Home Actueel OV-nieuws Tramlijnen 2, 4 en 7 in Antwerpen bedreigd
Tramlijnen 2, 4 en 7 in Antwerpen bedreigd
 

“Tram 4 verdwijnt, tram 2 wordt  Dirkingekort en er verdwijnt een lijn naarLinkeroever.” Dat zegt onze vrijwilliger Dirk Wiesé bij Gazet van Antwerpen. “Het gaat om een zeer gedetailleerd plan waarin het tram- en busnetwerk in de vervoerregio Antwerpen wordt hertekend. Dat document is té gedetailleerd om niet reëel te zijn.”

“Concreet gaat het om een optimaliseringsplan om met minder chauffeurs - in theorie - een even goede dienstverlening te organiseren. Maar kijken we naar de plannen voor het tramnetwerk in onze vervoerregio, dan gaat het duidelijk om een besparingsoperatie.” Zo zou tram 2, tussen Merksem en Hoboken, sterk worden ingekort. “Het stuk tussen Antwerpen-Centraal en Hoboken verdwijnt niet, maar in Hoboken zal de tramlijn een ander traject volgen. In Merksem gaat tram 2 eruit. Ter compensatie wil De Lijn tram 3, tussen Merksem en park-and-ride Melsele, met gekoppelde tramstellen laten rijden, zodat er meer passagiers in één keer kunnen worden vervoerd”, legt Wiesé uit. “Nog volgens de plannen verdwijnt tram 4, tussen Silsburg en Hoboken. En zoals eerder al duidelijk werd, zal ook tram 7 worden geschrapt. Naar Linkeroever rijden er op dit ogenblik vier tramlijnen. Dat zullen er drie worden. Globaal gezien zullen er heel wat bus- en tramlijnen worden hertekend. De tramlijnen die wegvallen, worden overgenomen door grote, gekoppelde tramstellen. Dat maakt dat de voertuigen wel langer worden, maar het aantal trams per uur zal afnemen.
 
De Lijn benadrukt dat er nog niets definitief beslist is. Maar TreinTramBus is daar niet zo zeker van. “De plannen bevatten exacte trajectomschrijvingen van alle trams en bussen en alle frequenties die er gereden zullen worden. Zoiets doe je niet als je niet zeker bent van de uitvoering, want dat is een immens werk”, zegt Wiesé.
 

zie het volledige artikel en verslag van ATV op: https://www.gva.be/cnt/dmf20200215_04850246/ook-tramlijnen-2-en-4-bedreigd-treintrambus-trekt-aan-alarmbel

 

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

Frank Herreman said:

Lijn 4 afschaffing
Over een eventuele afschaffing van lijn 4.
Vandaag las ik in de krant (De Morgen van 17 februari 2020) dat er ‘geruchten’ lopen om lijn 4 (De lijn Antwerpen) af te schaffen (Silsburg - Groenplaats - Hoboken). Ik vraag mij af hoe men dergelijke beslissing in overweging neemt en ik geloof ook niet dat ik de enige ben die zich die vraag stelt. Lijn 4 vormt een belangrijke verbinding doorheen de hele stad. Zij heeft verschillende cruciale plaatsen op haar weg: het Zuidelijke stadsdeel (Museum voor Schone Kunsten), de hele Nationale straat, de Groenplaats (overstapplaats naar de Linkeroever en het Centraal Station en verder door naar Merksem), de Nationale Bank (een belangrijke overstapplaats, richting Noord en Zuid voor verschillende tram- en buslijnen), het St-Vincentius ziekenhuis en het station NMBS Berchem – perron 13, eveneens een belangrijke overstap voor andere tram- en buslijnen.
Sinds ik In de Consciencestraat woon heb ik moeten constateren hoe men lijn 4 minder en minder aantrekkelijk is gaan maken (of misschien bewust heeft laten verrotten): tien jaar geleden was er nog een elektronisch bord dat vermeldde wanneer de eerstvolgende tram zou komen. Het bord geraakte stuk, eerst werd er beloofd om het te herstellen, wat echter nooit gebeurde. Vervolgens kon lijn 4 gedurende ongeveer een jaar niet meer tussen het Station Berchem en het centrum rijden omdat de Guldenvliesstraat heraangelegd werd, terwijl voor lijn 8 wel doorheen de Guldenvliesstraat kon blijven rijden. Toen de tram 4 gebruikers dit gemis gewoon geraakten dacht men er na verschillende maanden aan om dan toch maar een tijdelijke autobusverbinding tussen het Station Berchem en de Nationale Bank te organiseren. Helaas, dat werd blijkbaar een flop. Deze verbinding werd slechts zelden, om niet te zeggen bijna nooit, gebruikt. Mogelijk omdat de kandidaat passagiers het hadden afgeleerd om dit deel van lijn 4 te gebruiken of omdat de tijdelijke autobusverbinding zodanig moest omrijden dat deze cliënten er het nut van inzagen.
Vandaag rijdt lijn 4 terug. Klokvast gebeurd echter niet bepaald. Er is praktisch nooit een overeenstemming tussen de aangekondigde komst van trams (zoals op het tabel vermeld) en de verschijning van een tram. Tot daar toe. Ik wil dat ongewisse er nog wel bijnemen, gezien een mogelijke verkeershinder onderweg. Maar die onregelmatigheid past wel goed in een mogelijke ontmoedigingstrategie. Wat ik echter weiger te aanvaarden is het idee dat 4 zou worden afgeschaft. Gebeurt een dergelijke beslissing alleen maar op basis van het aantal dagelijkse passagiers die de tram dagelijks nemen (dus op basis van getallen), of moeten wij allemaal absoluut gebruik gaan maken van andere middelen zoals de stadfietsen. Dat wordt voor een aantal mensen echt wel wat moeilijk, zeker als over de zeventig bent. Overigens vraag ik mij ook af of de beslissingsnemers zelf wel gebruikers van het openbaar vervoer zijn.
Frank Herreman
 
maandag 17 februari 2020 om 09:57
Stemmen: +6

Luc Resseler said:

Meer overstappen, maar minder (frequente) trams?!?
Omdat er nu veel meer moet overgestapt worden van bus naar tram om het stadscentrum te kunnen berijken, is er eigenlijk nood aan veel hogere frequenties van trams, niet (alleen) aan langere trams.
Anders wordt het openbaar vervoer uiterst onaantrekkelijk in Antwerpen.
 
dinsdag 18 februari 2020 om 11:56
Stemmen: +1

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

Verklaring
FRANK HERREMAN en LUC RESSELER

Ik vind het ook spijtig dat zo wordt. Maar als de meerderheid van de Vlamingen op partijen stemt die vijandig zijn tegenover het openbaar vervoer, dan krijgen jullie dit resultaat. Dus is het beter om vanaf 2024 beter na te denken welke partijen voor het openbaar vervoer zijn en welke ertegen. Dat is mijn boodschap.
 
dinsdag 18 februari 2020 om 20:44
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

  • 2019.06.21
    INSCHRIJVING AFGESLOTEN: Groene haltewandeling Kerkepanne – Koksijde – De Panne
  • 2020.09.19
    Opening vier nieuwe Groene Haltes Ardennen (NIEUWE DATUM)

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12