Home Actueel Persberichten Kusttram moet tot Veurne!
Kusttram moet tot Veurne!
donderdag, 10 oktober 2013 16:15

Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verbaasd op de twijfel die gezaaid wordt over de doortrekking van de Kusttram tot het station van Veurne. In het gemeentebestuur van Koksijde zijn er blijkbaar mensen, waaronder burgemeester Marc Vandenbussche, die liever zouden zien dat de tram niet verder rijdt dan het station van Koksijde en dat zelfs al zo aankondigen.

Uiteraard is het absoluut noodzakelijk dat de tram wel degelijk tot Veurne gaat rijden. Zo niet gaat er een groot potentieel aan reizigers verloren. Henk Himpe, voorzitter TreinTramBus West-Vlaanderen: “Kusttoeristen zullen Veurne niet bezoeken of er gaan shoppen, als de tram strandt aan het station van Koksijde. De afstand tot het centrum van Veurne is nog te groot, zeker voor senioren en families met kinderwagens. Overstappen op een trein voor het laatste stukje schrikt mensen af, zeker als die maar één keer per uur rijdt.”

Voor TreinTramBus is het onaanvaardbaar dat een project dat de hele Westhoek aanbelangt, door één gemeente zou worden geblokkeerd. Himpe: “We begrijpen dat de inplanting van de nieuwe tramlijn geen sinecure wordt en er tijdens de aanleg wat hinder zal zijn, maar we zijn blij dat de Vlaamse overheid en De Lijn de keuze maken om de best mogelijke oplossing te zoeken. De Westhoek verdient een opwaardering van haar openbaar vervoer.”

Share/Save/Bookmark
Commentaar (8)add comment

Wouter Vanlouwe said:

afstand tot centrum te groot?
Verschil in afstand tussen Station Koksijde en Station Veurne tot de Markt van Veurne bedraagt 300meter...mits toegangkelijk maken van de verlenging van het perron(reeds aangelegd) van Koksijde richting Karpelstraat. Een betaalbare en realistische oplossing is een betere busverbinding op aparte busstrook tot aan Station Koksijde en vervolgens naar de Markt van Veurne! Dat zou pas een goede oplossing zijn voor het toerisme.
 
vrijdag 11 oktober 2013 om 10:12
Stemmen: -2
parking van de kust, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]
Nuttig of geldverkwisting?, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Erik ROMBAUT said:

Het blijft onwaarschijnlijk
Het blijft onwaarschijnlijk, politici die zich verzetten tegen tram(verlengingen) in Vlaanderen (Veurne, Beveren Waas, Antwerpse-rijke-randgemeenten, ....).
Nooit gehoord over klimaatproblemen met als gevolg zeespiegel stijging (ca 4 mm per jaar voor de Belgische kust), fijn stof problemen, congestie, verkeersveiligheid, etc. ?
Het openbaar vervoer eindelijk uit de marginaliteit halen lukt overal in Europa vééééél beter met trams (en vertrammen van buslijnen) , vrijwel nooit met autobussen (tenzij op aparte busbanen, maar dan nog ...).
En daar waar de tram het dan toch gelukkig wél haalt, zijn er na korte tijd enkel nog voorstanders (ja ook bij de middenstand).

Erik Rombaut, docent milieukunde in de masteropleiding ruimtelijke planning-Sint-Lucas (Gent/Brussel)
 
donderdag 31 oktober 2013 om 21:26
Stemmen: +8

Jean said:

Huidige verbinding
Beste Erik Rombout,

Mag ik je er op wijzen dat er tot op vandaag slechts 1 busverbinding per uur is tussen station Koksijde en Koksijde?
Als jij dan als docent milieukunde in de blabla het verantwoordt vindt om zo'n buslijn te vervangen door een kusttram, dan is dat jouw mening, maar dat hoeft daarom de beste mening niet te zijn. Trouwens, hebben jullie in de les milieukunde nooit gezien dat volledige wijken afsluiten van hun stadskern + tramlijn leggen door natuurgebied + het om de 15minuten onderbreken van tot op heden quasi fileloze doch drukke cruciale wegen + ... wel eens nefaster zou kunnen zijn voor het milieu?
 
woensdag 13 november 2013 om 10:58
Stemmen: -2

JC MONSY said:

TRAM
De centrumsteden zijn in de Westhoek slecht of niet te bereiken met openbaar vervoer. Bekijk de verbindingen tussen Ieper-Poperinge en Diksmuide, Oostende, Veurne, Brugge. Dit werkt werkloosheid en dus ook verarming in de hand. Ook de toeristische sector zou er veel baat bij hebben met vooral in de weekends betere verbindingen.
Volgens verkeersdeskundigen voldoet de N8 niet meer aan het steeds drukkere verkeer. Wel een tramverbinding in eigen bedding zou hier soelaas brengen zonder dat er grote onteigeningen noodzakelijk zijn. Op die manier zou niet alleen het kusttoerisme, maar de plaatselijke bevolking een waardige verbinding krijgen. Via het industriegebied van Veurne en de site "Suikerfabriek" kan de tram aankomen ter hoogte van het station van Veurne. Zo krijgt het industriegebied en de beschutte werkplaats ook een volwaardige verbinding.
Gezien de reeds bestaande treinverbinding met De Panne, en de grote impact voor de wijk Petit Paris is het volgens mij beter dat Veurne verbonden wordt met Nieuwpoort. Die zou via een nieuwe spoorbrug, (de bestaande spoorbrug is dringend aan vervanging toe, anno 1930) de Nieuwpoortvaart kunnen volgen. Een alternatief is met frontverandering terug via industriegebied naar Brugsesteenweg en kruispunt Wulpenbrug.
Op die manier kan die tramverbinding ook gemakkelijker doorgetrokken worden naar Oostende.
Ook voor het oorlogstoerisme is het interessant dat Ieper verbonden wordt met Nieuwpoort.
 
woensdag 27 november 2013 om 09:32
Stemmen: +5

HILLEWAERE MARC said:

...
De tram komende van oostende moet inderdaad in Nieuwpoort worden afgeleid naar Veurne.Dat zou zowel voor het toerisme als voor scholen,wekelijkse markten,kliniek enz een groter succes zijn dan de verbinding met Koksijde! Het traject naar en van Koksijde is te omslachtig omwille van te weinig ruimte op de reeds drukke koksijdebaan!
Als de tram Nieuwpoort verlaat kan het nog een paar haltes bedienen waar nu geen enkele bus langskomt.Hoe is het mogelijk dat onze beleidsmakers altijd zo omslachtige dingen gaan uittekenen,daar waar er zo evidente oplossingen voor handen liggen!
Verzint eer ge begint!!!

Marc Hillewaere Oostende
 
vrijdag 25 juli 2014 om 22:02
Stemmen: +4

Stijn Anné said:

Pro tram Nieuwpoort-Veurne
Nieuwpoort is momenteel moeilijk bereikbaar vanuit het binnenland wegens de grote afstand van treinstations.
Van de panne ben je 40 minuten onderweg, van oostende 50 minuten. Een snellere connectie naar een treinstation zou zeer wenselijk zijn. Veurne lijkt hierbij de beste keuze, de stad is niet ver van Nieuwpoort en wordt bediend door een dezelfde trein als de panne.
Dit kan al zeker een tijdwinst van 20 minuten opleveren.
 
donderdag 24 augustus 2017 om 08:35
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12