Home Actueel Blog Half werk levert weinig reizigers op
Half werk levert weinig reizigers op
Geschreven door STYNEN Stefan   
woensdag, 15 juni 2011 10:08

Vorige week lekte een lijst uit van meer dan 300 treinen die de NMBS wil schrappen. Die bevat talrijke vroege en late ritten, maar ook treinen tijdens de daluren en in de tegenspits vanuit de grote steden. Volgens ons heeft de NMBS in een aantal gevallen te weinig gedaan om een verbinding aantrekkelijk te maken.

Trein naar Brecht niet schrappen maar verlengen naar Breda

Het Station Noorderkempen is een relatief succes, maar het spreekt voor zich dat het tijdens de ochtendspits vooral gebruikt wordt richting Antwerpen en na de middag vooral in de andere richting. De ochtendtreinen naar Noorderkempen en die in de namiddag naar de stad vervoeren vooral lucht.
De lijn naar Brecht ligt parallel aan de filegevoelige snelweg naar Breda en de oplossing lijkt dan ook voor de hand te liggen: maak van het pendeltreintje tussen Antwerpen en Brecht een doorgaande IC-trein Brussel-Antwerpen-Brecht-Breda met overstapmogelijkheden naar Tilburg, Eindhoven, Den Bosch enz. Met die bestemmingen kun je ook in de tegenpiek en daluren extra reizigers aantrekken. TreinTramBus pleit hier al jaren voor, maar de NMBS blijkt helaas nauwelijks geïnteresseerd. Ook de onzalige politieke overeenkomst tussen België en Nederland over de bediening van de HSL helpt ons niet vooruit.

Weststation-Dendermonde: werk maken van tariefintegratie

Sinds december 2009 rijden er in het kader van het GEN-project voor de Brusselse regio treinen vanuit het Weststation en Simonis naar Dendermonde. Ook daarvan zijn er nu reeds een aantal bedreigd nog voor dit aanbod echt alle kansen gekregen heeft om zich te bewijzen.
Om te beginnen is er nog steeds geen tariefintegratie tussen de NMBS, De Lijn en de MIVB en kost een overstap op de metro heel wat reizigers niet alleen meer tijd, maar ook extra geld. De kans om de druk op de overbelaste Noord-Zuidverbinding wat te verlichten, werd hierdoor gemist. Ook het feit dat er vanuit het Weststation in de spits minder treinen rijden dan tijdens de daluren schrikt potentiële reizigers af. Wie in de spits in Brussel-West de trein mist, moet een uur wachten. Dat de meeste reizigers in die omstandigheden voor Brussel-Centraal of Noord blijven kiezen hoeft dus niet te verbazen.

Aalst-Burst: light-train in plaats van no train

Een hooggeplaatste NMBS'er verklaarde ooit: “Dat lijntje had al lang gesloten moeten zijn.” De helft van het aanbod staat dan ook op de jongste schrappingslijst en in Juli en augustus worden de reizigers systematisch verwezen naar de bussen van De Lijn, wellicht tot tevredenheid van de inmiddels gepensioneerde topman.
Nochtans kan deze lijn wel een rol van betekenis spelen op regionaal niveau door ze te verlengen naar het knooppunt Zottegem. Voorts leent een dergelijk traject zich prima tot nieuwe exploitatieconcepten met light-train en eenmansbediening. Waarom bestaan al deze systemen in al onze buurlanden en blijven ze bij de NMBS onbespreekbaar?

Welle: nieuwe perrons in 2011, dicht in 2012?

Ook het feit dat uw stopplaats onlangs nieuwe perrons heeft gekregen, blijkt geen garantie dat er in de toekomst nog treinen zullen stoppen. In Welle, nabij Denderleeuw, werden onlangs gloednieuwe perrons met een hoogte van 76 cm aangelegd voor een bedrag van 700 000 euro. Dat gebeurde door Infrabel, maar de NMBS blijkt nu de stopplaats te willen sluiten omdat ze per dag minder dan 70 reizigers haalt. In Hillegem, ook met nieuwe perrons sinds 2010, dreigt eenzelfde scenario. Hoezo, besparen?

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

KB said:

...
De NMBS heeft wat weinig (positieve) ambitie. Soms lijkt het wel alsof ze helemaal niet geïnteresseerd zijn in het vervoeren van reizigers. Helaas ...
 
woensdag 15 juni 2011 om 20:41
Stemmen: +0

van eynde e said:

schappen?
ik neem wekelijks een trein van wijgmaal naar mechelen en kan nooit betalen !!!! samen met nog 100 anderen als je dan op papier ziet is die lijn niet rendabel , jammer heel jammer dat die conducteurs hun job niet doen !!!
 
woensdag 15 juni 2011 om 20:51
Stemmen: -1

elias said:

Die lijst...
Die lijst, is die ergens terug te vinden?
Dit lijkt een zoveelste proeve van onbekwaamheid vanwege de NMBS-top. Tijd voor een nieuw bestuur?
 
woensdag 15 juni 2011 om 22:07
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12