Home Actueel Persberichten TreinTramBus: stiptheid op het spoor rampzalig
TreinTramBus: stiptheid op het spoor rampzalig
woensdag, 09 oktober 2013 15:38

Waarom werkt het stiptheidsplan niet?

De stiptheid op het spoor stevent dit jaar op een record af, in negatieve zin wel te verstaan. Reizigersvereniging TreinTramBus vraagt zich af waarom het stiptheidsplan niet werkt.

De Kamercommissie Infrastructuur debatteert vandaag over de stiptheid op het spoor. Met die stiptheid gaat het dit jaar alweer bergaf. De voorbije jaren is de stiptheid van de treinen stelselmatig achteruit gegaan. In 2012 was slechts 87 % van de treinen stipt, dat wil zeggen met een vertraging van minder dan 6 minuten. Het ziet ernaar uit dat de resultaten voor 2013 nog slechter worden. “Daarmee scoren we beduidend slechter dan onze buurlanden”, zeg Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. In Nederland is de stiptheid 94%, in Oostenrijk 96%.”

Volgens de statistieken van Infrabel is NMBS verantwoordelijk voor de helft van de vertragingen. Jan Vanseveren: “We stellen vast dat zelfs het nieuwere materieel vaak nog onvoldoende betrouwbaar is. Maar ook bij de infrastructuur gaat het soms fout: secundaire lijnen hebben soms te lijden van achterstallig onderhoud. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de lijnen Mechelen – St-Niklaas en Gent – Geraardsbergen.”

In 2011 werd met veel bravoure een 128-puntenplan voor een betere stiptheid gelanceerd. Infrabel en NMBS beloofden daarmee samen voor stipte treinen te zorgen. “Blijkbaar werkt het plan niet. We zijn intussen twee jaar verder en het resultaat is nul komma nul. TreinTramBus is hierover ontgoocheld en vraagt dringend een evaluatie van dit plan. Wij willen graag weten waar het fout gaat, en wat de NMBS en Infrabel gaan doen om hieraan te verhelpen”, verduidelijkt Vanseveren. “Langere reistijden, zoals NMBS soms doet, zijn niet de oplossing: hiermee worden de vertragingen geïnternaliseerd. Een rit Brussel – Antwerpen duurt nu 6 minuten langer dan in 1935. TreinTramBus vraagt met aandrang aan de NMBS en Infrabel dat ze voor 2014 een duidelijk doel qua stiptheid stelt en dan ook alles in het werk stelt om dit doel te bereikend. Anders blijven we nog jaren aanmodderen.”

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment
Wiens schuld?, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Erik Vloeberghs said:

128-puntenplan moet 460-puntenplan worden
Het 128-puntenplan moet een 460-puntenplan worden, vrees ik.smilies/cry.gif
 
donderdag 10 oktober 2013 om 12:43
Stemmen: +1

Frank C said:

Vertraging is goed voor publiciteit
Als de treinen op tijd zouden rijden, konden de spoorwegen geen reclame meer maken met "Anthony heeft nu nog 420 seconden extra om zijn lief te zoenen". (al enkele dagen op de radio).

Volgende week krijgen we waarschijnlijk: "omdat de trein afgeschaft werd en de volgende toch te laat is heeft Cindy nu 4020 seconden om afscheid te nemen".

Een firma die reclame maakt met haar eigen falen, weet niet meer waar haar prioriteiten liggen en kan dus niets meer oplossen. Spijtig...
 
woensdag 16 oktober 2013 om 10:19
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12