Home Actueel Blog Is de reiziger nog welkom bij de NMBS?
Is de reiziger nog welkom bij de NMBS?
Geschreven door STYNEN Stefan   
maandag, 18 oktober 2010 10:25

Vandaag is het opnieuw een zwarte dag voor de treingebruiker. Vanwege een conflict bij de goederenafdeling leggen de spoorbonden het hele net plat. De vakbonden vragen de reizigers begrip, maar ook de reizigers willen ernstig worden genomen. Is de trein nog wel een geloofwaardig alternatief?

Getrouwheidskaart geschrapt

In februari wijzigde de NMBS haar tarieven en schrapte ze meteen ook de getrouwheidskaart. Die was te weinig bekend maar interessant voor mensen die vaak korte treinritten afleggen in diverse richtingen. Terwijl winkelketens dus alle moeite van de wereld doen om aan klantenbinding te doen, laat de NMBS haar klanten in de kou staan. Bovendien houdt de NMBS vast aan een aantal archaïsche regels, zoals het verbod om je reis te onderbreken en met een volgende trein verder te reizen.

Treinen rijden trager, maar niet stipter

Stiptheid is reeds jaren een prioriteit, maar ondanks het oprekken van de rittijden - een rit tussen Antwerpen en Brussel duurt vandaag zelfs acht minuten langer dan in 1935 - is er op het terrein weinig beterschap. In het tweede trimester van 2010 reed volgens Infrabel ongeveer 20% van de IC-treinen met een vertraging van minstens zes minuten. De IC-trein Antwerpen-Kortrijk-Lille is triest recordhouder met 28% vertraagde ritten. Ook het aantal afgeschafte treinen, in het tweede trimester van 2010 was dat 1.46%, blijft onaanvaardbaar hoog.

Vaak liggen pannes aan de basis van vertragingen, maar ook "reizigersbewegingen" worden steevast als oorzaak aangehaald. Het lijkt wel of de dienstregeling is opgesteld voor een ideaal scenario zonder reizigers. Ook in het licht van de interne richtlijnen om zo min mogelijk op aansluitende treinen te wachten, lijkt de reiziger veeleer een vervelende bijkomstigheid. De trein moet op tijd weg voor de statistieken, de reiziger wacht wel op de volgende trein.

Een loket verkoopt meer dan alleen tickets

Ook aan het loket lijkt de reiziger niet langer welkom. Vorige week nog lekte een interne nota uit over de verkoopsstrategie van de NMBS. "Het distributienetwerk moet aangepast worden aan de noden van de toekomst", luidt het. 80% van de tickets wordt nog steeds gekocht aan het loket maar precies in dat grootste distributiekanaal wil de NMBS het mes zetten. Ook de ticketverkoop op de trein wordt vanaf 2012 geschrapt. Met de loketten verdwijnt evenwel de menselijke aanwezigheid op tal van stations en vaak ook de enige comfortabele wachtruimte.

In Nederland zijn er nauwelijks loketten, maar meestal kan je wel treintickets kopen in krantenwinkels of broodjeszaken. Een dergelijk concept valt helaas moeilijk te rijmen met de starre ambtelijke cultuur waarin de NMBS nog steeds vast zit.

Comfortnormen uit een ander tijdperk

Ook wat het wacht- en rijcomfort betreft, houdt de NMBS er een vreemde logica op na. Geregeld pakt de NMBS-Holding uit met prestigieuze projecten rond de grote stations, maar in heel wat kleine stopplaatsen blijft de reiziger in de kou staan. Hij moet er kiezen tussen rechtstaan in een kil en onverlicht schuilhuisje, of op een zitbankje naast het schuilhuisje weer en wind trotseren. Volgens de normen van de NMBS mogen er immers geen zitjes in een schuilhuisje worden geplaatst.

Het comfort van het nieuwste reizigersmaterieel, zoals de dubbeldekrijtuigen, wordt gewaardeerd. Helaas gelden diezelfde normen niet bij de vernieuwing van oude treinstellen. Een groot aantal daarvan wordt vandaag helemaal gestript om vervolgens terug te worden voorzien van oncomfortabele Spartaanse bankjes. De treinbestuurder krijgt airco, de reiziger niet. Tot 2030 blijven we op talrijke lijnen dus rijden in comfort uit de vorige eeuw.

Met de trein de grens over steeds moeilijker

Met Thalys en Eurostar sta je in een mum van tijd in Londen of Parijs, maar een niet geplande daguitstap naar Rotterdam of Keulen wordt steeds moeilijker. Nu reeds liggen de tarieven voor grensoverschrijdende ritten een stuk hoger dan voor binnenlandse trajecten. Door de balietoeslag van 7 euro betalen we voor een rit Antwerpen-Rotterdam sinds kort 38% meer, ook al duurt het voor een ervaren loketbediende amper een minuutje om een dergelijk ticket te verkopen.

Beton

Inmiddels wordt er veel gebouwd, maar zelden in functie van het reizigersgemak. Neem nu Antwerpen-Centraal: wie daar moet overstappen, vond vroeger zijn aansluitende trein op het volgende perron. Sinds de renovatie van enkele jaren terug moet je vaak drie verdiepingen overbruggen van de stationshal naar een aansluitende trein in de diepste kelderverdieping: minstens 5 minuten loopafstand.

En nu?

De NMBS is duidelijk nog niet klaar voor concurrentie, maar lijkt er inmiddels wel alles aan te willen doen om de reiziger ervan te overtuigen dat dit nog niet zo gek zou zijn. De aangekondigde vakbondsactie van aanstaande maandag zal dit gevoel alleen maar versterken. De invoering van een minimumdienst bij stakingen blijft helaas nog steeds onbespreekbaar.

> Lees het uitgebreide standpunt over de minimumdienst bij het spoor

Share/Save/Bookmark
Commentaar (13)add comment
NMBS beter opdoeken en inlijven bij NS en SNCF, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

KoenP said:

Met reizigers niets dan last?
Is de reiziger ooit welkom geweest bij de NMBS? Volgens mij zeker niet:
- de reiziger zorgt voor vertragingen door traag in en uit te stappen (o.a. E. Schouppe in de 7de dag, jaren geleden);
- de reiziger die een vraag durft te stellen wordt als agressief bestempelt. Zelf kreeg ik in Leuven ooit het antwoord: "Vraag het mij niet want ik weet het niet", voor ik nog maar een woord had gezegd;
- de reiziger begrijpt niet waarom hij het slachtoffer moet zijn van een staking.
Na bijna twintig jaar Limburg - Brussel is er maar een conclusie: de reiziger moet betalen, de trein niet nemen in het spitsuur en zwijgen. smilies/sad.gif
 
maandag 18 oktober 2010 om 13:44
Stemmen: +2

eddy van said:

nmbs
als ze bij de nmbs de niet bekwame mensen moesten buitenzetten (zie ford genk) bleven er 22 over !!
 
maandag 18 oktober 2010 om 20:36
Stemmen: -2

john said:

nmbs
De vakbonden hebben overduidelijk gelijk, de dienstverlening wordt afgebouwd en daar moeten we ze in steunen, Descheemaeker is niet te vertrouwen. Het lijkt me dan ook weinig opportuun van Kees (Smilde) om daar zo denigrerend over te doen...ik had wel wat meer stijl verwacht van iemand die begaan is met openbaar vervoer ??smilies/cry.gif
 
maandag 18 oktober 2010 om 22:02
Stemmen: +0

Alain said:

NMBS
Sinds jaar en dag draait het vierkant bij de NMBS, men schrapt intressante passen zoals de pass waarmee je een dag lang kan sporen op het nmbs netwerk, het afschaffen van de getrouwheidskaart enz......
Het comfort is niet goed niet in 2de klasse en zeker n iet in 1ste klasse ( men zou een voorbeeld aan Zwitserland of Engeland kunnen nemen qua comfortnorm)
Communiciatie met de NMBS is niet mogelijk en sinds de opdeling in 3 beleidsstructuren loopt het volledig in t'honderd.
Wat betreft de staking van gisteren maandag , men gaat staken voor iets wat gaat gebeuren in 2014 terwijl de kans zeer groot is dat de ganse NMBS Cargo of Logistics wordt overgenomen door een grote speler op de spoorwegmarkt.
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig ??? Deze namiddag gaan ze zelfs toelaten dat een paar tientallen machinisten de sporen gaan bezetten in Brussel Zuid met als gevolg ontelbare vertragingen, afschaffingen etc.....
Tzal wel weer de fout niet zijn van de NMBS zeker.
 
dinsdag 19 oktober 2010 om 12:18
Stemmen: +4

sophie said:

macht terug aan de klanten!
Deze treinstaking was voor mij even de laatste druppel. Ik neem al jaren de trein en het is altijd wel iets. De keren dat reizen met de trein aangenaam en comfortabel was zijn op twee handen te tellen. Daarom ben ik zelf ook een blog gestart. Ik veronderstel als genoeg klanten van de NMBS laten horen dat ze het beu zijn er misschien iets gaat veranderen. Ik hoop dat toch.

Hierbij alvast de link naar mijn (pas begonnen) blog: http://openbaarvervoerbelgie.blogspot.com/
Als reizigers zich verenigen en samen hun stem laten horen gaat er uiteindelijk naar geluisterd worden, hoop ik.
 
dinsdag 19 oktober 2010 om 21:26
Stemmen: +2

Koen said:

Tof idee die blog
Ik deel je mening Sophie! Je hebt me inspiratie gegeven om zelf een blogje te beginnen. Leuke bezigheid ook wel smilies/smiley.gif
Ik heb er zelfs een facebook fanpage voor gemaakt! Voor allen die willen smilies/smiley.gif Het moet gedaan zijn!

Blog: http://iedereenpendelt.blogspot.com

Facebook: http://www.facebook.com/pages/...643?ref=ts
 
woensdag 20 oktober 2010 om 13:44
Stemmen: +1

Mady said:

Treinvee
Ben het zooooooo beu. Vanavond weer prijs: in Etterbeek station 3 keer van spoor veranderd voor de trein naar Halle en trein 25' te laat. Alle dagen is het wel iets. Pendel nu al 15 jaar maar de laatste 2 jaar is het echt niet meer te doen. Begin zo stilaan te denken dat er een groot plan achter zit en dat men bewust de treinreiziger aan het pesten is om een of ander obscuur doel te bereiken.
En daar bovenop 3 stakingen op een week waar wij niks, absoluut niks mee te maken hebben. Dankzij het monopolie van de NMBS kunnen wij -treinvee- geen andere kant op en wees gerust noch de NMBS noch de vakbonden hebben ook maar het minste respect voor ons reizigers. Maar mijn geduld is op en ben niet langer van plan op mijn kop te laten zitten. Daarom oproep aan andere reizigers om eindelijk iets te ondernemen. Graag reacties.
 
woensdag 20 oktober 2010 om 20:13
Stemmen: +2

sophie said:

@MADY: Treinvee
Mady ik begrip je frustraties maar al te goed. Idem hier. Alle vertragingen, slechte service en stakingen komen ook mijn keel uit. Ik vind ook dat het tijd is dat de treinreiziger terug zijn macht op eist. Al was het maar om te krijgen waarvoor deze zo duur betaald.

Reizigers zouden in actie moeten schieten. Alleen jammer dat de mogelijkheden hiervoor redelijk beperkt zijn. De trein niet meer nemen is voor veel mensen geen optie. Net betalen, leidt tot boetes en klagen daar wordt niet naar geluisterd. Daarom heb ik zoals twee posts hierboven al staat, een blog opgericht. In mijn blog roep ik de reizigers op om hun macht terug te eisen. Ik roep ook vakbonden en NMBS op om eens te luisteren naar hun klanten. Hopelijk helpt een blogje toch al iets.

Je reactie hierboven illustreert bovendien exact waarover mijn laatste nieuwe post gaat. Post traumatische stakings angst bij treinreizigers. Ga zeker eens een kijkje nemen en reageer naar hartelust hier: http://openbaarvervoerbelgie.b...tress.html . Ik probeer mijn blog tot aan de oren van de vakbonden en NMBS directie te krijgen, maar daarvoor heb ik meer mensen nodig die mijn blog lezen en doorsturen naar andere. Dus als je echt wilt dat er iets veranderd kunnen we samen de blog tot bij de juiste mensen brengen.

Veel succes en sterkte op de trein vandaag!
 
donderdag 21 oktober 2010 om 08:04
Stemmen: -1

David Nijenhuis said:

Het is niet alleen de NMBS-top die faalt!
Die bobo's in de top van de NMBS moet eens leren snappen dat autorijden in België in verhouding veel goedkoper is in vergelijking met andere landen. Jaag je mensen mbv belabberde service de auto in, krijg je ze er ook niet meer uit. De top is zo log als een oude schoenendoos, er wordt meer gesteggeld over kwesties aan weerszijden van de taalgrens en de politiek ligt weer op 1 oor te rusten! Wanneer zal het eens goedkomen? Ik weet het wel. Vervang de hele top door mensen met hart voor OV, maak duidelijke afspraken vooraf en zorg ervoor dat de Top de consequenties draagt bij (herhaalderlijk) falen, zorg dat de adviesorganen, ombudsman etc. dwangmiddelen krijgt (adviezen waarbij de NMBs verplicht wordt gesteld deze op te volgen/verder uit te werken) en zorg dat de politiek de boel beter aanstuurt. Volgens mij moet je dan een veel beter product OV krijgen.
 
maandag 27 december 2010 om 22:10
Stemmen: +0
Klagen altijd klagen, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Jo klaassen said:

Meer vertraging op Gent-Antwerpen lijn
Na 5 jaar op de lijn Gent - Antwerpen te reizen is het dweilen met de kraan open. Elke trein van 18.05 of 19.05 komt nu al 10 dagen lang met meer dan 10minuten te laat aan. Het schijnt het personeel niet te interesseren. Ondanks de vertraging duurt het minuten nadat de laatste persoon op of af is gestapt totdat een trein weer van een tussenliggend station vertrekt.
Ik moet de treinbegeleider met mijn PC (draadloos internet) vertellen hoeveel vertraging ze hebben. Ongelooflijk! Mijn PC is ook kleiner dan hun computer?
- Stop de middeleeuwse instapprocedure. Haal al die kastjes van het station af. In het buitenland rijden ze ook veilig zonder een vertreksein handmatig te moeten omzetten.
- Verbeter de automaten op het station (er staat nooit een rij voor een automaat, maar wel altijd voor de ticketverkoopbalie)
- Hou op met Railtime , realtime te noemen. De vertraging komt vaak pas op het bord als die vertraging er al is. Of er komt plotseling tientallen minuten vertraging op het bord te staan ??? Dat is toch niet realtime... De treinverkeerkaart op de website van Railtime is ook nep. Het geeft alleen aan of een trein op een station vertrekt of aankomt, niet waar de trein exact rijdt. Had elke trein maar een GPS aan boord.
- Laat geen L-trein of goederentrein voor een IC trein vertrekken, of een paar minuten voordat de IC trein moet aankomen een doorgaande trein over hetzelfde spoor laten rijden. Daarmee wordt de vertraging niet minder.
- Bij de NMBS moeten ze ook eens begrijpen dat minder dan 5 minuten te laat aankomen ook vertraging genoemd wordt in het woordenboek.
- Discriminatie dat een treintrajectkaarthouder geen contante vergoeding krijgt, maar dat het op een electronische NMBS rekening wordt gezet, zodat ik ook in mijn vrije tijd alle vertraging mag ondervinden. Hoe krijg ik mijn honderden euro's (>300euro) vergoeding in hemelsnaam op aan treinkaartjes? Ik kan net zo goed zelf een ticketverkoop beginnen.
- Jammer dat al een deel van mijn belastinggeld zo slecht besteed wordt aan openbaar vervoer: automatiseer en ontsla onnodig persoon. Als ik zie dat ze 8 man gebruiken om een dwarsligger te vervangen, dan vraag me af in welk tijdperk de NMBS leeft.
 
maandag 03 oktober 2011 om 21:06
Stemmen: +1

Tanja said:

De prijs/kwaliteit verhouding ligt gewoon erg veel uit elkaar.
Een treinkaartje is vrij duur en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de treinen op tijd komen.

Reizigers moeten hiervoor meer rechten krijgen.
 
zaterdag 10 december 2011 om 16:30
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12