Home Actueel Blog Niet alleen oude treinen zorgen voor problemen
Niet alleen oude treinen zorgen voor problemen
Geschreven door Kees Smilde   
donderdag, 16 april 2009 12:08

Het klopt dat de NMBS veel oude treinen heeft, maar dagelijkse reizigers weten dat deze hun taak meestal goed vervullen. Het zijn eerder de nieuwste treinen die voor problemen zorgen.

Het Laatste Nieuws meldt:

Verouderde treinen lopen steeds meer vertraging op

De Spoorwegen noteren steeds meer uren vertragingen door technische defecten aan zwaar verouderde treinen. In 2007 ging het om 3.500 uren, in 2006 waren er dat een kwart minder. Nochtans pompt de NMBS elk jaar meer geld in moderne treinen. In 2006 werd 114 miljoen geïnvesteerd in nieuwe treinen, in 2008 al meer dan het dubbele. Die investeringen blijken dus niet voldoende. De NMBS belooft beterschap, maar dan wel pas over 7 jaar. «Nu gaat een gemiddelde trein van de NMBS 35 jaar mee, tegen 2016 zal de gemiddelde leeftijd van locomotieven zijn teruggebracht tot 20 jaar», aldus Frieke Neyrinck van de NMBS. «De productie van treinstellen neemt nu eenmaal tijd in beslag.»

Het klopt dat de NMBS veel oude treinen heeft, maar dagelijkse reizigers weten dat deze hun taak meestal goed vervullen. Het zijn eerder de nieuwste treinen die voor problemen zorgen. De nieuwe M6-dubbeldekkers, die vorige week in een slordig persbericht van de NMBS nog werden geprezen, vertonen regelmatig mankementen. Vooral de stuurstandrijtuigen blijken storingsgevoelig te zijn.

m6-stuurstand

M6-rijtuigen, hier in een testtrein tussen Antwerpen en Noorderkempen (foto Peter Honig)

Nadat er vorig jaar veel koppelingsproblemen met deze rijtuigen waren, zijn er nu vaker problemen met het opstarten van de stuurstandrijtuigen. Een trein is weliswaar geen massaproduct zoals een auto, maar dat de industrie er niet beter in slaagt de kinderziektes weg te werken, roept toch vragen op.

De reizigers op de lijnen Essen – Antwerpen – Brussel – Charleroi, Gent – Genk en Tongeren – Knokke/Blankenberge weten er alles van en denken bij momenten zelfs met heimwee terug aan het ouder materieel. Op de lijn Antwerpen – Brussel loopt het aantal geschrapte treinen soms op tot tien per dag.

Wij hopen dat het allernieuwste materieel, de locomotief 18 en de GEN-stellen, beduidend beter zullen functioneren. Hopelijk neemt de NMBS dan ook meer tijd om het materieel te testen, en liefst zonder reizigers aan boord!

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

Eric Verstraeten said:

...
Helaas zijn die kinderziektes er inderdaad nog steeds, dit kan je merken aan de diensten naar Knokke/Blankenberge...
 
donderdag 16 april 2009 om 19:32
Stemmen: +2

David Nijenhuis said:

...
Zolang het NMBS-bestuur wettelijk gezien niets in de weg staat om hun eigen verantwoordelijkheden op een ander af te schuiven, en maar op een stront-eigenwijze manier materieel bestelt, zonder erbij te kijken naar de goede ervaringen die lang en breed in het buitenland zijn opgedaan, zullen de problemen met vertragingen en rituitval niet verdwijnen.
HOOG TIJD VOOR EEN NMBS-BESTUUR, bestaand uit mensen die wel hart voor hun vak hebben, verantwoordelijkheidsgevoel tonen, van liegen geen hobby hebben gemaakt en niet op hun eigen portemonnee letten. Dan moet het ongetwijfeld goed komen!
 
maandag 27 april 2009 om 21:52
Stemmen: +1

Thomas said:

...
Het nieuwste treinmaterieel wordt spijtig genoeg steeds "sterieler", voornamelijk het feit dat alles met airco geconditioneerd wordt. De steeds feller wordende binnenverlichting is ook niet meer gezellig te noemen.

Dat zwaar verouderd materieel (ik denk hierbij aan de klassiekjes AM62-65) de oorzaak zijn van grote vertragingen lijkt me onzin. Deze treinen rijden al bijna 50 jaar!!! op de Belgische spoorwegen en bollen ondanks hun hoge leeftijd nog zeer behoorlijk.
Het comfort in deze oudste stellen valt al bij al nog goed mee.



 
donderdag 28 mei 2009 om 17:06
Stemmen: +0

olivier said:

...
Volgens mij, dat is nu mijn mening.

Ik heb misschien geen ervaring in de elektronica, maar het lijkt me wel vrij logisch
Dat die m6 in combinatie met een HLE27 gewoon vraagt om misserie.

Begrijp me niet verkeerdt maar ik heb mijn bedenkingen met een combinatie van iets analogisch (HLE27) en digitaal(Stuurpost M6).
Ik stel mij er toch vraagtekens bij :-/

Ik kan misschien verkeerdt zijn maar geeft een HLE13+M6 ook veel problemen?
 
dinsdag 27 oktober 2009 om 20:02
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12