Home Actueel Blog Blue-bike deelfietsen aan de stations van start
Blue-bike deelfietsen aan de stations van start
Geschreven door Kees Smilde   
woensdag, 25 mei 2011 09:12

Eneco schenkt eerste 500 abonnementen weg

Vanaf 24 mei 2011 staan meer dan 1000 Blue-bikes te leen aan 35 grote treinstations. Met de deelfietsen krijgt de treinreiziger er een mobiliteitsalternatief bij, een nieuwe schakel in de genetwerkte mobiliteit. De nieuwe dienst richt zich op mensen die regelmatig de trein nemen. Blue-bike biedt een flexibele en eenvoudige oplossing voor het natraject, zonder tijdverlies. De NMBS-Holding ging voor dit project in zee met FIETSenWERK, de koepelorganisatie van fietsondernemingen in de sociale economie die onder andere de fietspunten aan de stations uitbaten. Eneco, partner in duurzame energie en mobiliteit, sponsort Blue-bike.

Treinstations zijn de intermodale knooppunten bij uitstek in de stad. De waaier aan mobiliteitsoplossingen breidt er steeds verder uit: je vindt er alle vormen van openbaar vervoer, maar evengoed parkeergelegenheid en nieuwe diensten zoals autodelen (Cambio). De fietsgebruiker is er meer dan ooit welkom in uitgebreide fietsstallingen en in fietspunten die fietsdiensten aanbieden en zorgen voor het onderhoud van fietsstallingen en een oogje in het zeil houden. Met het nieuwe project Blue-bike breien de NMBS-Holding en FIETSenWERK een vervolg aan dit netwerk van mobiliteitsoplossingen. De uitbouw hiervan is de ideale voedingsbodem om meer mensen voor de trein of het openbaar vervoer te doen kiezen, m.a.w. voor duurzame mobiliteit. Deze duurzame mobiliteit is een noodzakelijke voorwaarde om het gebruik van voertuigen op klassieke brandstoffen in de steden tegen 2030 te halveren (doelstelling opgenomen in het witboek van de Europese Commissie).

Door congestieproblemen en een groeiend milieubewustzijn kijkt de fiets aan tegen een mooie toekomst. Fietsland Nederland haalt met de OV-fiets indrukwekkende resultaten en bij ons zagen verschillende initiatieven de voorbije jaren en maanden het levenslicht, zoals Villo in Brussel en het Antwerpse project Velo. Blue-bike onderscheidt zich van de stads- en andere projecten door een product aan te bieden waarbij een abonnee met een en dezelfde kaart in meer dan 35 stations in het hele land een fiets kan uitlenen tegen een voordelig tarief voor (meestal) het laatste stukje van zijn reis. Blue-bike heeft niet de ambitie om de persoonlijke fiets of stedelijke projecten te vervangen of te beconcurreren. De initiatieven zijn aanvullend, Ze promoten elk op hun beurt het fietsgebruik en zullen ook de idee van deelfietsen verder doen ingang vinden. Er wordt dan ook gewerkt aan allerlei soorten samenwerkingsvormen (gedeelde kaarten, tariefintegratie…). De eerste principeakkoorden hierover zijn reeds gemaakt.

Het gebruik van Blue-bike heeft tal van voordelen. Je stapt letterlijk af waar je wil: in de lanceringcampagne wordt dit geïllustreerd met voorbeelden zoals een bezoek aan “de bomma”, een zoektocht in de stad naar “ongelooflijk toffe botten”, of nog “een zakenlunch”. Onderweg naar die bestemmingen is men vrij nog een bijkomende halte in te lassen om bijvoorbeeld een krant of een broodje te kopen. Men is ook niet gebonden aan dienstregelingen of het parcours van de bus. Flexibiliteit en tijdswinst gecombineerd met minder stress!

De eenvoud van het product beperkt zich niet tot het gemakkelijke uitlenen. Gedoe met formulieren en waarborgen is tot een minimum herleid. Klanten van Blue-bike abonneren zich vooraf via www.blue-bike.be. Met een persoonlijke kaart halen ze hun fiets af in een fietspunt, waar zowel de kaart als de fiets wordt gescand. De fiets wordt teruggebracht in hetzelfde station en betalen gebeurt op het einde van de maand per domiciliëring. Uitlenen kan tijdens de openingstijden van defietspunten. In de meeste gevallen elke weekdag van 7 tot 19 uur, terugbrengen kan meestal ook na sluitingstijd. (details op de website). Een jaarabonnement met domiciliëring kost 25 euro en voor het uitlenen van een dag (18 uur) betaalt men 3,5 euro.

Met Blue-bike krijgen bedrijven een nieuwe aanbod op vlak van duurzame mobiliteit Hun medewerkers krijgen de mogelijkheid om zich snel en gemakkelijk in de stad te verplaatsen in functie van een vergadering, lunchmeeting of audit. De Blue-bike is hét antwoord op de vraag van bedrijven die willen kennismaken met de voordelen van de fiets in de stad. Bedrijven die al overtuigd zijn van het gebruik van de fiets krijgen nu de kans om ook op 35 andere locaties, over het ganse land, een fiets ter beschikking te hebben. . Maar er zijn nog voordelen: ondernemingen kunnen besparen op kosten verbonden aan parkings of poolwagens, en ze verzekeren zich van fittere personeelsleden die tijdens het stuk van het traject in de trein nog een dossier kunnen bekijken. Ze genieten ook van een belastingsvrijstelling van 100%. De imagobonus is volledig gratis!

Het project wordt mee mogelijk gemaakt door Eneco, partner in duurzame energie en mobiliteit, dat zich heeft opgeworpen als structurele sponsor. Eneco profileert zich al enkele jaren in de fietswereld, denk maar aan de Eneco Tour, ter illustratie van haar aandacht voor duurzaamheid. Eneco die een duidelijke challenger is op de Belgische markt wenst op deze manier van samenwerking ook duidelijk op een andere manier met het grote publiek te communiceren.

Ook de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer ondersteunt met een financiële bijdrage Blue-bike vanuit zijn streven naar duurzame mobiliteit en versterking van het treinvervoer. De FOD ziet Blue-bike als een bijkomende bouwsteen die het openbaar vervoersaanbod completer en sterker maakt.
De meer dan 1000 fietsen zijn geproduceerd in eigen land door Oxford Van den Berghe NV in Sint-Niklaas. De Blue-bikes zijn kwalitatieve uniseks fietsen met verlichting, een bagagedrager, een in de hoogte verstelbaar zadel en een stevig fietsslot. De deelfiets is dus geschikt voor iedereen. Met hun blauwe kleur en oranje wielen zullen ze zonder twijfel opvallen in het stadsbeeld.

banner-nl

Promotie! Korting!
Eneco schenkt de eerste 500 abonnementen (geldig tot eind 2011) voor Blue-bike gratis weg. De komende maanden zijn er nog kortingen te versieren via de website www.blue-bike.be. Dat gebeurt onder meer via de steun van andere duurzame mobiliteitsondernemingen die zich graag aansluiten bij dit project: NMBS en De Lijn plannen binnenkort ook extra promotie voor Blue-bike.

carte-kaart-blue-bike

Fietspunten waar een Blue-bike te huur is: Aarschot, Antwerpen-Centraal, Asse, Beernem, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Deinze, Diest (juni 2011), Genk, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Herentals, Kortrijk, Leuven, Lier, Lokeren, Londerzeel, Luik-Guillemins, Mechelen, Mol, Mortsel-Oude-God, Namen, Ottignies, Roeselare, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Torhout, Turnhout, Vilvoorde, Waregem en Zottegem.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment

MichaelG said:

...
Dit is een fantastisch idee dat gewoon gaat werken. Op het moment dat ik dus een fiets nodig heb kan ik er gewoon een halen zonder dat het dus problematisch hoeft te zijn. Zeker het idee dat het geen administratieve nachtmerrie hoeft te zijn vind ik zeer interessant. Gewoon, fiets pakken en verder.

Ik heb het idee dat dankzij de Blue-bike mensen gewoon makkelijker zich in de stad kunnen bewegen zeker waar het komen met de auto bijna onmogelijk is.

Hulde voor dit idee! Zeker een goed initiatief voor het milieu.
 
dinsdag 31 mei 2011 om 15:51
Stemmen: +0

overweg13 said:

publiek?
Het is toch eigenaardig dat men een abonnement van € 25.00 moet aankopen. Ik kan me zo voorstellen dat ik 1 of 2 keer per jaar een fiets zou kunnen gebruiken als natransport, maar als ik daar eerst die som moet voor ophoesten en dan ook nog eens moet betalen voor een dag gebruik, dan neem ik liever de bus of desnoods de taxi.
Waarom geen (hoger) dagtarief voor niet-abonnees? Of is het de bedoeling om de doelgroep beperkt te houden?
 
zondag 05 juni 2011 om 16:38
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12