op hun nieuwe vervoersplan. Eind juni zal de NMBS de aanpassingen bekendmaken via een aantal roadshows. Reizigersvereniging TreinTramBus verwelkomt deze nieuwe stap.

TreinTramBus had onlangs, samen met de Waalse zustervereniging Navetteurs.be en met consumentenorganisatie Test-Aankoop, gepleit voor volledige openheid over de nieuwe dienstregeling, maar de NMBS wilde in eerste instantie hier niet op ingaan. De NMBS plant nu een nieuwe communicatieronde over de aanpassingen.

TreinTramBus is hoopvol gestemd. “We rekenen erop dat er deze maand volledige duidelijkheid komt, niet alleen over de reiswegen, maar ook over vroege en late treinen, en over de exacte dienstregeling van alle treinen, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Reizigers hebben recht op volledig informatie. We rekenen er ook op dat de aanpassingen substantieel zijn en dat het niet alleen bij gerommel in de marge blijft. Het schrappen van vroege en late treinen is gewoon onaanvaardbaar: tal van reizigers zijn ervan afhankelijk om tijdig op het werk of terug thuis te geraken. Ook het wegvallen van rechtstreekse P-treinen naar Brussel is problematisch.”

Begin dit jaar informeerde de NMBS schoorvoetend over de nieuwe dienstregeling die vanaf december ingaat. Omdat de informatie onvolledig was, bleven reizigers en lokale besturen met tal van vragen zitten. TreinTramBus brengt de pijnpunten van het plan nog even in herinnering: een aantal rechtstreekse IC- en IR-verbindingen wordt afgeschaft, tal van kleinere stopplaatsen verliezen hun rechtstreekse P-trein naar Brussel, en vroege en late treinen worden geschrapt. Positief zijn wel de betere spreiding van veel treindiensten en meer rechtstreekse verbindingen naar de luchthaven.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (12)add comment

Floris Cappelle said:

De Westhoek/Westkust
Beste,

Eerst en vooral; Ik ben tevreden over de plannen van de NMBS zoals in bovenstaand artikel geschreven!!
Maar het roept wel wat vragen op; - Hoe zit het met de verbindingen op spoorlijn 73 en verder naar Brussel en Luchthaven?
- Krijgt spoorlijn 69 extra verbindingen met Brussel? zowel tijdens de spits of in aansluiting
met de nieuwe IC naar Welkenraedt?
Aanvullend en losstaand van bovenstaand artikel blijf ik pleiten voor een gemotiveerd, aanmoedigend en comfortabel internationaal treinverkeer
 
zaterdag 14 juni 2014 om 11:21
Stemmen: +3

kenny said:

...
ik ben benieuwt wat de plannen van de nmbs zijn voor in deceber
 
maandag 16 juni 2014 om 17:57
Stemmen: -1

Jos Van De Bos said:

60 minuten => 62 minuten
Het is eigenlijk bang afwachten. Ik vraag me ook af hoe men erbij komt om overal in de pers te verklaren dat ritten van 60 minuten nu 62 minuten zullen duren.

Een voorbeeldje adhv de voorlopige plannen:

Munkzwalm - Brussel: 's ochtends: van 54 minuten naar 63 minuten. Terugrit 's avonds: 58 naar 73 minuten. Totale reistijd: van 112 naar 136 minuten.

Elke dag 23 minuten kwijt, en dat zal niet enkel voor mij gelden...
 
maandag 23 juni 2014 om 08:36
Stemmen: +2

Steve said:

...
Jos, ik weet niet waar je die cijfers haalt, maar ik denk dat er voor jou weinig verandert. Op dit moment is er geen (vaste) rechtstreekse verbinding tussen Munkzwalm en Brussel, terwijl die er wel zou komen. In wezen worden de L trein Oudenaarde - Zottegem en de "GEN" die vandaag van daaruit vertrekt, samengevoegd. Maar er blijft wellicht ook een mogelijkheid om tijd te winnen door op de IC over te stappen in Zottegem, zoals vandaag. Ook P-treinen met een vergelijkbare rittijd als vandaag zouden blijven rijden op lijn 89.
 
maandag 23 juni 2014 om 10:43
Stemmen: +0

Jos Van De Bos said:

...
Steve, cijfers komen uit het nieuwe spoorboekje dat ik op deze site gevonden heb. Zonder er een discussie van te willen maken: vandaag heb ik een rechtstreekse trein Munkzwalm->Brussel. Die komt van Kortrijk, stopt in alle haltes tussen Kortrijk en Zottegem en rijdt vandaar in 1 trek door naar Brussel. Dat zal niet meer mogelijk zijn, ik ga mogen overstappen in Zottegem en langer onderweg zijn. Als ik rechtstreeks zou gaan ben ik nog langer onderweg

Maar het gaat hier niet over mijn persoonlijke situatie natuurlijk. Maar ik vrees dat mijn situatie wel eens op vele lijnen van toepassing zal kunnen zijn. We wachten nog even af, maar ik ben eens benieuwd.
 
maandag 23 juni 2014 om 11:36
Stemmen: +2

Gillis said:

Nieuw vervoerplan
Kan er mij eens iemand de link naar het nieuw vervoerplan doorsturen?
Sowieso, aan de hand van hetgeen ik vernomen heb, niet echt een verbetering. Anderzijds, bekijk de situatie eens in andere landen. Ga maar eens in Groot-Brittannië met de trein reizen, nog duurder, stipvastheid is ook daar niet echt aan de orde en de privatisering bracht er geen zoden aan de dijk. Logisch want private bedrijven nemen enkele de rendabele lijnen over => Vicieuze cirkel, de"rommel" blijft over voor de staat die minder winst maakt en bijgevolg nog meer dient te investeren waardoor weeral besparingen, enz., enz. ...
 
maandag 23 juni 2014 om 14:35
Stemmen: +0

rdv2 said:

L60 - eerste en laatste L-trein
Ik heb enkele weken eens uit nieuwsgierigheid het aantal reizigers op zowel de eerste als de laatste L-trein ts Dendermonde en Brussel geteld: in beide treinen zaten ongeveer 50 mensen. In de vroegste trein duidelijk veel mensen op weg naar werk, luchthaven, Thalys/ICE/TGV. In de laatste trein zaten ook mensen op de terugweg van hun werk, maar het merendeel leken me vrijetijdsreizigers. 'k Had eigenlijk iedereen eens moeten bevragen over hoe ze na december zich zullen verplaatsen: latere/vroegere trein, auto of ander werk zoeken. (Mag je eigenlijk zomaar enquêtes afnemen op de trein?)
 
dinsdag 24 juni 2014 om 00:43
Stemmen: +1

kumpen Benny said:

rechtstreekse trein Antwerpen-Diest
Als de rechstreekse trein Antwerpen-diest wegvalt geraak ik niet meer tijdig op mijn werk.smilies/cry.gif
 
dinsdag 01 juli 2014 om 17:58
Stemmen: +0

LEEMANS RONNY said:

Aansluiting naar Brussel vanuit Berlaar, een klucht
Probeer met de nieuwe regeling maar eens tijdig in Brussel te geraken vanuit Berlaar ...
Optie 1 : Overstap Lier : De stoptrein vanuit Berlaar (Leuven - Antwerpen) komt in Lier aan om 06:42 en de trein naar Brussel vertrekt daar om 06:40
Optie 2 : Overstap Berchem : De stoptrein vanuit Berlaar (Leuven - Antwerpen) komt in Berchem aan om 06:57 en de trein naar Brussel vertrekt daar om 06:58
Optie 3 : Overstap Aarschot : De stoptrein van Berlaar (Antwerpen - Leuven) komt in Aarschot aan om 06:47 en de trein naar Brussel vertrekt daar om 06:41
Optie 4 : Overstap Leuven : De stoptrein van Berlaar (Antwerpen - Leuven) komt in Leuven aan om 07:02 en de trein naar Brussel vertrekt daar om 07:03

Je ziet, opties genoeg, maar geen enkele fatsoenlijke aansluiting. Wij, reizigers van Berlaar, gaan er ook zeker niet op vooruit !!!
Goed over nagedacht mensen ... in het beste geval zijn we 20 minuten later in Brussel dan nu, of moeten we een 30 minuten vroeger opstaan.smilies/angry.gif
 
vrijdag 04 juli 2014 om 00:53
Stemmen: +0

sds said:

...
De 4 piekuurtreinen op de lijn Kapelle-op-den-Bos - Leuven (en retour) zijn afgeschaft. Volgens het plan rijden ze nog wel maar ze zijn beperkt tot Mechelen en aldaar dienen we over te stappen. Daar hebben wij al reiziger dus niet aan.

We staan nu zowel ‘s morgens als ‘s avonds in Mechelen 2 x 20 minuten te wachten! Nu staan wij op 35 minuten van Kapelle in Leuven. In het nieuwe plan zal dit dus 1 uur worden!

Dit impliceert dat we 10.30 uur onderweg zijn om 7,36 uur te werken.

Er zijn veel mensen tewerkgesteld in de stad Leuven, het provinciehuis is daar gevestigd en verschillende overheidsinstellingen. De piekuurtreinen (die rechtstreeks doorreden naar Leuven) zijn totaal weg! Vanaf nu overal stoppen ...

Het is totaal onlogisch dat aan deze lijn wijzigingen werden aangebracht. Wat jammer. Nu worden we zowel ‘s morgens als ‘s avonds gestraft.



 
vrijdag 04 juli 2014 om 11:54
Stemmen: +1

sds said:

...
Om nog even verder in te gaan op mijn vorige reactie ivm de piekuurtreinen tussen Kapelle-op-den-Bos naar Leuven en terug.

Er rijdt vanuit Londerzeel (station net voor Kapelle) wél een rechtstreekse trein naar Leuven (en ook terug). Die trein (4107) vertrekt in Gent en stopt te Wetteren, D'monde, Londerzeel, Mechelen en stopt vervolgens overal tot in Leuven.

Net die trein moeten wij nemen in Mechelen. Dit wil zeggen: wij vertrekken om 07.20u in Kapelle tot Mechelen, komen aan om 07.29u in Mechelen. Vervolgens wachten wij tot 07.49u op die bewuste trein (4107) die ons 'oppikt' om naar Leuven te rijden.

Maar als die trein wel zou stoppen in Kapelle, dan moeten wij niet meer overstappen en kunnen we ook een half uur later vertrekken...

Naar Londerzeel rijden met de auto loont de moeite niet, duurt immers ook een 15-tal minuten dus daar halen wij geen profijt uit.

 
donderdag 10 juli 2014 om 14:53
Stemmen: -1

David Nijenhuis said:

Maastricht-Luxemburg, gaat dat per slak toch sneller?
EEn reis van Maastricht naar Luxemburg op weekdagen wordt een hele onderneming. Komt de trein om xx:20 aan, is de trein naar Luxemburg al 12 minuten voordien vertrokken. Een reis met de vervelende stoptrein naar Jemelle duurt maar 10 minuten langer. Dus hoezo verbeteringen? Nog even een een slak doet er sneller over.
 
woensdag 24 september 2014 om 16:14
Stemmen: -1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12