Home Actueel Persberichten TreinTramBus: besparingen reizigersvervoer onaanvaardbaar
TreinTramBus: besparingen reizigersvervoer onaanvaardbaar
maandag, 06 juni 2011 15:52

Treinaanbod NMBS zou met 10% verminderen

Volgens een bericht in La Libre Belgique zou het treinaanbod tegen 2015 met 10% worden afgebouwd om uit de rode cijfers te komen. Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat de NMBS zijn beloften niet nakomt. 

Volgens de krant La Libre Belgique circuleert er een drastisch besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te komen. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse treinaanbod met ongeveer 10% te verminderen. Dit staat in schril contrast met beloftes van de NMBS eerder dit jaar voor een beter aanbod tegen 2013. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%. Het is in ieders belang dat deze groei aanhoudt, ook om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Met dit scenario zal de groei tot stilstand komen. Zijn we dan opnieuw vertrokken voor een negatieve spiraal, zoals in de jaren 1980?”

Eén van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt bij het goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is. Een oplossing moet dan ook worden gezocht in een sanering van de goederenpoot van de NMBS. Ook bij het reizigersverkeer kan echter nog efficiënter worden gewerkt zonder de reiziger te treffen. In onze buurlanden worden op regionale lijnen bijvoorbeeld soms lichtere treinen ingezet met slechts één personeelslid aan boord of gebeurt de ticketverkoop in een winkeltje dat ook andere producten aanbiedt.

Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor de gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs die Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de buurlanden. “Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons vijf keer meer dan in Nederland”, zeg Jan Vanseveren. Wanneer gaat het parlement de kostenstructuur van de NMBS eindelijk eens tot op het bot uitspitten? Zolang daar niets aan gebeurt, blijven bezuinigingen op het aanbod onaanvaardbaar.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (5)add comment

eddy van eynde said:

...
het probleem is dat op veel lijnen niet word betaald !! ik rij regelmatig van wijgmaal(leuven) naar mechelen zonder dat ik kan betalen!!!!! en zo zijn er 200per rit! geloof me van de 10keren kan ik maw 1x betalen !!!!
 
maandag 06 juni 2011 om 19:13
Stemmen: -1

Jim said:

...
Helemaal met Eddy eens, ik merk ook regelmatig dat ik gewoon een kaartje heb gekocht voor niks (tenminste zo voelt het!) Het is natuurlijk ook zo dat afspraken moeten worden nagekomen en daarom snap ik TreinTramBus ook wel. Er moeten toch ook manieren zijn om goederenvervoer in elk geval een minder negatieve balans te laten behalen? Heeft iemand hier een suggestie voor?
 
vrijdag 10 juni 2011 om 09:35
Stemmen: -2

Larridon Frans said:

knippen in Kortrijk-Rijsel
In de wandelgangen circuleert het gerucht dat men de uur-frequentie tussen Kortrijk en Rijsel (en volgens de wafelijzerpolitiek) ook tussen Tournai en Lille Flandres) wil onderuit halen, door het schrappen van de treinen waarop er tijdens de telling in een bepaalde periode al of niet toevallig minder reizigers zaten.

Aangezien Rudy Demotte normaal gezien na de volgende gemeenteraadsverkiezing burgemeester zal worden van Doornik, kan hij als deelgenoot in de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai aangesproken worden om dit onheil te voorkomen
Beter voorkomen dan genezen.

Misschien kan de drieledige NMBS een beetje besparen op uitgaven voor de bureelgebouwen, iets wat evenmin als het echte internationale treinverkeer tot haar GESUBSIDIEERDE opdracht behoort.

De uurfrequentie breken heeft evenveel zin, of zoals u wil ONZIN als het afhaken van het laatste rijtuig van elke trein om zogenaamd te bespraken. Het geldlek is wel ergens anders te vinden, buiten kader waarin dat lek meestal gezocht wordt.

Ook het driftig uitbreken van uitwijksporen en het derde perron in Tielt, Torhout, het 10de (=1bis) en het 9de perron in Kortrijk enz... is een schijnbesparing.

Volgens berekeningen binnenskamers vraagt de extrastop in Waregem voor de IC Rijsel-Antwerpen waar de trein normaal 160 km per uur rijdt veel meer uitgaven voor verloren remenergie en optrekenergie, dan de meer inkomst van treinbiljetten die vroeger in Harelbeke verkocht werden.
Wie van Roeselare naar Waregem wil heeft nu en had voordien reeds ieder uur een doorgaande verbinding die niet alsdusdanig in de dienstregeling wordt vermeld. Wat bijkomende informatie voor de reiziger kost ongelofelijk veel minder en is klantenwervend.
Een veel lichtere extra L-trein zou minder energie verbruiken op lijn 75.
 
donderdag 30 juni 2011 om 17:57
Stemmen: +0

F.Dierckx said:

Tegenspraak
Ik ben in grote lijnen wel akkoord met uw stelling dat afschaffen van personentreinen geen soelaas brengt, zeker niet wanneer het aantal reizigers stijgende is.
Een beteer controle op de treinen zoals iemand aanhaalt zou m.i. inderdaad meer geld in het laatje brengen en al die zwartrijders ontmoedigen : nu gaat dat iets té vlot !
Maar wat me vooral tegen de borst stoot is dat u (TTB) nog niet zo heel lang geleden stelde dat de loketten (en de stations) bemand moesten blijven om de dienstverlening te verbeteren en nu voorstelt om (zoals in Nederland) er een winkeltje van te maken dat ook ticketten verkoopt!
Waar blijft dan de dienstverlening?
In Nederland (Valkenburg bvb.) is mijn hervaring hiermee zeer slecht : als iedereen uit de file voor u zijn Cola heeft gekocht, is het uw beurt om een ticketje te vragen, als tenminste uw trein nog niet weg gereden is ..... en vraag enkel een bekende bestemming, want anders hebt ge problemen en wordt ge naar de buitenautomaat verwezen
Informatie over een verbinding ? .....vergeet het.
 
vrijdag 01 juli 2011 om 00:06
Stemmen: +0

bartje said:

...
Tja, als die winkeltjes een alternatief zijn voor het volledig sluiten van het loket... Het is misschien niet ideaal, maar als ik de keuze krijg tussen een leegstaand, en dus langzaam verkrottend stationsgebouw waar het loket definitief werd gesloten, of een gebouwtje waar je een kaartje moet kopen tussen de worstenbroodjes, cola's en snoepgoed door, geef ik veruit daaraan de voorkeur.
 
woensdag 13 juli 2011 om 19:57
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12