Home Actueel Persberichten Treinreizigers ontstemd over spoorstaking
Treinreizigers ontstemd over spoorstaking
dinsdag, 12 oktober 2010 08:00

TreinTramBus roept op sociale dialoog te hervatten

De treinreizigers ondervinden vandaag heel wat hinder van een stakingsactie bij de spoorwegen. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert ontstemd.

De staking is een gevolg van een sociaal conflict bij het goederenvervoer. Toch wordt ook het reizigersvervoer getroffen. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Wij zijn het slachtoffer van een conflict waar het reizigersvervoer niets mee te maken heeft. We kunnen maar weinig begrip opbrengen voor de actie."

Er staan nog meer acties op stapel. Voor woensdag 13 oktober wordt een actie aangekondigd door een deel van de treinbestuurders, maandag 18 oktober zou het hele net plat gaan. En voor dinsdag 19 oktober wordt een actie aangekondigd door een andere vakbond. Dat betekent vier dagen op amper twee weken tijd met ontregeld treinverkeer.

Jan Vanseveren: "De meeste pendelaars kunnen niet zomaar vier dagen vakantie opnemen. Als de aangekondigde acties effectief worden uitgevoerd, is alle redelijkheid zoek. We roepen de NMBS en de vakbonden dan ook op om het sociaal overleg dringend te hervatten, zodat de aangekondigde staking van 18 oktober alsnog kan worden afgewend."

Share/Save/Bookmark
Commentaar (11)add comment
Antwoord van een echte treinreiziger, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

eddy van eynde said:

staking
van top tot bodem zijn de mensen bij de nmbs bezig met : hoe halen we ons pensioen zonder te veel te werken !!!!
al de rest is bijzaak !!! de reiziger komt op de laatste plaats !! zelfs ontvangen van geld (onbemande stations) doen ze niet !! te veel werk !! zie elk wk lijn leuven-mechelen je kunt er nooit betalen !!
 
dinsdag 12 oktober 2010 om 20:34
Stemmen: -1

Vic Van Cutsem said:

...
Daar ben ik het dus volledig mee oneens! Het probleem is niet de NMBS-werknemer, het probleem zijn de vakbonden. Dat zoveel mensen toch bij de vakbonden aangesloten zijn, heeft alles te maken met het kwalijke gegeven dat het nauwelijks mogelijk is om iets gedaan te krijgen (promotie, overplaatsing...) zonder steun van de vakbonden.
In tegenstelling tot wat jij zegt, denk ik dat het zelfs nog dankzij de werknemers is dat er af en toe nog eens treinen op tijd rijden, dat mensen geholpen worden op allerlei vlakken, dat je niet echt aan je lot overgelaten wordt.
 
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:56
Stemmen: +3
Honderd jaar spoorweg resultaat van uitbuit-logica, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]
Leeft TTB op Mars?, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Bartolomeus said:

Leeft Fred Guldentops in de 19de eeuw?
De staking heeft betrekking op het goederenvervoer, waar ze vrezen hun statutaire tewerkstelling te verliezen. Sinds de liberalisering van het goederenvervoer is NMBS Logistics totaal niet meer concurrentieel. Veel bedrijven die goederen over het spoor willen vervoeren hebben wrange herinneringen aan de vroegere monopolist, die eenzijdig de voorwaarden kon opleggen, die keren nooit meer terug.

Ook privébedrijven kunnen containers op treinen zetten. Is dit dan zo slecht voor de werknemers? In een toenemend concurrentiële markt moeten de bedrijven ook concurreren op loon en arbeidsvoorwaarden. Een goede werkgever trekt goede werknemers aan...
 
woensdag 13 oktober 2010 om 18:19
Stemmen: +2

Hannes Couvreur said:

Samen 'staken'
Los van de redenen waarover hierboven gedebatteerd wordt, ik vraag me af: als we met z'n allen toch een beter openbaar vervoer willen (én met betaalbare tickets, én met tevreden personeel, én met goede logistieke omkadering, én met stiptheid), hoe kunnen we dan eens samen actie voeren op zo'n danige manier dat we elkaar versterken, veeleer dan elkaar te frustreren. Zelf kan ik begrip opbrengen voor het standpunt van de vakbonden, maar ik heb veel minder begrip voor het gebrek aan dialoog met en zorg voor de reizigers bij het plannen van de stakingsacties. Als we toch in hetzelfde schuitje zitten, wat houdt de vakbonden dan tegen om samen met de reizigers - naast het personeel toch de grootste troef van de spoorwegen - acties te plannen?
 
woensdag 13 oktober 2010 om 19:30
Stemmen: +3

J.M. Freytag said:

Collectieve actie treinreizigers + NMBS-personeel is gewenst
Dé treinreiziger bestaat inderdaad niet. Wat de heren Paulus en Couvreur aangeven, kan evenwel op mijn instemming rekenen. Ook ik maak me behoorlijk druk over de eenzijdige voorstelling alsof de werknemers en hun vakbonden de oorzaak van alle kwaad bij de NMBS zouden zijn. Het is, althans voor mij, duidelijk dat de NMBS een organisatie in moeilijkheden is waarbij er geen vertrouwen bestaat tussen de bedrijfstop en de werknemers op de 'vloer'. Staken doet niemand voor de leut. Het inkomensverlies dat men leidt door een stakingsactie is immers al een goede reden om vooral niet te staken en braafjes de uitbuiting van de directie te ondergaan. Wanneer er toch actie wordt gevoerd, is de nood dus hoog. Hoewel ik de concrete dossiers niet ken omdat ik nu eenmaal geen NMBS'er ben, lijken alle elementen er inderdaad op de wijzen dat deze acties terecht zijn. Blijkbaar slagen de sociale partners er immers niet meer in om nog tot een akkoord te komen, zonder het stakingswapen te hanteren. Dat duidt op een wantoestand, die dringend een actie van de voogdijminister vergt.

Wat het idee betreft om als pendelaars en NMBS-personeel samen actie te voeren voor een beter openbaar vervoer: ik ben voor en wil graag meedoen. De vraag is enkel wat we kunnen organiseren zodat Descheemaecker verplicht is om te reageren. De man komt hoogstwaarschijnlijk met de auto naar Brussel, dus actie voeren op zijn trein zal al niet lukken. Reizigers en vakbonden zouden eventueel wel een manier kunnen bedenken om de inkomsten van de NMBS aan te tasten. Een eendaagse betaalstaking haalt niets uit, gezien de meeste reizigers met een abonnement reizen. In volgehouden betaalstaking waarbij reizigers hun abonnement niet meer verlengen en het treinpersoneel geen vervoersbewijzen meer controleert of verkoopt, zou wel kunnen. Mijn eisenpakket aan de spoordirectie (en de overheid) is alleszins groot genoeg: lagere prijzen, hogere frequentie, korte reistijden, een volwaardig nachtnet, gechronometreerde stiptheid, een performante dienstverlening (o.a. heropening loketten), de heropening en heraanleg van gesloten spoorwegen en kwaliteitsvol treinmaterieel. Dat de NMBS dit alles niet kan betalen is evident, maar de melkkoe 'auto' is nog lang niet uitgemolken, wel integendeel.
 
zaterdag 16 oktober 2010 om 18:41
Stemmen: +1

Vanheerle said:

Bus doortrekken naar Turnhout
Ik zou graag betere bus-doorstroming willen hebben vanuit Mechelen naar Turnhout.
Dikwijls moet je al lang wachten in herentals voor een verbinding naar Turnhout.
En dan nog is er nog steeds geen treinverbinding in het weekend van en naar mechelen vanuit Turnhout.
Dit kan misschien helpen nu met die staking van 18 Oktober.
 
zondag 17 oktober 2010 om 11:26
Stemmen: +0

Benadeelde said:

...
Het is unfair dat mensen die niet kunnen thuiswerken/of andere reden niet zonder de trein op het werk kunnen geraken, hiervoor verplicht zijn een dag verlof moeten opofferen.
 
zondag 17 oktober 2010 om 17:27
Stemmen: +0

Tomas said:

...
Helemaal mee eens, en nu las ik vandaag ook nog dat er verschillende zaken helemaal niet in orde zijn met de veiligheid... echt schandalig! --> http://dagelijksvervoeriseenmust.blogspot.com/
 
donderdag 21 oktober 2010 om 16:21
Stemmen: -1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12