Home Actueel Blog Wat de NMBS met ruime vertraging meldde...
Wat de NMBS met ruime vertraging meldde...
Geschreven door Kees Smilde   
dinsdag, 07 juni 2011 08:23

Op 31 mei maakten de Zwitserse spoorwegen SBB hun dienstregeling voor 2012 bekend. Iedere reiziger kan het ontwerp van de dienstregeling raadplegen op www.fahrplanentwurf.ch en daarop commentaar leveren. Onze NMBS daarentegen begon pas op 7 juni met de communicatie over de zomerdienstregeling 2011, die ingaat op 12 juni. Er waren een heel aantal onaangename verrassingen.

Exit laatste trein Leuven - Brussel - Gent - Brugge - Oostende

Omdat Infrabel tegelijk aan beide lijnen tussen Brussel en Gent moet knutselen, rijdt de laatste trein Eupen - Brussel - Oostende vanaf 12 juni nog maar tot Leuven. Een avondje uit in Brussel eindigt voor de Gentenaars en Bruggelingen nu onvermijdelijk om 23u21 in plaats van om 0:27. In tegenstelling tot wat regelmatig wordt gesteld is dit geen besparing: de trein rijdt zonder reizigers, maar met personeel naar Oostende. Merci Infrabel!

Naar De Panne? Geduld is een schone zaak

Infrabel ontdekte bij Aarsele een baanvak met slechte dwarsliggers (bi-blocs, voor de liefhebbers) en legt daar een snelheidsbeperking tot 40 km/u op. Hierdoor, en door de wens om meer aansluitingstijd in Lichtervelde te bieden, gaan de treinen tussen Gent en De Panne voortaan in Veurne kruisen. Zo doen ze er op doordeweekse dagen maar liefst 8 minuten langer over. De Kusttram rijdt gelukkig vaak en De Lijn wilde de dienstregeling van bus 68 en 69 aanpassen, maar de aansluiting met de bus van DK'bus naar Duinkerke zal om zeep zijn. Infrabel beweert pas in de herfst van 2012 de middelen te hebben om het baanvak aan te passen. Merci Infrabel!

Beervelde? Alleen in de piekuren

Evenals vorig jaar dunt de NMBS de dienstregeling in de zomermaanden uit. De IC Brussel - Maastricht rijdt maar enkele keren per dag, de rest van de tijd moeten de reizigers overstappen in Luik. De tweede L-treinserie Lier - Herentals rijdt buiten de spits niet meer. De enkele jaren geleden ingevoerde derde IC tussen Antwerpen en Gent rijdt ook alleen in de spits, de L-trein Gent - Lokeren rijdt helemaal niet. Reizigers uit Beervelde (gemeente Lochristi) kunnen alleen in de spits gebruik maken van hun halte. Reizigers tussen Aalst en Burst (bij Zottegem) worden vriendelijk verwezen naar de bussen van De Lijn, maar die stoppen niet in alle gevallen aan de stations. Merci NMBS!

Kunnen we dan helemaal niets positiefs melden?

Toch wel. Reizigers tussen Brussel en Sint-Niklaas krijgen er (1) extra treinpaar waarbij ze in Dendermonde niet hoeven over te stappen. Een kleine verbetering kunnen we verder melden op lijn 86 Ronse - Gent. Daar zorgt de NMBS er in het weekend voor dat de reizigers weer een aansluiting hebben van en naar de kust. Bedankt NMBS.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (7)add comment

Lukske said:

treinen naar De Panne
Dat de treinen naar De Panne er langer zullen over doen is om de aansluiting in Lichtervelde beter te kunnen verzekeren. Er zal nu steeds gekruist worden te Veurne ipv Koksijde. Dit zal een grote positieve impact hebben in het aansluitingsstation Lichtervelde.
Gelieve dus juiste reden aan te stippen en niet dat leugentje van de dwarsliggers te geven.
 
dinsdag 07 juni 2011 om 09:04
Stemmen: +0

K.Smilde said:

...
In de spoorwegwereld heeft vaak alles met alles te maken. Het verhaal van de slechte dwarsliggers hebben we uit betrouwbare bron. De achtergrond van de aansluiting in Lichtervelde klopt echter ook. Ik heb dus een kleine aanpassing gedaan.
 
dinsdag 07 juni 2011 om 09:59
Stemmen: +0

VICEVERSAE said:

TREINEN VAN EN NAAR RONSE
In het verleden had de trein 2306 van Poperinge naar Brussel regelmatig last van vertraging. Maar me nieuwe dienstregelingworden deze vertragingen enorm gereduceerd... DOOR 5 MINUTEN TOE TE VOEGEN AAN REISTIJD!!!

En ALLE pendelaars van Brussel naar Ronse gaan nu massaal de trein 2339 moeten nemen om terug te keren na een lange werkdag: met normale kantooruren is de verbinding in oudenaarde om 18:38 de enige redelijk optie, want de volgende trein komt pas TWEE uur later om 20:48!!!!!!

En voor een kleine stad met een bovengemiddelde werkloosheid heeft de pendelaar weinig alternatieven.

 
woensdag 08 juni 2011 om 20:58
Stemmen: +0

overweg13 said:

vice versa
Ik vrees dat je verkeerd gekeken hebt...
 
donderdag 09 juni 2011 om 12:30
Stemmen: +0

Wim said:

Laatste trein Brussel - Gent - Oostende
Niet alleen een avondje uit in Brussel eindigt 1 uur vroeger, ook als je een dagje gaat stappen in de Ardennen (Eupen, Spa, Verviers, ... ) mag je nadien niet te lang blijven hangen.
 
zondag 12 juni 2011 om 17:50
Stemmen: +0

Rian van der Borgt said:

De NMBS is nog steeds onvolledig
In Brussel-Centraal zak ik afgelopen vrijdag op de vertrekstaten nog meer wijzigingen per 12 juni: er blijken enkele late treinen te zijn die niet meer in Brussel-Centraal stoppen. Dat vermeldt de NMBS niet in het overzicht met wijzigingen.
 
dinsdag 14 juni 2011 om 11:14
Stemmen: +1

Pee-Tor said:

Maastricht - Brussel
Wat precies moet nu de besparing zijn van het knippen van de IC Brussel - Maastricht bij Luik? Nog steeds wordt de hele route afgelegd, maar met meer materieel want de lijn is geknipt. En van een echte L-trein Maastricht - Luik kun je niet eens spreken, want er wordt niet gestopt bij Maastricht Randwyck en Eijsden. Kun je net zo goed (of zelfs beter) gewoon de IC uit Brussel meteen doortrekken naar Maastricht.
 
zaterdag 18 juni 2011 om 10:34
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12