Home Actueel Blog Comfort in het station is ok, maar kan nog beter
Comfort in het station is ok, maar kan nog beter
Geschreven door Grandsart Delphine   
woensdag, 10 augustus 2011 12:23

Station LokerenUit de derde enquête van het TreinTramBus reizigerspanel bleek dat de treinreizigers relatief tevreden zijn over het comfort in de treinstations.

Er zijn echter nog veel mogelijkheden voor verbetering, vooral op vlak van toegankelijkheid. Ook is er vraag naar meer schuilgelegenheid op de perrons, toiletten in de stations en meer zitplaatsen.

Wacht- en lokettenzaal

Ongeveer 10% van de respondenten gaf aan dat er geen wacht- en lokettenzaal is in zijn/haar vertrekstation. Van degenen die wel beschikken over een wacht- en lokettenzaal in het vertrekstation is 48% (eerder) tevreden over het aantal beschikbare zitplaatsen, tegenover 37% die hierover (eerder) ontevreden is. De meerderheid van de respondenten (55%) vindt dat de temperatuur in de wacht- en lokettenzaal aangenaam is. Hoewel een aanzienlijk deel van de respondenten dit blijkbaar niet zo belangrijk vindt (22% neutraal of geen mening),wordt het geapprecieerd dat men zeker in de winter in een beschutte ruimte op de trein kan wachten.

Toiletten in het station

Ongeveer 15% van de respondenten beschikt niet over toiletten in het vertrekstation. Onder de respondenten die hier wel over beschikken is 33% tevreden over de netheid ervan, 31% is ontevreden en 35% is noch tevreden, noch ontevreden.

Personeel

Ongeveer 11% van de respondenten geeft aan dat er geen personeel is in zijn/haar vertrekstation. Van degenen die wel personeel hebben in het vertrekstation vindt een grote meerderheid (60%) dat dit personeel over het algemeen vriendelijk en behulpzaam is, tegenover 19% die hierover niet zo tevreden is.

Comfort op het perron

Op het perron zijn er volgens maar liefst 62% van de respondenten te weinig zitplaatsen aanwezig. Wat betreft schuilgelegenheid is het iets beter gesteld: daarover zijn iets meer respondenten tevreden (47%) dan ontevreden (42%).

Bewegwijzering

Over de aanduidingen in het station (waar bevinden zich de loketten, de toiletten, de uitgang, de perrons, ...) is de meerderheid van de respondenten (61%) tevreden. Slechts 15% vindt dat dit echt beter kan.

Algemene tevredenheid

Over het algemeen is de meerderheid van de respondenten (54%) tevreden tot zeer tevreden over het comfort in het vertrekstation. 20% is neutraal of heeft hierover geen mening en 26% is (eerder) ontevreden.

Welke elementen vindt men het belangrijkst wanneer we spreken over comfort in het station? Hier staat voldoende schuilgelegenheid op nummer één (32%), gevolgd door netheid van station en perrons (27%), aanwezigheid van (nette) toiletten in het station (15%) en voldoende zitplaatsen in het station en op het perron (14%).

De antwoorden op de vraag ‘Wat kan er voor jou nog beter?' sluiten hier deels bij aan. De eerste bekommernis van veel reizigers is een betere toegankelijkheid van het station en de perrons (50): verhoogde perrons, roltrappen die werken, liften in grote stations, ... verhogen de toegankelijkheid niet enkel van personen met een handicap, maar ook bijvoorbeeld voor mensen met een kinderwagen of veel bagage, ouderen, ... Verder is er vooral vraag naar meer schuilgelegenheid, in het bijzonder op de perrons (37), naar toiletten die steeds toegankelijk zijn en liefst ook proper en gratis (37), en naar meer zitplaatsen binnen in het station en op de perrons (33). Ook netheid (24) en veiligheid (17) zijn aandachtspunten.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12