Home Actueel Blog NMBS schrapt stilletjes aanbiedingen
NMBS schrapt stilletjes aanbiedingen
Geschreven door Kees Smilde   
vrijdag, 29 januari 2010 15:27

Per 1 februari past de NMBS zoals ieder jaar haar tarieven aan. Op de website verklappen ze alvast het goede nieuws:

  • de regelingen over het gratis meenemen van kinderen worden vereenvoudigd
  • het seniorenticket kan vaker worden gebruikt en er komt een versie voor de eerste klas

Wat de NMBS (nog) niet vertelt:

  • de verminderingskaart 50% verdwijnt. Wat een marketingsinstrument bij uitstek had kunnen zijn, wordt gewoonweg overboord gekieperd.
  • de tickets "Een dag aan zee" en "Een dag in de Ardennen" verdwijnen.
  • de speciale luchthaventickets naar Brussel-Nationaal en Charleroi (11 euro enkel, 22 euro heen en terug) worden ook niet meer verkocht. Een ticket van De Panne naar de luchthaven van Brussel kost nu plotseling 21,45 voor de incidentele gebruiker.

Stilaan wordt duidelijk: deze "aanpassingen" kaderen niet in een commercieel plan, maar passen perfect in de bezuinigingen die de spoorwegonderneming zal moeten doorvoeren.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (8)add comment

Twan Laan said:

...
N.a.v. het persbericht en de berichten over de Zwitserse variant van de kaart:
Inderdaad is het zo dat ongeveer 1 op 3 Zwitsers een dergelijke kaart heeft. Daarenboven heeft ongeveer 1 op 20 Zwitsers een netkaart voor het OV. De 7,5 miljoen Zwitsers maken dan ook meer reizigerskilometers per trein dan de 16 miljoen Nederlanders of de 10,5 miljoen Belgen, op een spoorwegnet dat qua lengte vergelijkbaar is met dat van België of Nederland, maar wel veel intensiever bereden wordt.

De Halbtaxkaart (zoals de 50%-kaart in Zwitserland heet) is een succes. Dat heeft verschillende oorzaken:
- De kaart is op het hele openbaar vervoer geldig. Dus ook op stads- en streekbus, tram, trolleybus, metro, en veel toeristische bergbaantjes.
- De prijs van de kaart (150 Zwitserse Franken, dat is iets meer dan 100 euro) is redelijk en al 17 jaar constant
- De prijs van enkele reizen en retours is in Zwitserland relatief hoog, dat betekent dat je de kaart relatief snel terugverdient.
- Er is een uitgebreide marketing. Zo kun je de kaart ook voor 2 jaar (250 franken i.p.v. 300) of 3 jaar (350 franken i.p.v. 450) ineens kopen, en kun je de kaart combineren met een VISA-kaart. Jongeren die 16 worden (tot 15 reis je sowieso voor half geld in Zwitserland) krijgen de mogelijkheid om in het jaar dat ze 16 worden, hun eerste Halbtax tegen "jaargangsprijs" te kopen. Dit jaar dus voor jongeren met geboortejaar (19)94 het eerste Halbtax voor 94 Franken in plaats van 150.
- Naast 50% korting op enkele reizen en retours, is er ook de mogelijkheid om voor 64 franken een dagkaart voor het OV te kopen.

De kaart is dan ook algemeen bekend in Zwitserland, op de posters en in de folders van de spoorwegen worden prijsvoorbeelden dan ook standaard voor bezitters van een Halbtax vermeld. Natuurlijk doet het dat beter in de marketing, maar het heeft praktisch ook zin: vrijwel iedereen die met het openbaar vervoer reist, heeft er een.

Zou een Halbtax à la Zwitserland het in België ook zo goed doen?
Bij het succes van de Halbtaxkaart in Zwitserland moet worden opgemerkt dat de Halbtax vrijwel de enige reductiemogelijkheid in Zwitserland is. Er zijn geen go- of railpassen, en ook senioren moeten een gewoon kaartje kopen. De Belgische 50%-kaart heeft alleen zin op de korte en middellange afstanden, daarboven is een pas goedkoper. Bovendien zijn in België de tarieven voor gewone enkele reizen en retours, zowel voor trein als voor het overige OV, veel lager dan in Zwitserland, wat betekent dat het veel langer duurt voor je de kaart hebt terugverdiend. Ook: de Zwitserse dagkaart is (vrijwel) alléén verkrijgbaar als je een Halbtax hebt. Geen Halbtax betekent dat je een vol biljet moet kopen - en er is geen maximumtarief bij 150 km zoals in België, dus dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Vergelijk maar: retour Zürich - Genève kost volle prijs 2e klas 160 franken (ja, dat lees je goed, 110 euro!), met Halbtax koop je een dagkaart voor 64 Franken (43 euro).

Onjuist in het persbericht van BTTB is de bewering dat, als je online een biljet wilt kopen bij de NMBS, het 50%-kaart-tarief niet wordt aangeboden. Dit is wel het geval, zojuist nog geprobeerd.
 
maandag 15 februari 2010 om 10:23
Stemmen: +1

David Nijenhuis said:

...
Er zijn landen waar reizen voor half geld duurder is, of bijna ontmoedigd wordt.

Frankrijk: discriminatie in leeftijd en het wel of niet hebben van jonge kinderen, Carte Escapades alleen lonend voor langere afstanden en alleen mogelijk als je heen en terugreist. Verder een wirwar aan kortingsmogelijkhedne die per regio enorm verschillen.
Duitsland: Bahncard 50 kost een slordige 240 Euro voor reizen in de 1e klas 480! Euro. Voor kinderen jongeren, senioren en levenspartners 50% reductie in aanschafprijs.
Hongarije: De Start Club kost omgerekend maar liefst 135 Euro en geeft geen korting in 1e klas, alleen in 2e klas.
Nederland: 55 Euro, vrij goedkoop, maar met beperking om als deeltijdwerker in de spits te kunnen reizen/c.q. uitschopbeleid in ochtendspits.
Denemarken: Wildcard, alleen voor jongeren tussen 12 en 26 jaar.
Polen: kortingskaart alleen voor Senioren met bovendien vrij onoverzichtelijk geheel van wanneer wel en wanneer niet en met welke treinen wel en welke niet te mogen reizen.
Luxemburg: geen, maar reizen kost daar ook bijna niks!
Oostenrijk: 99,90, flinke kortingen voor Senioren, Jongeren en gehandicapten.
Tsjechië: plm. EUR 40 voor 3 jaar
Slowakije, EUR 33 voor een jaar
Italië, kortingsmogelijkheden voor bijna elke doelgroep.

Ook al scoort België goed wat betreft Go-Pass, Rail-Pass en seniorenticket, waar genoeg landen een mooi voorbeeld aan kunnen nemen, de NMBS begint echter wel met zulke afschaffingen van kortingsmogelijkheden af te glijden naar de tijd van de stoomtreinen.

Aanvullingen zijn welkom.
 
dinsdag 23 februari 2010 om 22:06
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

...
Correctie: de landen onderaan het rijtje (vanaf LuxemburG) dienen als voorbeeld van hoe het ook wel kan.

2e aanvulling: Een tijd terug was er ook de Getrouwdheidskaart, welke 25% bij de NMBs gaf. Deze kaart werd door een wirwar aan regelgevingen ook geen succes.

NMBs zou er ook goed aan doen om de vaste vergoedingen (ook in het grensverkeer met het buitenland) af te schaffen. Die ene paar rotcenten zorgen wel voor veel onbegrip en ergernissen. Hetzelfde ook wat de Diabolotoeslag naar de luchthaven Zaventem betreft.
 
dinsdag 23 februari 2010 om 22:10
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

...
Heb nog een aanvulling van landen die RailPlus bij de kortingskaartne aanbieden:

Belgie: los te koop voor 45 Euro (jongeren en Senioren 20 Euro).
Luxemburg: los te koop voor 50 Euro (jongeren en Senioren 25 Euro).
Polen: los te koop voor 25 Euro
Denemarken: te koop voor 50 Euro (senioren en jongeren betalen 25 Euro, Wildkaarthouders betalen niks extra voor Railplus)
Zwitserland: Bij Halbtax of Grosskundenabo voor plm 16 Euro (25 Frank)
Oostenrijk: gratis bij Vorteilscard
Tsjechië: gratis bij In-Karta
Slowakije: gratis bij alle kortingskaarten
Hongarije: gratis bij Start-Klub
Frankrijk: alleen gratis bij jngeren- en Seniorenkaart (dit omdat Railplus voor alleen die doelgroepen geldig is). SNCf zegt niets over RailPlus-gebruik in het buitenland voor volwassenen.
Duitsland: gratis bij alle Bahncards
Nederland: 15 Euro extra bij VDU en alle NS/OV-Jaarkaarten alsmede OV-Studentenkaart.
 
woensdag 24 februari 2010 om 00:23
Stemmen: +0

Vic Van Cutsem said:

...
Kijk, ik zou er nog kunnen mee leven dat men die kaart afschaft, als er ook geen andere verminderingen zouden worden toegekend. Maar als je bekijkt wie hier allemaal gratis tot erg goedkoop reist, dan is het pure discriminatie dat een hele bevolkingsgroep van elke vorm van vermindering uitgesloten wordt.
 
zondag 28 februari 2010 om 21:37
Stemmen: +0

Vic Van Cutsem said:

...
Interessant om zien: de tussenstand in de poll over de halveprijskaart. Zo'n 11 % van de deelnemers vindt dat die mag verdwijnen! Ik stel me daar toch wel vragen bij. Wie zijn dat? Reizigers die helemaal gratis reizen? Go-Passers die vergeten dat ze ooit 26 zullen worden, en die daarna toch een bedrijfswagen krijgen? Of hardvochtige zielen die anderen de reductie niet gunnen? Of indringers die zelf nooit het openbaar vervoer gebruiken, en vinden dat ze al genoeg belastingen betalen? Of treinkaarthouders die vrezen dat het succes van de halveprijskaart hun zitplaatsje in gevaar brengt?
Of gewoon 1 geniepigaard die verschillende keren heeft gestemd?
 
zaterdag 13 maart 2010 om 11:30
Stemmen: +0

patrice said:

...
We mogen niet met de wagen rijden, wegens te vervuilend. Maar met openbaar vervoer rijden kan ook niet echt, wegens te duur. Met de fiets kan nog wel, maar als je met de fiets de trein op wil is dat niet echt evident. Fiets gecombineerd met ander openbaar vervoer is nagenoeg onbestaande : op enkele metro's na kan je nergens je fiets meenemen. Ik stel voor dat we allemaal gewoon thuis blijven. Dan vervuilen we niks en kosten we ook niks.
Dat een "dagje aan zee" niet succesvol zou zijn, is larie. Ik ben er verschillende keren mee gereisd, en kon vaak de trein niet op wegens te druk.
Openbaar vervoer is misschien duur op korte termijn, maar op lange termijn is dit volgens mij de enige optie om onze wereld én mobiel én "zuiver" te houden. iedereen zou erg goedkoop met openbaar vervoer op zijn/haar werk of andere plaatsen van bestemming moeten kunnen geraken.Inclusief fiets, bagage etc. Kan dit niet? Volgens mij wel, mits er de juiste keuzes worden gemaakt en er wat creatiever gedacht wordt. Creativiteit die nu vooral wordt gebruik om hogere inkomens en bedrijven te bevoordelen...
Natuurlijk wonen wij in luilekkerland, in vergelijking met vele andere werelddelen.Tenminste als je het globale plaatje bekijkt, en niet fragmenteert. Aan de andere kant mag onze regering van mijn wel wat consequenter zijn in haar keuzes : minder Co2 betekent ook zorgen voor een andere mobiliteit. Met openbaar vervoer. Bijvoorbeeld.
 
zondag 28 maart 2010 om 23:34
Stemmen: +0

Torken said:

constructief voorstel
Als de NMBS die kaart 50 % nu eens verving door een kaart met wisselende reducties, zodat ze voor de houder echt een garantie geeft op het laagste tarief. Dat zou bij voorbeeld kunnen betekenen dat de 50 % se standaardreductie is met deze kaart, maar dat tijdens het weekend (om de concurrentie met het weekendbiljet uit de weg te gaan) een hogere reductie wordt toegekend (60% - 75 %). Voor lange afstanden - waar de concurrentie met de Railpass speelt - zou een tarief dat net onder de Railpass ligt - gehanteerd kunnen worden. En eventueel zou voor de korte afstand een tarief dat onder dat van de Keycard ligt, geïntroduceerd kunnen worden. Dat product zou gemakkelijk te promoten zijn, en ik vermoed dat de prijs zelfs hoger mag liggen dan die van de ter ziele gegane kaart, gezien de uitgebreide mogelijkheden. Bijkomend voordeel is dat de houders van de kaart zich weer bevoorrechte klanten vinden, wat de laatste decennia zwaar verwaarloosd was.
Eventueel alternatief: pas altijd 50 % reductie toe voor de houders van de kaart, maar zorg voor extra voordelen t.o.v. weekendbiljet, Railpass en KeyCard door telkens een bedrag(je) in een elektronische portefeuille te storten. Dat is nog sterker als klantenbinder.
 
dinsdag 25 januari 2011 om 19:29
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12