Home Actueel Blog Fietsen meenemen op trein en bus
Fietsen meenemen op trein en bus
Geschreven door Bram Van den Bulcke   
zondag, 03 mei 2009 12:28

Echt veel fietsdagvrijkaarten, door de NMBS nobel 'dagvrijkaart voor een begeleide fiets' genoemd, worden er waarschijnlijk niet verkocht. Iedere keer dat ik zo een ticket bestel slaan de loketbediendes in de knoop en duurt het even vooraleer ze me het goede ticket aanleveren. Onbekend is onbemind waarschijnlijk! Een dagvrijkaart fiets kost 8€ bovenop een normaal ticket en hierrond wordt geen promotie gemaakt. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat er niet echt veel gebruik van gemaakt wordt. Wie enkele richting spoort met de fiets kan een fietskaart kopen voor 5€.

Dit ticket wordt geperforeerd en er wordt een draadje meegeleverd om vast te maken aan het zadel. Zowel op het korte strookje als op het lange strookje moet de dag van de week en de datum ingevuld worden, waarop het korte strookje met een draad aan het zadel bevestigd moet worden. Reken zeker op een paar minuten extra vooraleer in te stappen!

Een fiets meenemen op treinen van de NMBS is altijd een beetje gokken. Afhankelijk van het materieel bevinden de plaatsen waar fietsen toegelaten zijn zich op verschillende plaatsen en het materiaal wordt niet gecommuniceerd in de dienstregeling. In Duitsland bijvoorbeeld staat de mogelijkheid om de fiets mee te nemen op de dienstregelingstabellen vermeld en worden de secties soms gecommuniceerd op het perron, inclusief de sectie waar de fiets zich bevindt! In mijn geval kon het een M6 dubbeldekker zijn of een MS96 (Deense neus). Ik was blij dat het een M6 was. Ik had gegokt op dit materieel en moest niet al te ver stappen richting de speciale deur 'op verzoek' voor rolwagens en fietsen. Ik was ook niet alleen; we waren in totaal met drie.

fiets_trein_m6

Om mijn fiets te stallen moeten maar liefst vier klapstoeltjes omhoog gedaan worden, vandaar waarschijnlijk de hoge prijs voor een fietsticket! Vervolgens moet de fiets vastgemaakt worden met een rolgordel met klittenband die rond het kader gespannen moet worden. Zulk systeem zorgt voor genoeg zekerheid op treinen maar voor bussen is zulk systeem onvoldoende.

Eenmaal aangekomen in Hasselt was het zoeken naar bus 1. Deze kwam mooi op tijd toe om 13u57 maar de bus bleek niet aangepast om fietsen mee te nemen. Aan de belangrijkste voorwaarde om dit systeem een succes te doen worden was dus al niet voldaan: communiceer duidelijk welk materieel op welk moment rijdt, zodat reizigers met fiets niet voor verrassingen komen te staan. Dezelfde redenering geldt voor reizigers met een rolwagen.

Gelukkig was de volgende bus, die van 14u27, wel aangepast. De chauffeur vroeg me of ik gereserveerd had. Ik heb bevestigend geantwoord maar vond het maar een eigenaardige vraag. De bussen op lijn 1 zijn toegankelijk tijdens de daluren voor fietsers. Reserveren is dan ook niet nodig.

musketonOp de gelede AG300 bussen van Van Hool bevindt de dynamische ruimte met klapstoeltjes voor fietsen zich net na de geleding en naast de deur. Het plaatsen van de fiets was dan ook geen probleem, alleen waren de musketons in elkaar geklikt en stond mijn fiets in de weg om er goed aan te kunnen. Niettemin is dit systeem heel deftig: er zijn vier gordels met musketons voorzien die aangespannen kunnen worden rond het kader of andere onderdelen van de fiets. De musketon kan met het gele knopje volledig gelost worden, waarop de gordel uitgetrokken en rond de fiets geklikt kan worden. Vervolgens kan de gordel met de draaiknop aangespannen worden. Tijdens het terugkeren richting Hasselt, met verschillende rotondes, werd duidelijk dat dit systeem echt nodig is om de fiets stevig op de plaats te houden.

Eén opvallend gebrek was het ontbreken van een uitleg over dit systeem. Wanneer het systeem fiets op de bus uitgerold wordt, is het belangrijk dat zowel over het systeem in het algemeen gecommuniceerd wordt, ook in het voertuig, om verwarring te vermijden (een fietslogo volstaat in principe), als een beknopte visuele uitleg beschikbaar gesteld wordt hoe de rolgordels precies werken. Want als de fietsen beginnen rijden gaan er ongelukken gebeuren.

fiets_bus

Het meenemen van de fiets op het openbaar vervoer is niet overal in Vlaanderen zinvol maar het heeft potentieel, zeker tijdens de daluren op ruime voertuigen met een hoge commerciële snelheid. Daaronder vallen in feite alle treinen, binnenkort light rail en bussen langs verbindende streeklijnen. Het is vooral de NMBS die deze markt moet aanboren maar gezien de klantonvriendelijke regeling is het duidelijk dat het bedrijf er geen interesse in heeft. De Lijn zal het maar op enkele streeklijnen kunnen uitrollen maar ook daar heeft het voldoende potentieel omdat het de brug kan maken tussen snel hoofdtransport per streekbus en flexibel voor- of natransport per fiets.

Op een streeklijn Hasselt – Genk met redelijke afstanden tussen de haltes en een goede commerciële snelheid is een fietsmeeneemsysteem zeker nuttig. Er kan altijd een reden zijn om niet te willen of kunnen fietsen: mechanische problemen, slecht weer, haast (de bus was duidelijk sneller dan fietsen, wat in steden vaak niet het geval is), sociale onveiligheid, ...

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

Patrick Van den Berghe said:

Met de fiets naar Aachen(D)
Beste

Deze zomer wil ik met mijn zoon van 12 vanuit Opwijk met de fiets naar Aachen in Duitsland. Na vier dagen fietsen zouden we dan met de trein terugkeren. Het heeft me al heel wat zoekwerk gekost, maar voor zover ik er nu zicht op heb, lijkt me dat onmogelijk. Op internationale treinen moeten de wielen gedemonteerd en alles verpakt worden in pakketten met bepaalde afmetingen.Alles behalve klantvriendelijk en ik ben niet zo technisch aangelegd. Heb ik iets over het hoofd gezien?

Een bijkomende vraag: is het mogelijk om binnen België je fiets mee op de trein te nemen. Moet je dat op voorhand melden? Of hoe gaat dat?

Met vriendelijke groeten

Patrick
 
zondag 10 februari 2019 om 15:39
Stemmen: +0

overweg13 said:

fiets op trein
Als je eraan twijfelt dat je van in Aken met je fiets op de trein kan, zou je toch ook gewoon naar Eupen of Hergenrath kunnen fietsen en daar volgens het Belgische regime met je fiets op de trein stappen.
Overigens is het een Belgische trein die Aken met Welkenraedt en Spa verbindt en misschien kan je je fiets ook al in Aachen op deze trein laden.
 
maandag 11 februari 2019 om 18:52
Stemmen: +0

rudy said:

...
Houd er rekening mee dat er op de IC-treinen van Eupen naar Oostende officieel maar twee fietsen meekunnen (het meenemen van meer dan 2 fietsen hangt af van de goodwill van de treinbegeleider). Kan je goed fietsen dan is een andere mogelijkheid om van Aachen naar Welkenraedt te fietsen (overigens een mooie route, maar vooral naar de grens toe een paar deftige hellingen). In Welkenraedt kan je dan in de week (niet in het weekend) de trein nemen die over Brussel en Gent naar Kortrijk rijdt en meestal samengesteld is uit M6 dubbeldeks rijtuigen, met capaciteit voor veel meer fietsen.
 
woensdag 13 februari 2019 om 16:15
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12