Project TraPIST beëindigd |
Geschreven door Grandsart Delphine
|
vrijdag, 18 maart 2016 11:54 |
Reisinformatie voor treinreizigers wordt vandaag nog inefficiënt gebruikt en zelden gecombineerd met andere databronnen. Treinreizigers moeten zelf actief op zoek naar belangrijke info over hun reis. In een dynamische context zoals die van het openbaar vervoer zou het veel eenvoudiger moeten zijn om de juiste informatie op het juiste moment te vinden.
Omdat TreinTramBus een dik steentje wil bijdragen aan de optimalisatie van reizigersinfo, stapte het mee in het onderzoeksproject TraPIST, dat staat voor Train Passenger Interfaces for Smart Travel.
|
|
Geschreven door Grandsart Delphine
|
donderdag, 17 maart 2016 12:04 |
Train World neemt deel aan de editie 2016 van de visit.brussels Awards die elk jaar de beste toeristische initiatieven en projecten die bijgedragen hebben tot de uitstraling van Brussel binnen de landsgrenzen en daarbuiten belonen. Train World is kandidaat in de categorie "NEW EVENT & TOURISTIC LOCATION 2015". Steun Train World en stem op www.awards.brussels. De publieksstemming wordt afgesloten op 20 maart 2016 (middernacht). De jury zal vervolgens voor elke categorie een winnaar onder drie genomineerden selecteren.
|
Geschreven door Grandsart Delphine
|
maandag, 29 februari 2016 15:51 |
2 op 3 fietspunten aan treinstations verdwijnen door besparingen van de NMBS. Minder netheid, meer fietsdiefstal en geen fietsherstellingen voor pendelaars! Ook worden bij deze fietspunten tientallen banen van werknemers uit de sociale economie bedreigd.
- In Turnhout, Mol, Geel, Mortsel-Boechout -Hove-Kontich-Lint, Sint Truiden, Genk, Torhout, Knokke, Liedekerke, Londerzeel, Asse, Zele, De Pinte, Ninove, Eeklo, Neerpelt en Beernem wordt de financiering volledig stop gezet.
- In Deinze, Roeselare, Dendermonde, Zottegem, Waregem, Herentals, Vilvoorde, Diest, Halle, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Luxemburg wordt de financiering sterk verminderd.
We roepen de NMBS op zijn beslissing te herzien. Protesteer mee en teken de petitie 'Red de fietspunten' - of kom op 10 maart naar Roeselare, Deinze, Mol, Genk en Halle, waar samen met de lokale afdelingen van de Fietsersbond extra acties worden georganiseerd.
|
Een winterwandeling met de trein |
Geschreven door Grandsart Delphine
|
dinsdag, 16 februari 2016 16:09 |
Ergens op een zondag in december -toen het eigenlijk zeker 10 graden te warm was voor de tijd van het jaar- wilden wij bos en stilte en wandelen en eindeloosheid. We hadden een beetje spijt dat we voor de kerstvakantie geen reisje hadden gepland, dus besloten we om een dag te gaan wandelen in de Ardennen.
Op een warme winterdag...
Ik had al eens gehoord van de Groene Haltes, dat leek ons wel wat! Je neemt de trein (of de bus) tot aan je startpunt van je wandeling, en de wandeling is zo uitgestippeld dat je weer aan een station eindigt. Zo hoefden we geen deelauto te reserveren en konden we ontbijten op de trein en wat spelletjes spelen! Als je richting Wallonië wilt dan heb je de keuze tussen verschillende wandelingen.
Wij kozen voor de wandeling Bronnenland - Kasteel van Franchimont. Omdat onze kinderen alledrie al goed kunnen wandelen waren we niet meer verplicht te kiezen voor een kinderwagenvriendelijke route, wel moesten we rekening houden met de afstand en eventuele mogelijkheden om de wandeling te verkorten. Dat is het handige aan de Groene Haltes, alle opties worden duidelijk aangeduid!
Stien Schrijvers is een overtuigd fietser en autodeler met een hart voor duurzame mobiliteit.
Lees het volledige verslag op www.smove.be! |
Ook een spoorklant is koning en geen melkkoe! |
Geschreven door MEUKENS Peter
|
zondag, 31 januari 2016 20:10 |
Jo Cornu, de CEO van de NMBS, heeft zijn idee om treinkaartjes tussen 6 en 9 uur en tussen 16 en 19 uur duurder te maken, nog maar eens herhaald. De federale regering heeft hem immers het mes op de keel gezet: hij moet de dienstverlening drastisch verbeteren in een budgettaire context van loodzware en onevenredige besparingen.
Cornu meent terecht dat er in de dagelijkse organisatie van het treinverkeer aanzienlijke efficiëntiewinsten te boeken vallen. Maar de (Franstalige) vakbonden hebben al laten verstaan dat zij niet tot flexibiliteit bereid zijn. Voorlopig beweegt er ook helemaal niks in het debat van de rijpadkosten. Dat zijn de vergoedingen, die de NMBS als spoorbedrijf voor het gebruik van het spoornet aan Infrabel moet betalen. Ze zijn de hoogste van heel Europa en houden de NMBS in een financiële wurggreep. Vreemd overigens, dat het autoverkeer geen heffing moet betalen per bijkomende kilometer die het aflegt.
|
Het transportplan inpassen in een langetermijnvisie |
Geschreven door Grandsart Delphine
|
maandag, 25 januari 2016 17:38 |
Het spoor moet uitgroeien tot een duurzaam alternatief voor de files. Daarvoor zijn niet alleen een transparant aanbod, maar ook aantrekkelijke tarieven nodig. Infrabel moet de gebruiksvergoeding voor infrastructuur (wat NMBS betaalt om een trein over de sporen te laten rijden) verlagen. Dat vertelden reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be, samen met Test-Aankoop en Interenvironnement Wallonie op 20 januari in een hoorzitting van de commissie infrastructuur van het federale parlement.
Klik hier voor de presentatie. |
|
|
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |