Home Actueel Blog
Workshops reisinfo: deelnemers gezocht
Geschreven door Grandsart Delphine   
dinsdag, 29 september 2015 15:25

wstrapistVoor de snelle beslissers!

Er zijn nog een paar plaatsen vrij voor de workshops rond treinreisinfo in het kader van het project TraPIST. In dit project gaan we op zoek hoe de informatie die treinreizigers krijgen voor/tijdens/na de verplaatsing geoptimaliseerd kan worden. Het project gaat een laatste fase in en de onderzoekers willen graag de oplossingen die in het TraPIST-project werden ontwikkeld voorstellen. We zoeken personen die willen deelnemen aan de workshops waarin verschillende prototypes getest worden.

De workshops staan open voor iedereen die geïnteresseerd is in openbaar vervoer en informatievoorziening. Ze gaan door in Leuven (woensdag 30/9), Brussel (maandag 5/10) en Genk (woensdag 7/10). Ze starten telkens om 18u en eindigen omstreeks 20u30. Alle deelnemers krijgen een boekenbon ter waarde van 25 euro. Ook broodjes en een drankje zijn voorzien.

Interesse? Schrijf u dan snel in via deze link.

 
Van mobiliteitsdata naar mobiliteitsoplossingen
Geschreven door Grandsart Delphine   
dinsdag, 22 september 2015 15:57

opendataOp Autovrije Zondag gaven Simon Rosseel en Evelien Marlier (TreinTramBus) een presentatie inhet stadhuis van Gent over 'open data': Wat is het belang van goede open data voor de reizigers? Hoe zou dit kunnen helpen om je reis beter te plannen? Welke oplossing zou je gebruiken?... waren een aantal vragen waarop een antwoord werd geformuleerd. Hieronder een korte samenvatting.

Vooreerst kan (betrouwbare) open data ervoor zorgen dat reizigers beter hun verplaatsing kunnen plannen: verschillende datasets kunnen gecombineerd worden zodat een goede integrale multimodale routeplanner gemaakt kan worden. In het buitenland, zoals Nederland, waar tientallen vervoerders actief zijn (denk maar aan Arriva, Conexxion, QBuzz, NS) heeft men een universeel protocol afgesproken en meteen openbaar gemaakt. Dit heeft als gevolg dat de reiziger de mogelijkheid heeft om via één app of site alle gegevens te raadplegen ongeacht de maatschappij. En eenvoudigheid is cruciaal voor een gebruiker!

 
Spoort u (nog) goed?
Geschreven door Grandsart Delphine   
maandag, 21 september 2015 16:07

Op 14 december 2014 lanceerde de NMBS haar nieuwe vervoersplan. Vier regionale organisaties bundelen de krachten om de dienstregeling voor en het comfort van de treinreizigers uit Midden-West-Vlaanderen en de Westhoek te verbeteren. Met een enquête willen zij meer info verzamelen over reizigers op:

  • het traject De Panne - Gent - Brussel - Luchthaven - Landen
  • het traject Poperinge - Kortrijk - Gent - Brussel
  • het traject Brugge - Kortrijk.

Klik hier om deel te nemen aan de bevraging!

 
Week van de Mobiliteit 2015
Geschreven door Grandsart Delphine   
maandag, 24 augustus 2015 09:39

wvdm15Nog één maand en het is zover!

Van 16 tot 22 september trekken honderden verenigingen, scholen, stads- en gemeentebesturen de kaart van de duurzame mobiliteit. Bent u één van hen, registreer dan jullie activiteit(en) op de website van de Week van de Mobiliteit.

Daarnaast roepen wij u graag op om de Week van de Mobiliteit zo goed mogelijk te promoten. Wie nog promotiemateriaal wil bestellen, nu is het moment.

 
Van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid
Geschreven door Grandsart Delphine   
maandag, 24 augustus 2015 09:35

Om het maatschappelijk debat over basisbereikbaarheid meer voeding te geven organiseert het Netwerk Duurzame Mobiliteit op vrijdag 2 oktober 2015 een studiedag over basisbereikbaarheid in het Vlaams Parlement te Brussel. Nu al worden heel wat besparingsmaatregelen uitgevoerd en daarvan zijn vooral de landelijke gebieden het slachtoffer. Met deze studiedag willen de organisatoren de problemen scherpstellen en een aantal oplossingsrichtingen aanreiken. We hopen hiermee een breed maatschappelijk debat over de doelstellingen en concretisering van basisbereikbaarheid op gang te trekken.

 
Welke langetermijnvisie voor het spoor?
Geschreven door Grandsart Delphine   
maandag, 20 juli 2015 11:01

stefanEen week geleden presenteerde minister Galant haar Strategische visie voor het Belgische spoor. De verwachtingen waren hooggespannen en de analyse die de minister maakt is op heel wat punten terecht. Wie echter ook duidelijk becijferde oplossingen en concrete maatregelen had verwacht, bleef op zijn honger zitten. Op heel wat punten wordt de hete aardappel doorgeschoven naar Luc Lallemand en Jo Cornu van Infrabel en de NMBS. Gezien de spanningen tussen Infrabel en de NMBS en de soms tegenstrijdige belangen, belooft dat nog een pittige strijd te worden.

[Dit opinieartikel van TreinTramBus-voorzitter Stefan Stynen verscheen op 20 juli op www.deredactie.be].

De volgende vijf jaar moet het spoor zwaar inleveren: van 375,8 miljoen euro in 2015 oplopend tot 869,6 miljoen euro in 2019. Op vijf jaar tijd investeert de federale overheid meer dan 3 miljard euro minder in het spoor. Intussen raakt de regering Michel – kwestie van stabiliteit – niet aan de salariswagens. Blijkbaar heeft de treingebruiker geen recht op stabiliteit, want het is nu al duidelijk dat de tickets duurder zullen worden en dat het aanbod wordt "geoptimaliseerd" (lees: afgeslankt).

De adviezen van de OESO worden wel heel selectief gelezen. De Belgische trein is inderdaad relatief goedkoop, maar geen enkel land deelt met belastingsubsidie zoveel bijna gratis auto's uit. De belastingaftrek voor al die salariswagens kost de Belgische staat jaarlijks meer dan 4 miljard euro, of omgerekend 365 euro/per Belg. Dat is 60 % meer dan het bedrag dat in 2019 naar het spoor zal gaan, namelijk 230 euro/Belg, met één fundamenteel verschil: een salariswagen is één privévoordeel, de trein rijdt voor iedereen.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12