Home Actueel Persberichten Tram- en busbanen wel belangrijk
Tram- en busbanen wel belangrijk
vrijdag, 15 oktober 2010 12:34

TreinTramBus pleit voor betere doorstroming De Lijn

Volgens een aantal media staan de Vlaamse steden en gemeenten weigerachtig tegenover het concept van vrije tram- en busbanen. TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen wel belangrijk zijn en ondersteunt de vraag van de minister aan de steden en gemeenten.

Uit een studie van De Lijn blijkt dat de Gentse trams gemiddeld 30% van de tijd stilstaan. TreinTramBus ging het tijdverlies in Gent meten en stelde vast dat tram en bus in de binnenstad op een zaterdag gemiddeld 12 minuten tijd verliezen in de file.

Ook voorrang aan de verkeerslichten is belangrijk. Neem nu de Leien in Antwerpen. Elke tram of bus verliest er op elke rit heen en terug 6 minuten aan de verkeerslichten. TreinTramBus berekende dat bij een goede doorstroming de hele dag door drie voertuigen minder nodig zijn. Ook in middelgrote steden zoals Turnhout of Hasselt verliezen bussen veel tijd bij gebrek aan busbanen.

Weten steden en gemeenten dat tram- en busreizigers tot 30 maal minder ruimte nodig hebben dan automobilisten, en bijgevolg minder beslag leggen op de schaarse openbare ruimte?

De reizigersvereniging legt ten slotte de link met de voorbije besparingen bij De Lijn. Bij een goede doorstroming kunnen tal van tram- en buslijnen het met een voertuig minder doen. Zo kunnen elders pijnlijke besparingen vermeden worden.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment

Benoit DEBBAUT said:

bijkomend voordelen van tram- en busbanen...
In de Finse hoordstad Helsinki kunnen tram- en busbanen ook door prioritaire voertuigen worden gebruikt: ambulance, brandweer, politie...
Daar waar trams en bussen snel rijden neemt het autoverkeer af en de levensqualiteit in de stad toe.
 
woensdag 03 november 2010 om 20:27
Stemmen: +1

Jo Verwimp said:

...
In 2002 heeft men een heel "jaar van de doorstroming" georganiseerd.
In 2003 zei Joost Swinnen in de Lijnkrant dat het 'vast staat dat doorstroming het centrale begrip wordt'. Dat bleek uit het driejarenprogramma (2003-2005) van AWV.
In 2004 blijft het een prioriteit van minister Van Brempt.(beleidsnota 30 november)
In 2005 voorziet de Lijn 10,7 miljoen voor doorstromingsprojecten, 13,9% van het totale budget kapitaalsubsidies
In 2006 wordt doorstroming één van de prioriteiten van de Vlaamse regering. De Lijnkrant 54 (jan 2006, zie www.delijn.be/overheden ) wordt er helemaal aan besteed.
Er komt 18 miljoen voor doorstroming; naast 22 vrije busbanen zullen er 130 verkeerslichten aangepast worden, 13 kruispunten en wegvakken heringericht, 12 haltes aangepast en 4 studies ondernomen
In 2008 (4 januari) staken de chauffeurs in Antwerpen vanwege het gebrek aan doorstroming.
(waardoor hun rusttijden ingeperkt worden of zelfs helemaal vervallen).
In 2009 lezen we in “Op 1Lijn” nr 71 “Een noodzakelijke voorwaarde om de gewenste modal shift te kunnen realiseren, is en blijft de doorstroming van het openbaar vervoer.”
Helaas blijft de auto een heilige koe, die zo weinig mogelijk in de weg mag gelegd worden. Een mooi voorbeeld is de N8 naar Brussel, een 4 vaksbaan - met dank aan de opgeslokte trambedding. De provincie wilde een busbaan maar sommige politieke partijen en de gemeenten gingen in het verzet zodat alles bij het oude bleef.
 
vrijdag 05 november 2010 om 16:51
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12