Home Actueel Persberichten Tram- en busbanen onmisbaar voor stiptheid openbaar vervoer
Tram- en busbanen onmisbaar voor stiptheid openbaar vervoer
donderdag, 17 februari 2011 11:36

TreinTramBus reageert op uitlatingen Touring

Automobilistenvereniging Touring stelt vandaag dat busbanen files veroorzaken. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verbolgen: tram- en busbanen zijn net een deel van de oplossing. Maar er is meer nodig dan dat alleen.

TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen meer dan eens nodig zijn. Het is toch logisch dat een tram of bus met 70 tot 150 passagiers voorrang krijgt op een auto met gemiddeld 1,2 inzittenden. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Neem nu de Bredabaan in Antwerpen. Daar passeren tussen 7 en 8 uur ’s ochtends 55 trams en bussen stadinwaarts. Aan gemiddeld 80 inzittenden per bus of tram betekent dit 4400 mensen die zich over één rijstrook (de busbaan) verplaatsen. Om dezelfde mensen per auto te vervoeren, aan gemiddeld 1,2 per auto, zijn 3.666 auto’s nodig, of drie rijstroken. Een busbaan is dus zuinig met ruimte.”

Ook elders in Vlaanderen kunnen tram- en busbanen een veelvoud aan pendelaars vervoeren in vergelijking met een rijstrook voor het autoverkeer. Tram- en busbanen helpen mee de verkeersknoop op te lossen, in tegenstelling tot wat Touring beweert. Ook de hulpdiensten kunnen dank zij de busbanen kostbare tijd winnen.

TreinTramBus stelt vast dat de doorstroming van tram en bus nog op tal van plaatsen onvoldoende is. Jan Vanseveren: “In Gent verliezen volle trams op sommige plaatsen in de binnenstad meer dan 10 minuten tijd omdat er twee of drie auto’s staan te wachten voor de inrit van een parkeergarage.” Naast tram- en busbanen zijn ook andere maatregelen nodig. “Een busbaan is mooi, maar vaak gaat de gewonnen tijd verloren door lange wachttijden bij de verkeerslichten. In Antwerpen verliest elke tram en bus bij een rit heen en terug over de Leien zes minuten tijd aan de verkeerslichten.” Bijgevolg zijn niet minder maar meer doorstromingsmaatregelen voor het openbaar vervoer zijn nodig. Prioriteit aan de verkeerslichten is dan ook essentieel.

Ook de bewering van Touring dat de procedures bij de totstandkoming van busbanen ondemocratisch zouden zijn, houdt geen steek. Al de betrokken gemeenten hebben immers hun zeg in de Auditcommissies.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (5)add comment

Dries Valgaeren said:

doorstroming: lijn 290 Antwerpen-Boom
Beste,

Als voorbeeld van een manklopende doorstroming waar DRINGEND actie tegen moet worden ondernemen zou ik graag lijn
290 Antwerpen-Schelle-Boom aanhalen.
Deze lijn (en haar "familie", lijnen 291 en 295) rijden vanaf het Antwerpse Zuidstation over de Koloner Silvertoplaan richting Hoboken om vervolgens de Sint-Bernardsesteenweg op te draaien bij het Kielpark.
Aan dit kruispunt (met de Generaal Armstrongweg en de Emiel Vloorsstraat) loopt het de laatste weken echter grondig fout.
De bussen moeten hier samen met autoverkeer over één sorteerstrook links afdraaien. Het verkeerslicht dat deze stroom regelt, is altijd al problematisch geweest. Het bleef kort groen (amper 10 seconden), het zorgt voor verwarring met de verkeerslichten die het rechtdoor rijdend verkeer regelen waardoor niet alle bestuurders onmiddellijk doorhebben dat ze groen hebben, en bovendien is dit licht in de namiddag vaak slecht zichtbaar door de zon. Bussen verloren er daardoor vaak al enkele minuten.
Sinds enkele weken is het hier echter nog veel erger geworden. De reden ontgaat mij voorlopig, maar het verkeerslicht om af te draaien blijft nu nog welgeteld 5 seconden in de groenfase. Dit is werkelijk compleet ontoereikend om de verkeersstroom op te vangen. Resultaat: bussen verliezen hier nu SYSTEMATISCH gemiddeld zo'n 10 minuten, elke dag opnieuw en de hele dag door, ook tijdens de rustigere momenten doorheen de dag. Het gevolg is dat vanaf de halte "Antwerpen Kielpark" lijnen 290, 291, 295 dus systematisch met 10 minuten vertraging rijden, en dit elke keer opnieuw dat ik ze neem. Soms is de file zo lang dat ze zelfs het verkeer op het vorige kruispunt (de oprit naar de Jan de Voslei) ernstig hindert.
Ik ben gelukkig geen alledaagse pendelaar meer op deze lijn, maar er wonen in de omgeving van de lijn naar mijn schatting zeker 25.000 mensen, en de treindienst op de parallelle lijn 52 is vaak totaal ontoereikend. De bussen zijn dus de hele dag door goed gevuld. Voor deze reizigers moet deze situatie enorm enerverend zijn, weten dat je ergens systematisch 10 minuten niets staat te doen. Dit moet vroeg of laat tot agressieve toestanden leiden. Mensen die vanuit Hoboken of Schelle naar Boom willen, worden nu geconfronteerd met systematische vertragingen waardoor bijv. overstappen in Boom verloren gaan. Kortom, deze slechte instelling
van één verkeerslicht zet de kwaliteit van het OV in een hele regio zwaar onder druk. In een stadsregio die werkt met STOP-principe, vrije busbanen e.d. kan dit toch niet de bedoeling zijn.
Ik heb geen idee welke instantie bevoegd is voor de regeling van deze verkeerslichten, maar ik vermoed het district Antwerpen. Ik zal dit zeker nog bij hen aanklagen.
groeten,
 
zaterdag 19 februari 2011 om 12:55
Stemmen: +2

Xander P. said:

@ Dries V.
Beste Dries Valgaeren, het kruispunt waarover U spreekt is een kruising van 4 Gewestwegen, dus wordt het ook beheerd door het Vlaams Gewest (AWV). U kunt de e-mailadressen vinden op http://wegen.vlaanderen.be/awv/wa.php.
Veel succes met de mail!

Groeten,
 
zaterdag 19 februari 2011 om 15:06
Stemmen: +2

Jan.vanseveren said:

...
Beste Dries

Voor de hand liggende oplossing in dit geval is een versterking van spoorlijn 52. Die is nu ondergewaardeerd en zou de hoofdmoot van het vervoer in de Rupelstreek kunnen overnemen.
 
maandag 21 februari 2011 om 08:50
Stemmen: +3

Jo Verwimp said:

...
geef je mening ook aan De Lijn: ze zetelen in de provinciale commissie.
 
maandag 28 februari 2011 om 17:41
Stemmen: +0

leo de clercq said:

carnotstraat antwerpen
Zelfde domheid in de heraangelegde Carnotstraat; zoals de plannen er nu voorliggen blijft de Carnotstraat een tweerichtingstraat (omdat de lokale zelfstandigen geen eenrichtingsstraat wensten. reden: als er tweerichtingsverkeer is in de Carnotstraat, dan gaan mensen soms uitstappen en zien ze onze zaak beter). Ik vraag mij af wie er in de Carnotstraat gaat in- en uitstappen en met de auto daar gaat stoppen. Niemand. De Carnotstraat is een in- en uitvalsweg naar het centrum. Met als gevolg dat een tram-en busbaan zal worden gebruikt door de auto's (richting Borgerhout). De invalsweg blijft gescheiden van de tram- en busbaan. Weer een gemiste kans door de kleinzielige kijk op de dingen door zelfstandigen.
 
vrijdag 01 april 2011 om 17:47
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12