Home Actueel Blog Ook een spoorklant is koning en geen melkkoe!
Ook een spoorklant is koning en geen melkkoe!
Geschreven door MEUKENS Peter   
zondag, 31 januari 2016 20:10

Foto Peter Meukens krantJo Cornu, de CEO van de NMBS, heeft zijn idee om treinkaartjes tussen 6 en 9 uur en tussen 16 en 19 uur duurder te maken, nog maar eens herhaald. De federale regering heeft hem immers het mes op de keel gezet: hij moet de dienstverlening drastisch verbeteren in een budgettaire context van loodzware en onevenredige besparingen.

Cornu meent terecht dat er in de dagelijkse organisatie van het treinverkeer aanzienlijke efficiëntiewinsten te boeken vallen. Maar de (Franstalige) vakbonden hebben al laten verstaan dat zij niet tot flexibiliteit bereid zijn. Voorlopig beweegt er ook helemaal niks in het debat van de rijpadkosten. Dat zijn de vergoedingen, die de NMBS als spoorbedrijf voor het gebruik van het spoornet aan Infrabel moet betalen. Ze zijn de hoogste van heel Europa en houden de NMBS in een financiële wurggreep. Vreemd overigens, dat het autoverkeer geen heffing moet betalen per bijkomende kilometer die het aflegt.

De federale regering zit met haar autovriendelijk beleid op een heilloze weg: terwijl ze de spoorwegen met besparingen van meer dan 2 miljard euro over 5 jaar op water en brood zet, doet ze de salariswagens in diezelfde periode liefst 25 miljard euro cadeau. De overheid subsidieert zo het privévervoer en de files, terwijl ze de opdracht van openbare dienst van de NMBS verwaarloost.

In die haast apocalyptische context valt te begrijpen dat Cornu zijn heil zoekt op de kap van de grootste, maar zwakste groep, nl. de reizigers, maar het is onaanvaardbaar. In vergelijking met een aantal buurlanden zijn onze treintarieven eerder laag, de dienstverlening is dat jammer genoeg ook. Meer gaan betalen, om misschien nog minder te krijgen, wijst TreinTramBus met klem af. De meeste pendelaars, studenten en scholieren hebben geen glijdende werk- en schooltijden. Zolang niet overal minstens ieder halfuur een trein rijdt, hebben ze trouwens vaak weinig keuze. Net voor hen de trein duurder maken, is immoreel en asociaal. En dat de NMBS nu eens stopt met moord en brand te schreeuwen dat er in de spits te veel reizigers zijn! Of ziet de NMBS zichzelf niet als een massavervoerder?

De flexibiliteit van de reizigers is de laatste jaren al genoeg op de proef gesteld door stakingen, vertragingen, treinafschaffingen, de invoering van een boordtarief (waarbij iedere reiziger als een potentiële fraudeur beschouwd wordt) enz. dat zij nu zeker niet het kind van de rekening mogen worden. Maar TreinTramBus wil wel de kostprijs van alle mobiliteit fundamenteel ter discussie stellen. Voor het openbaar vervoer willen we een correcte, maar attractieve prijszetting: tariefverbonden (één tarief voor trein, tram en bus in een bepaalde regio), dagkaarten zoals het Duitse Länderticket, voordeelformules voor gezinnen, kleine groepen en wie veel reist, een halveprijskaart naar Zwitsers voorbeeld, geen verbod meer op reisonderbreking, ... Daarover valt te praten. Nemen de NMBS en de overheid de handschoen op?

Peter Meukens, actief vrijwilliger TreinTramBus

Share/Save/Bookmark
Commentaar (10)add comment

leo-antonio dc said:

onvoorstelbaar
Vlaanderen heeft N-VA gestemd, wel ze krijgen N-VA. Salariswagens krijgen een cadeau, jan-met-de-N-VA-pet zal de zure pendelkelk moeten drinken. Vorig jaar verhoogde de Lijn de tienrittenkaart met 40% in een klap (maar de dienstverlening is niet met 40% vooruit gegaan). In tegendeel. De oude trams (die in 2011 in Antwerpen al lang hadden moeten vervangen zijn), "rijden" nog altijd en vallen geregeld stil of vertonen mankementen zoals deuren die niet meer open gaan (en sluiten), oververhitte motoren, ... Chauffeurs van de Lijn in Antwerpen merken schampend op: de oude trams rijden het best als het niet te warm is, niet te koud of niet te nat. Maw. nooit. Met af en toe een nieuwe albatros ter compensatie is de Antwerpenaar niet langer meer tevreden. Maar het gezin de Wever beschikt wel over 2 auto's en dus neemt Bartje nooit de tram. Hij zou ertoe moeten verplicht worden.

De politiek van de regering begrijp ik dan ook niet. De Belgische luchtkwaliteit is de slechtste in West-Europa en toch blijft de regering investeren vooral in het autoverkeer. Dat had De Wever al aangekondigd nog voor de laatste nationale verkiezingen. Maar welke Vlaming leest nu de krant?

Wat de volgende verkiezingen gaan brengen kan men in Vlaanderenland al raden: N-VA blijft aan de macht want de kleine Vlaming heeft ook een klein geheugen. En dat zal te merken zijn in de N-VA-regering 2 aan de steeds krimpende dienstverlening van trein, tram en bus waarbij de prijzen steeds zullen stijgen. More (money) for less (service).

 
zondag 31 januari 2016 om 21:42
Stemmen: +12

F.Dierckx said:

Mr.
Een suggestie voor de NMBS : waarom betaald een treinreiziger die in een mooi en verwarmd station beschermd tegen de weerselementen (en eventueel achter een tas koffie) op zijn trein wacht maar evenveel als die andere treinreiziger die in guur weer, onbeschermd tegen regen en wind op het perron van een halte of afgeschaft station op zijn trein moet staan wachten ??? Maak hier een prijsverschil, dit zou veel eerlijker en logischer zijn!!
 
maandag 01 februari 2016 om 00:26
Stemmen: +1

GEERT MESSIAEN said:

na de turteltax de Cornutax
Hallucinant,ridicuul,onrechtvaardig ,schandalig.
Na de Turteltax, de Cornutax .

NMBS wil pendelaars fors meer aanrekenen en dan nog tijdens de spitsuren
En buiten de spitsuren zou een goedkoper tarief toegepast worden -wat een ongerijmdheid

De trouwste klanten , de pendelaars, worden hiermee sowieso gestraft

Zijn personeel zal wel gratis blijven rijden met alle bonussen er bovenop

Na de Turteltax , hebben we nu ook al de Cornutax en straks volgt de Smettax voor een
tolheffing bij de pendelaars in de Brusselse tunnels

In welke maatschappij leven we eigenlijk ?

Moeten wij pendelaars geen stakingsaanzegging indienen ?

 
maandag 01 februari 2016 om 09:49
Stemmen: +1

Arnold said:

...
Het boordtarief is er om de reizigers aan te moedigen hun ticket op voorhand te kopen (of een abonnement te nemen of een meerrittenkaart én deze in te vullen). Zij die te goeder trouw zijn, doen dat ook massaal. Vraag het maar eens na bij treinbegeleiders: de verkoop aan boord is sinds vorig jaar gekelderd. Blijven over: een heel kleine groep verstrooiden die oprecht en eerlijk helemaal vergeten is dat je voor de trein een ticket moet hebben, en een groep die het waarlijk meent dat je voor de trein geen ticket moet hebben. Hoe zal je groep a van b onderscheiden? Wie tegen een uniform boordtarief is, zal in de praktijk enkel de zwartrijders belonen.
 
maandag 01 februari 2016 om 13:08
Stemmen: +0

patrick vanoverberghe said:

...
Een aantal jaren terug werd de afschaffing van bepaalde vervoerbewijzen /verminderingskaarten door de NMBS ondersteund met het argument dat het systeem moest vereenvoudigd worden . Bovendien leverden ze dikwijls discussie op met de treinbegeleiders hetgene soms tot agressieve reacties van reizigers zou leiden.
Als een gedifferentieerd tarief wordt ingevoerd zullen ze pas discussies krijgen met evt. agressie tot gevolg .
Een vorige trein heeft vertraging of wordt afgeschaft , je neemt de volgende maar die zit in het spitstarief en krijgt problemen omdat je slechts een "gewoon" vervoerbewijs hebt .
Bovendien vrees ik dat ze dan ook de rail- en de gopassen enkel in de daluren zullen toelaten . Bijkomende discussies .


 
dinsdag 02 februari 2016 om 11:32
Stemmen: +3
..., Laag gewaardeerd commentaar [Toon]
NMBS hoeft alleen maar even naar Nederland te kijken!, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Yuri said:

Effectief controleren zou al veel geldproblemen oplossen
Veel van de huidige geldnood zou opgelost geraken indien men effectief zou controleren of alle reizigers die vandaag tijdens de spits de trein nemen, ook in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs.

Op de lijn Vilvoorde-Brussel is het geen uitzondering om tot zestig dagen lang (= 120 ritten) geen enkele controle te krijgen, tot groot profijt en plezier van scholieren, studenten en jongvolwassen die hun treinkaart onveranderlijk pas invullen als er effectief een controle plaats heeft.

Ook op de lijn Vilvoorde-Turnhout heb ik meegemaakt dat je 10 tot 15 dagen lang geen enkele controle krijgt, terwijl de conducteur de ganse rit lang in eerst klas uitrust, moe van het harde werken.

Als de NMBS wat meer controle zou uitvoeren op hun eigen personeel, meer stappen zou ondernemen om ervoor te zorgen dat elke reiziger ook effectief voor zijn rit betaald dan hebben ze binnen de korste genoeg budget om automatische poortjes te installeren in elk station, dan hoeft er niet meer gecontroleerd te worden en dan moeten de reizigers die vandaag wel braaf al hun verplaatsingen betalen niet meer gestraft worden voor de incompetentie van het NMBS management.
 
donderdag 18 februari 2016 om 16:05
Stemmen: +0
Het is gewoon massaal gebrek aan discipline, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

dirk baeke said:

Cornu
In plaats van de dienstregeling - en verlening te verbeteren verslechterd hij ze nog. T is daarom waarschijnlijk dat hij weggaatsmilies/angry.gif Er is maar één echte IC trein in België en dat is Oostende-Eupen
 
maandag 20 juni 2016 om 12:45
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12