Home Actueel Blog Reizigerspanel: resultaten enquête informatievoorziening
Reizigerspanel: resultaten enquête informatievoorziening
Geschreven door Grandsart Delphine   
woensdag, 16 november 2011 15:43

Uit de resultaten van de voorbije enquête van het TreinTramBus reizigerspanel blijkt dat de treinreiziger vrij tevreden is over de informatie die NMBS/Infrabel aan de reizigers verschaffen ... althans in 'normale' omstandigheden. Wanneer er problemen opduiken, loopt de communicatie echter nog vaak spaak.

Bij het voorbereiden van een treinreis zoeken de meeste leden van het reizigerspanel de nodige informatie op via www.b-rail.be (71%) of www.railtime.be (20%). Zowel over de gebruiksvriendelijkheid als over de kwaliteit van de informatie op deze sites hebben de reizigers weinig klachten. Het initiatief Railtime wordt door de meeste reizigers geapprecieerd, al blijkt de informatie vaak niet volledig up-to-date, wat wel eens voor wrevel zorgt.

Hoewel de treinuren dus meestal via internet worden opgezocht, blijft het spoorboekje / de brochure met dienstregelingen voor veel reizigers (44%) een nuttig en nodig instrument. Andere informatiekanalen, zoals de sms-dienst 2828 en de My Train Info-applicatie worden (nog) niet door veel reizigers gebruikt.

In het station is de informatievoorziening in orde: De gele affiches en infoschermen geven voldoende en duidelijke informatie over de dienstregeling van de treinen. De voornaamste grieven in dit verband betreffen voornamelijk het gebrek aan infoschermen en/of omroepsystemen in kleinere (onbemande) stations. Ook de kwaliteit van de omroepsystemen kan beter.

In de trein zelf mag best wat meer informatie worden gegeven, bijvoorbeeld over de volgende haltes, maar ook over eventuele aansluitings- en overstapmogelijkheden.

In geval van problemen (vertragingen, afgeschafte treinen) laat de communicatie vaak nog te wensen over. De reizigers wensen in geval van problemen vooral dat er sneller, duidelijk en correcter wordt geïnformeerd, dat de reden voor de vertraging wordt meegedeeld en dat er reisadvies wordt gegeven: welke trein kan men nu best nemen naar welke bestemming, welke aansluitingsmogelijkheden zijn er? Ook is het belangrijk dat alle informatiekanalen beter op elkaar worden afgestemd. Het gebeurt dat de informatie op Railtime, www.b-rail.be, My Train Info en/of de infoschermen in het station danig verschilt. De reizigers vinden het ook erg belangrijk dat het personeel op de hoogte is van de situatie en eventuele problemen; vaak is dit echter niet het geval.

Kortom: op vlak van informatievoorziening leverden NMBS en Infrabel al aanzienlijke inspanningen, maar in onvoorziene omstandigheden kan de communicatie nog een stuk beter ...

> Naar de volledige resultaten

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12