Home Actueel Blog Ledendag Antwerpen
Ledendag Antwerpen
Geschreven door MOLENBRUCH Yves   
dinsdag, 24 november 2009 11:28

Vandaag organiseert TreinTramBus haar jaarlijkse ledendag, dit keer in het Centraal Station van Antwerpen. Dankzij Erik Heylen kunnen we terecht in de cafetaria van het spoorwegpersoneel, van waaruit men (achter een glazen wand) een prachtig zicht heeft op het niveau -1 van het monumentale gebouw. Deze samenkomst staat volledig in het teken van voorstadsverkeer in de sinjorenstad, met o.a. een debat en een verkenning op het terrein. Voor amper 15 euro krijgen we er nog een maaltijd bovenop; de gezelligheid is gratis. Hieronder een verslag van het evenement en de verplaatsing.

De stiptheid van de catering in de NMBS-cafetaria is blijkbaar afgestemd op die van de treinen, want ook de ontvangstkoffie heeft wat vertraging. We nemen dus alvast plaats voor het welkomstwoordje van voorzitter Frans Dumont, alsook voor de onthulling van de eerstkomende excursies door Erik Heylen (er staat bijvoorbeeld een kennismaking met het nieuwe OV-aanbod in Noorderkempen gepland). Dan overloopt Jan Vanseveren nog eens kort de projecten die ons vorig jaar in de ban hielden, waarna Jacques Peeters het LiRa-plan van de werkgroep Antwerpen toelicht.

Rond 11u10 zijn we dan aan een korte pauze toe: de koffie is intussen gemalen, en de geur heeft Kathleen Van Brempt ongetwijfeld aangetrokken. Zij is één van de panelleden in het nuvolgende debat, waaraan ook Jacques Peeters, Herman Welter (spoorwegjournalist) en Peter Meukens (Spartacusplan) deelnemen. Voer voor discussie is dus de ontwikkeling van een Antwerps voorstadsnet, dat een geïntegreerd concept moet worden waarin trein, lightrail, tram en bus elkaar naadloos aanvullen. Daarbij speelt ‘doorstroming’ een cruciale rol. De huidige trams halen amper een gemiddelde snelheid van 20 km/u, omdat er te weinig verkeerslichtenbeïnvloeding is, omdat het in- en uitstappen te lang duurt door de onaangepaste perrons, en omdat ze elkaar zelfs op afgescheiden busbanen nog voor de voeten rijden, enzovoort. Versnelling van de rittijden door op deze knelpunten in te spelen is in eerste instantie een goedkope besparing, die het materieel efficiënter inzetbaar maakt. Volgens het LiRa-plan kan de heropening/opwaardering van een aantal spoor- en lightraillijnen (bv. voor de havenontsluiting of een vlottere bereikbaarheid vanuit de noordelijke stadsrand) eveneens soelaas bieden, zelfs om meer bussen uit het stadsnet te weren: pendelaar zijn immers bereid onderweg op dergelijk spoorvervoer over te stappen als hen dat een significante tijdwinst oplevert, zo blijkt uit de praktijk. Ex-minister Van Brempt beaamt dat het, na decennialang onderzoek, nu hoog tijd is dat men (politieke) knopen doorhakt om één proeftraject op korte termijn te kunnen exploiteren. Dat zij daar in haar ambtstermijn niet in geslaagd is, wijt ze onrechtstreeks aan de verdeling van samenhangende bevoegdheden over verschillende posten en niveaus. De socialiste maakt weliswaar een geïnteresseerde indruk, maar wanneer er vervolgens door het publiek enkele vragen worden gesteld over aanleunende onderwerpen (zoals het GEN in Brussel), laat ze hier en daar toch een serieuze steek vallen.

Na het middagmaal leggen we een stadsrondrit af in twee afgehuurde PCC’s. We verkennen een aantal recente verlengingen van het tramnet, terwijl we speuren naar bovengrondse inplantingen die de nooitgebruikte metrotunnels (velen staan al decennialang leeg) camoufleren, of moet ik ‘verraden’ gebruiken. In het voorjaar waren deze kokers trouwens voor één keertje eens uitzonderlijk toegankelijk voor het grote publiek, in afwachting van een werkelijke ingebruikname. Aan het eindpunt van tram 6 rijden we door een loods waar de trams gestationeerd kunnen worden. Dat we de eerste reizigers ooit zijn die deze eer te beurt valt, wordt even later pijnlijk geïllustreerd als de ‘baanbreker’ met een plotse schok het borduur raakt. Niet geladen trams liggen immers iets hoger, zodat ze hier normaal probleemloos passeren. We moeten er dus allemaal even uit, om vervolgens onze rit te kunnen verderzetten richting Sportpaleis. Zoals gezegd maakt Sinterklaas daar vandaag zijn intreden, met de nodige toeschouwers uiteraard. Het verkeer in de ruime omgeving is volledig gestremd; iedereen vraagt zich af wie het nog kan opbrengen om zich hier met de auto te wagen. Onze tramrit eindigt een dikke twintig minuutjes later dan voorzien, wat in deze situatie nog een puike prestatie is.

Door omstandigheden hebben we het dessert van vanmiddag nog tegoed. Nadat de zoete gebakje vlotjes binnengespeeld zijn, wordt er nog wat gediscussieerd over de nieuwe dienstregeling (er is stof genoeg, zoals steeds), en rond half zes is het dan weer tijd om huiswaarts te keren. Het wordt alvast uitkijken naar de editie van volgend jaar, wanneer onze bond haar 25ste verjaardag viert.

http://spoorneus.skynetblogs.be/

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12